Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

Ämne: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför?

  1. #21
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Trams och trams... Jag fick med alla kvitton när jag köpte min bil och den gick som tjänstebil innan....
    Undantaget som bekräftar regeln...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #22
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    <off topic>
    Vi kanske skall be en admin bryta ut "är kvitto viktigt för att stämpeln i serviceboken skall ha nåt värde"-diskussionen...
    </off topic>
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #23
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Bokför alla service protokoll mm som Saab gör ?
    Det jag menar är om man glömmer kvitto mm och sen den kvitto inte kan skrivas ut sen då dom inte sparat den, vad utgår dom efter då ? Det är väl bara stämpel som borde gälla ?

    Jag har inte fått något kvitto på dom service min nuvarande bil varit med, men däremot har jag en protokoll
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #24
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Dessutom får man enligt lag serva/reparera sin bil vart som helst utan att det påverkar vare sig garantier och försäkringar. Så länge det är fackmannamässigt utfört. Tror inte ens det är krav på orginal-delar.

    Men för att avsluta diskussionen om kvitto eller inte kanske man får fråga sitt eget försäkringsbolag vad som gäller.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #25
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Perr,

    Skall prata med mitt försäkringsbolag om detta imorgon..

    Återkommer med svaret jag får utav dom.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Citat Ursprungligen postat av Andromeda
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Jag använder mig av en liten fristående verkstad som bara meckar SAAB och inget annat och det har dom hållit på med sen 1980. Dom kan sina saker med andra ord.
    Dessutom kan dom laga saker och inte bara byta ut till nytt som märkesverkstäderna gör.

    Nu senast var det läckage i en av slangarna till servostyrningen. I stället för att köpa ett helt nytt slangset a 6000 kr gick dom till en hydraulverkstad i närheten som bytte ut den läckande slangen och återanvände dom gamla kopplingsanordningarna. Jag sparade många sköna tusenlappar :-)
    Det låter som en riktig verkstad med riktiga mekaniker. Märkesverkstäderna har bara "detaljutbytare".
    Måste bara flika in att jag jobbar på en "märkesverkstad" och vi har gjort exakt samma sak med läckande servoslangar, då senast på en 9-3 Aero typ -01. Så att påstå att alla märkesverkstäder bara har "detaljutbytare" känns inte riktigt rätt, faktum är att det jobbar många väldigt kompetenta mekaniker på märkesverkstäder likt på många fristående verkstäder.

    Fick in en 9-3 1,9 diesel som hade lysande motorlampa och hade gått i limp. Bilen kom från en mindre verkstad som hade felsökt/bytt delar men inte lyckats laga felet, och debiterat kunden ca 5000 kronor. Vi felsökte och åtgärdade problemet relativt snabbt. Är då alla mindre verkstäder bara skit? Nä, men de hade antagligen inte WIS och det kan göra mycket när det gäller vissa saker, ex vid felsökning.

    Hittar man bara en verkstad som man trivs med och är nöjd med så tror jag att det blir bra!

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    130
    Medlem#
    8451

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Hej, Jag lämnar min kärra för service, rep, ja allt blir det ju: Nordic performance i Norrköping: Varför? Dom kan skruva Saab, Är alltid trevliga, bra support,samt att
    man har möjlighet o vara med och ställa dumma frågor Helnöjd hitills.




    Tony
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  8. #28

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Citat Ursprungligen postat av tune
    Hej, Jag lämnar min kärra för service, rep, ja allt blir det ju: Nordic performance i Norrköping: Varför? Dom kan skruva Saab, Är alltid trevliga, bra support,samt att
    man har möjlighet o vara med och ställa dumma frågor Helnöjd hitills.




    Tony
    Håller helt och hållet med. Och då åker jag från norra Stockholm. De är inte nästgårds som sagt men då kanske man ger tusan i att åka dit i onödan?

  9. #29
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    691
    Medlem#
    1014

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Alltid Fridafors Bilservice grym kunskap bra priser åker gärna 8mil dit för att lämna in bilen.
    9-3 Aero-08

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Hej,

    Instämmer med föregående skribent.

    Mvh
    Matte

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Bor i Uppsala och jag lämnar in bilen på Kjelles bilservice som sköts av far och son och dom kan Saab. Gillar när man kan få en personlig kontakt samt att dom är intresserade av att hjälpa en.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Har inte servat min ännu (nyköpt) men 12000 mila servicen kommer jag nog låta SAM Bilverkstad här i Västerås stå för.
    Den "gubben" är oerhört duktig och verkligen mån om sina kunder.
    Han installerade en motorvärmare och det krävdes tydligen något specialverktyg för att få bort någonting. Så han åkte till andra sidan stan för att låna detta verktyg, men inte debiterade han mig för det. Småverkstäder blir mer personliga, jag gillar det.
    Sen är priset viktigt för mig, dock inte på bekostnad av kvalitet.

    (har för dåliga erfarenheter av stora auktioriserade verkstäder, jag litar inte på dem.
    Dom har sina kunder ändå. Småverkstäderna får kämpa för dem lite mer.)

    Mvh
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  13. #33
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Intressant att läsa om alla fördomar om märkesverkstäder.

    Lika intressant att läsa om vilken tilltro folk har till Mekonomen mm.

    Får en förståelse till den misstron som finns kring märkesverkstäder.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför?

    Jag köpte bilen nyservad privat. Servicen utförd av en stoor aktör. På kvittot hade de debiterat luftfilter. 5 mil senare byter jag till ett KN filter. Och filtret som var nybytt var allt annat än nytt. Det byttes nog vid 6000 mila. Bilen hade gått 9112 mil när jag köpte den. Tyvärr, men jag litar inte på dessa stora aktörer.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför?

    Firmabilar, tjänstebilar samt pensionärer , är vad de stora lever på..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  16. #36
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Jag köpte bilen nyservad privat. Servicen utförd av en stoor aktör. På kvittot hade de debiterat luftfilter. 5 mil senare byter jag till ett KN filter. Och filtret som var nybytt var allt annat än nytt. Det byttes nog vid 6000 mila. Bilen hade gått 9112 mil när jag köpte den. Tyvärr, men jag litar inte på dessa stora aktörer.


    _
    Kan ha en förståelse till varför du inte litar på just den firman mer, men på vilka grunder drar du alla "stora" aktörer under en kam pga denna historia?

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Jag gör alla jobb på bilen själv. Kamremsbyte, bromsjobb, laga AC, fylla ac. Motorrenoveringar. Eljobb, dieselvärmarmeck
    Borrning av block, plana topplock, provtrycka spridare och meka i dieselpumpen lämnar jag dock bort.

    Blir billigast i längden att göra allt själv
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Jag gör lite olika:
    På cabben kör jag _alltid_ märkesverkstad, oavsett. Jag vet att jag, sen min polare inte längre jobbar på märkesverkstad, får en sämre service, men jag hoppas och tror att det skall löna sig i slutändan att ha en servicebok full av auktoriserade stämplar.

    Alla mina andra bilar lämnar jag till en polares Mekonomenverkstad; Manne's bilservice i Sölvesborg. Synnerligen kompetent, och jäkla bra priser, samt att jag vet att han inte någonsin skulle blåsa mig

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    Har fått för mig att stora verkstäder som tex Svenska Bil i Akalla (som ligger nära mig) inte riktigt "bryr sig" om små privata kunder, dvs inte lägger ned så mycket extraarbete för att göra mig till en nöjd kund... Däremot tror jag visst de kan göra ett bra jobb och troligen inte fuskar. Att vissa andra verkstäder fuskar, det vet jag (tex blev jag fakturerad för platinastift vid 11k och 17k och när jag vid 22k skulle byta stift själv så var det vanliga stift. Om jag åkt med vanliga stift hela tiden vet jag ej... Detta var inte en auktoriserad verkstad men väl en med vad jag uppfattade som gott rykte och tillhörande en kedja.

    Sist lämnade jag bilen på värmdö/gustavsberg EBB. Auktoriserad men "liten". Har även lämnat på Järna-bil i Järna. Båda har varit bra. Om de gjort ett bättre jobb än den "stora" verkstan vet jag ju inte, men trevligare har de varit...

    Mekonomen har jag fått för mig tar samma eller dyrare betalt än auktoriserad, har troligen inte samma tillgång till WIS, Tech2 och kunskap - och framförallt så uppfattar jag att deras originaldelar är vad jag kallar piratdelar...

    Reparerat har jag även gjort på en icke auktoriserad "småverkstad", det har gått OK, framförallt varit billigare än saab, nog för att de "genar lite i kurvorna".

    Service ligger ofta de auktoriserade (med olika rabatterbjudanden) bra till i pris tycker jag... Har även sett att däckbyten är de auktoriserade ibland billigare än gummigubben som nästan drar av muttrarna... Fast jag byter oftast själv...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #40
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: Vart lämnar ni bilen för service/reparationer och varför

    I servicebranschen kan en verkstad oftast inte råka debitera fel artikel eller missa någon kontrollpunkt eller missa att informera om någon brist, utan då heter det i stället fuska, luras eller blåsa en kund. Tycker det är tråkigt att det finns en så stor misstänksamhet mot hela bilbranschen.

    På "min" verkstad om det visar sig att vi missat något på en service så tar vi in bilen igen och gör om servicens kontrollpunkter, inte så uppskattat av mekanikerna. Jag litar på mekanikern men känner att det är nödvändigt för att få tillbaks förtroendet från kunden.

    Kunder till serviceverkstäder är väldigt speciella på många sätt, hur många går till någon annan butik och räknar med att få en faktura på 30dgr med sig hem.

    Eller kräver bensinersättning för transporten av deras felaktiga produkt till servicestället (gäller garanti)

    Eller räknar med att en felsökning skall innefatta alla fel som inträffar på bilen inom ett halvår.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 12:48
  2. Kostnader för service och reparationer under 17000 mil OG9-5
    Av flygbengan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 21:15
  3. Service hos Bilpartner, varför så mycket dyrare?
    Av Nille83 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 23:42
  4. Vart tankar ni ? Och varför ?
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 09:56
  5. värt att lämna in bilen på 25000 mil service?
    Av Turboström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •