Ursprungligen postat av
Rickard
I servicebranschen kan en verkstad oftast inte råka debitera fel artikel eller missa någon kontrollpunkt eller missa att informera om någon brist, utan då heter det i stället fuska, luras eller blåsa en kund. Tycker det är tråkigt att det finns en så stor misstänksamhet mot hela bilbranschen.
På "min" verkstad om det visar sig att vi missat något på en service så tar vi in bilen igen och gör om servicens kontrollpunkter, inte så uppskattat av mekanikerna. Jag litar på mekanikern men känner att det är nödvändigt för att få tillbaks förtroendet från kunden.
Kunder till serviceverkstäder är väldigt speciella på många sätt, hur många går till någon annan butik och räknar med att få en faktura på 30dgr med sig hem.
Eller kräver bensinersättning för transporten av deras felaktiga produkt till servicestället (gäller garanti)
Eller räknar med att en felsökning skall innefatta alla fel som inträffar på bilen inom ett halvår.
Jag håller med dig fullständigt på dessa punkter! Har själv jobbat som Personlig servicetekniker i flera år innan jag bytte bransch.
Det är helt omöjligt att lämna bilen utan det ska ta en halvtimme och dom ska vänta , dom kan inte vara utan bil men vägrar hyra en bil 1 dag för några hundralappar?
Helt oförstående att man måste felsöka en bil som t.ex motorlampan lyser på , det är ju bara koppla in datorn och se vad det är för fel? Nej tyvärr är verkligeheten inte så enkel , via datorn kan man OFTAST få en indikation på vart felet kan tänkas ligga , men inte om det är komponenten , styrenheten , kablarna emellan eller någon annan komponent , felkoder kan vara väldigt missvisande och leda in på fel spår ibland.
Har aldrig innan fått så många anklagelser att vi har skadat deras bil under den tiden den varit på verkstaden , alla repor och bucklor som finns på bilen hände under verkstadsbesöket.
Värst var när jag var ute med en kund som hade missljud i sin bil , då sa han åt mig mitt under rundan att vända och åka tillbaka -Vet du vad jag tjänar? Jag tjänar 90 000:- i månaden så det blir väldigt dyrt för dig om jag ska sitta och slösa massa tid genom att åka bil med dig.
Ingen förståelse alls för att man kanske inte har ett topplock eller en växellåda eller en styrenhet hemma på lager och att man måste beställa delar ibland.
Det ska inte ta tid , men om det går för fort så har man fuskat , det ska bli bra gjort men det får inte kosta pengar.
Tyvärr är det här exempel på verkligheten när många kunder kommer in till en verkstad.