Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny ballast men felaktig styrning.

  1. #1

    Ny ballast men felaktig styrning.

    Hej. Skulle behöva lite råd då angående Xenon och Ballast för en SAAB 9-5 2005.

    Bakgrundshistoria.
    - Flimmer och blinkningar på vänster halvljus. Både höger & vänter byt och allt gott
    - En vecka senare dör höger halvljus helt.
    - Felsökning och en hel del Google Ninja skills tyder på trasig Ballast.
    - Orginal Ballast beställd från Xenonkungen och monterad under gårdagen.
    - Höger halvljus hoppar igång och fungerar men inte styrningen till den.. se nedan.

    Vid tändning startar lyset och höjs i takt med det andra halvljuset (vänster sida fungerar och ej är bytt).
    Men när vänster sida sedan stannar, så fortsätter den högra en liten bit till, innan den börjar "hacka" några gånger upp och ner innan den sakta stegar nedåt igen. Troligen tills den är körd i botten. Stegmotorn(antar att det är en sådan) låter som den får jobba hårt
    när den "knackar" ner lyset.
    Så lyse fungerar, men inte styrning/nivågivning.

    Den information jag hunnit söka reda på lutar åt att det är fel Ballast i alla fall?? Bilen är en SAAB 9-5 2004/05.

    Snabbpresentation av mig själv (hör till vid första inlägget)
    Nätverk/Automationstekniker med förkärlek till GNU/Linux-baserade system. Kört SAAB sedan 2003 och äger fortfarande 2st som jag försöker hålla vid liv. Absolut ingen mekaniker, men gillar allt som har med teknik att göra.

    //Andreas

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    nu vet jag inte i detalj hur det är inkopplat med jag har svårt att se nåt samband mellan ballasten och nivåregleringen på lyset?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nu vet jag inte i detalj hur det är inkopplat med jag har svårt att se nåt samband mellan ballasten och nivåregleringen på lyset?
    Ballasten styr även nivåregleringen till strålkastaren.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas800714
    Hej. Skulle behöva lite råd då angående Xenon och Ballast för en SAAB 9-5 2005.

    Bakgrundshistoria.
    - Flimmer och blinkningar på vänster halvljus. Både höger & vänter byt och allt gott
    - En vecka senare dör höger halvljus helt.
    - Felsökning och en hel del Google Ninja skills tyder på trasig Ballast.
    - Orginal Ballast beställd från Xenonkungen och monterad under gårdagen.
    - Höger halvljus hoppar igång och fungerar men inte styrningen till den.. se nedan.

    Vid tändning startar lyset och höjs i takt med det andra halvljuset (vänster sida fungerar och ej är bytt).
    Men när vänster sida sedan stannar, så fortsätter den högra en liten bit till, innan den börjar "hacka" några gånger upp och ner innan den sakta stegar nedåt igen. Troligen tills den är körd i botten. Stegmotorn(antar att det är en sådan) låter som den får jobba hårt
    när den "knackar" ner lyset.
    Så lyse fungerar, men inte styrning/nivågivning.

    Den information jag hunnit söka reda på lutar åt att det är fel Ballast i alla fall?? Bilen är en SAAB 9-5 2004/05.

    Snabbpresentation av mig själv (hör till vid första inlägget)
    Nätverk/Automationstekniker med förkärlek till GNU/Linux-baserade system. Kört SAAB sedan 2003 och äger fortfarande 2st som jag försöker hålla vid liv. Absolut ingen mekaniker, men gillar allt som har med teknik att göra.

    //Andreas


    Du kanske behöver programmera ballasten med Tech2.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  4. #4

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Precis som Mr Aero svarade så har jag fått svaret att den styr nivåregleringen

    Och jag har funderat på om det krävs en omprogrammering med Tech2, kanske skulle höra med någon verkstad.

    //Andreas

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Ny ballast men felaktig styrning.

    Är ballasten felaktig, alltså inte programmerad för en Saab så har jag aldrig lyckats få någon kontakt med ballasten från Tech 2.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Testade med Autocom CDP´n igår och hittade ingen styrenhet alls. Vilket jag tycker borde tyda på felaktig mjukvara.
    Har kontaktat Xenonkungen om detta och hoppas på snabbt svar och nya ballast på brevlådan.

    //Andreas

  7. #7

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Fick hem en ny ballast igår och med hopp om livet installerades den med yttersta noggrannhet. Men icke, precis samma fenomen som tidigare.

    Så till helgen blir det att kastbyta vänster och höger ballast, för att se om felet flyttar sig eller kvarstår på höger sida. Är lite fundersam om kablarna är helt ok i högra strålkastaren.

    Svängde även förbi en SAAB-verkstad i Onsdags, och de kunde inte heller få kontakt med styrenheten via sin Tech2.

    Det enda positiva i det hela är väl att jag förhoppningsvis blir lite bättre på att skruva på pärlan.

    //Andreas

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    18

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Hej!
    Hade samma fenomen på min -05:a,det var bakre nivågivare som var kass.......

  9. #9

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Hej.
    Intressant! Du hade alltså liknande problem med att styrningen inte fungerade på höger sida? Men vänster verkar vara ok?
    Jag får inte någon kontakt med högra styrenheten alls för tillfället med något instrument. Tycker jag borde få något felmsg om givare i så fall.. Men något nytt att gå på!

    Bytte iofs endast bara givaren fram i fjol, så har en ny bakre givare liggandes någonstans. Skulle kunna testa det i helgen.

    //Andreas

  10. #10

    Re: Ny ballast men felaktig styrning.

    Nu börjar orken tryta lite.
    - Testade tipset med bakre givaren, bytte men med samma resultat.
    - Ryckte lite i främre givaren, fick lite annat resultat utan givare inkopplad
    - Testar vänster(gamla fungerande) med höger strålkastare, SUCCESS!

    Borde alltså tyda på 2st "felande" ballaster från Xenonkungen i alla fall. Jag var kanske inte helt ute och cyklade i alla fall.
    Hmm, tillbaka de fungerande på vänster strålkastare (funkar gott) och en halvt fungerande på höger strålkastare.

    Tills idag, för då hade även den vänstra bestämt sig för att ge upp. Jaja..
    Någon som vet vart man kan beställa ballaster!?

    //Andreas

Liknande ämnen

  1. Ballast placering ? Saab ng9-3SC 06
    Av Purex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 18:36
  2. Ballast funderingar...
    Av Aero_Masse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 23:43
  3. Placering av ballast för Xenon?
    Av Wicked i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 01:21
  4. Byta ballast 9-5 06
    Av Joffs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 00:35
  5. Ballast Saab 9-3SS -04
    Av brainstorm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •