Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Hejsan!

    Jag har en 9-3 SS, årsmodell 2003. Jag har nu kopplat in 3st mätare i a-stolpen.
    Bredbandslambda, oljetryck och laddtryck. Jag har tagit ström ifrån cigarett uttaget i armstödet.
    Nu till problemet, min SID display och stereo funkar inte nu (fungerade klockrent innan montering av mätare).
    Vet inte vad jag ska ta mig till.. Så ni snälla själar som vet något om detta kan väl förklara för mig.

    Tack på förhand.
    Mvh Emil

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Är alla säkringar hela?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Har kollat säkringar för SID och stereo i alla fall och de var hela!

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Då tycker jag att du ska kolla de andra säkringarna också. Särskilt den för cigaretttändaren. (Det är inte alltid så att alla funktioner är specade på samtliga säkringar).

    Du vet inte med dig att du har varit och rotat i områden med kontaktstycken och liknande som du kan ha dragit ur av misstag?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Sådär ja nu funkar det igen! Var förmodlgen en säkring som spökade. Drog ut samtliga säkringar och satte tillbakas dom och vips så funka det
    Dock så är jag inte säker på ifall SID displayen visar rätt info..
    Bränsleförbrukningen är hög gentemot innan (ifrån 0.9 milen till 1.3L milen). Det jag har bytt på bilen är turbo och intercooler så tycker inte det ska påverka?
    Dock så var batteriet urladdad i detta skede så fick starthjälp ifall det kan ha något med detta att göra!?
    Alltid ska det vara något..

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Bra att du fick igång det.

    Om du har varit batterilös så har nog två saker inträffat:

    1. Bilens adaption (fininställning för motorstyrningen) tappats och det tar några kilometer innan den har hittat rätt. Under tiden den adapterar om sig kan bilen uppträda lite lustigt. (Inte perfekt tomgång, inte max prestanda etc). Detta kan nog påverka bränsleförbrukningen.

    2. Färddatorn har blivit nollställd i och med batteritappet och därmed räknar den bränsleförbrukningen från nollställningen. Har du aldrig nollställt innan så räknar den bränsleförbrukningen under en låååååång sträcka. När den nu är nollställd så räcker det ju att du har kört mycket stadskörning och stått på tomgång den senaste tiden så sticker ju förbrukningen iväg.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Okej då får jag ta ut bilen på en liten road trip imorgon och hoppas det löser sig igen
    Får också tacka för väldigt snabba och BRA svar! Det är väldigt uppskattat ska ni veta!

    Mvh Emil

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Ingen orsak!

    Låter bra, ut på en liten roadtrip och testa lite med förbrukningen och sådär. (nollställ färddatorn under färd t ex och var försiktig på gasen under några kilometer och se vad förbrukningen hamnar på.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    En liten och kanske dum fråga, hur nollställer du SID?

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Nollställer "SID" gör man inte men man kan nollställa trippdatorn, snittförbrukning etc I SID genom att hålla in "Clear" knappen någon sekund.

    Det står en hel del om vilka funktioner bilen har i instruktionsboken...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: SID display och stereo funkar ej! Hjälp

    Okej okej. Hängde inte riktigt med där först..
    Ska sätta mig och plugga på lite tack!

Liknande ämnen

  1. Display (färddator?) funkar inte...
    Av holmbergz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •