Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid?

  1. #1
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid?

    Jag undrar om det är ngn här på "forat" som har fått den äran av att se konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid....?????

    Kanske finns en tråd i detta ämne redan, vet ej.

    // Andreas
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Kan nog hända olika saker.

    Har haft en bil som den skurit på varvid det vart hiskeliga vibrationer i hela bilen.

    Detta på en 9-5 med Z19DTH
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Kan nog hända olika saker.

    Har haft en bil som den skurit på varvid det vart hiskeliga vibrationer i hela bilen.

    Detta på en 9-5 med Z19DTH
    Jag tycker jag har onödigt mycket vibrationer i bilen och då märks det framförallt på tomgång med P eller N läget i.
    Ratten skakar och vibrerar. Om det nu beror på dubbelmassesvänghjul eller om det är motorbussningarna som är slut, det skall vara osagt.
    Hur kan man kolla om dubbelmassesvänghjulet är på G att ge upp?
    Bilen har snart passerat 15000 mil och det är dags för ny turbo också
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Och vilken bil gäller det då. Din sign säger att du har en vanlig 9-5 bensinare.
    Har aldrig sett ett dito på en sån? Finns inga DMS på bensinare på og9-5 och en automat har en medbringare o vanlig momentomvandlare på alla bensinare.
    Dieslarna 02-10 har en momentomvandlare i lådorna märkta FA57DXXX men jag har inte plockat isär nåt sånt ännu så ja vet inte vad som egentligen finns därinnaför sprängkåpan.

    Men, oljud, vibrationer och slirande koppling är ju inget man vill rulla runt med.Och när fästbultarna för yttre dlen släppt ärdet skaderisk när man plockar loss lådan. Första gången, på en Caddy ramlade skiten ner o landade en centimeter från foten. Tur man har stålhätta. DET hade gjort ont om den träffat iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och vilken bil gäller det då. Din sign säger att du har en vanlig 9-5 bensinare.
    Har aldrig sett ett dito på en sån? Finns inga DMS på bensinare på og9-5 och en automat har en medbringare o vanlig momentomvandlare på alla bensinare.
    Dieslarna 02-10 har en momentomvandlare i lådorna märkta FA57DXXX men jag har inte plockat isär nåt sånt ännu så ja vet inte vad som egentligen finns därinnaför sprängkåpan.

    Men, oljud, vibrationer och slirande koppling är ju inget man vill rulla runt med.Och när fästbultarna för yttre dlen släppt ärdet skaderisk när man plockar loss lådan. Första gången, på en Caddy ramlade skiten ner o landade en centimeter från foten. Tur man har stålhätta. DET hade gjort ont om den träffat iaf.
    Ok så då behöver jag inte oroa mig att det är den delen som är sleten.
    Kanske läge då att kolla över alla upphängningar.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Dubbelmassesvänghjul e bara nådvändig på större dieslar egentligen. Av nån anledning är det många europeiska märken som kör dessa på vanliga personbilsdieslar också. Dyrt o krångligt. I Caddyns fall så pajjar dom efter ca tre år oavsett körsträcka verkar det som. Bara kopplingen kostar nästan tretton lax hos VAG. DYRT.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Dubbelmassesvänghjul e bara nådvändig på större dieslar egentligen. Av nån anledning är det många europeiska märken som kör dessa på vanliga personbilsdieslar också. Dyrt o krångligt. I Caddyns fall så pajjar dom efter ca tre år oavsett körsträcka verkar det som. Bara kopplingen kostar nästan tretton lax hos VAG. DYRT.
    Det har hänt, dock mycket ovanligt, att antingen balansaxelkedjan går isär och ramlar ner och lägger sig i botten av motorn, eller att kamkedjan hoppar ett eller flera steg. Detta om, och bara om, vibrationerna plötsligt tilltagit. I så fall skulle jag kontrollera kamkedjespännaren, för att säkerställa att du inte har ett problem där också, de slits ofta ungefär lika.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Kass turbo är första steget mot lagerhaveri då det blir dåligt oljetryck.
    Sen är med största sannolikhet massa skit nere i tråget som ytterligare ger dåligt oljetryck.
    Byt turbo,ner med tråget o gör rent, kolla kedjor o spännare. Om den vibrerar så mycket har balansaxelkedjan hoppat eller gått av samt kamkedjan som kan ha hoppat.

    Varför händer detta med turboras då?
    Tja man har brått o stänger av motorn i samma sekund som man stannat bilen, inte låtit motorn varva ner en enda gång under 15000 mil. Och på en automat lägger man alltid i P eller N när man stänger av. Det ligger ju massa bränsletryck o väntar annars. Mycket kortsträckor o brått brått brått sliter enormt på bitarna oavsett bilfabrikat.
    Inte bytt olja tillräckligt ofta, dvs ett byte mellan vanliga serviceintervallen också, samt inte kollar stickan ett par tre gånger i månaden. Tycker inte längre att bilar o motorer från 04 o nyare e så mycket bättre trots förbättring i vevhusets ventilation. Sköter man detta så har man en driftsäker o tålig bilupplevelse istället.

    Lite moralkaka, men det behöver påminnas ibland.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Dubbelmassesvänghjul e bara nådvändig på större dieslar egentligen. Av nån anledning är det många europeiska märken som kör dessa på vanliga personbilsdieslar också. Dyrt o krångligt. I Caddyns fall så pajjar dom efter ca tre år oavsett körsträcka verkar det som. Bara kopplingen kostar nästan tretton lax hos VAG. DYRT.
    Det har hänt, dock mycket ovanligt, att antingen balansaxelkedjan går isär och ramlar ner och lägger sig i botten av motorn, eller att kamkedjan hoppar ett eller flera steg. Detta om, och bara om, vibrationerna plötsligt tilltagit. I så fall skulle jag kontrollera kamkedjespännaren, för att säkerställa att du inte har ett problem där också, de slits ofta ungefär lika.
    Hur kan man kontrollera detta du beskriver på ett hyfsat enkelt sätt?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Konsekvenserna av att ej byta dubbelmassesvänghjul i tid

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kass turbo är första steget mot lagerhaveri då det blir dåligt oljetryck.
    Sen är med största sannolikhet massa skit nere i tråget som ytterligare ger dåligt oljetryck.
    Byt turbo,ner med tråget o gör rent, kolla kedjor o spännare. Om den vibrerar så mycket har balansaxelkedjan hoppat eller gått av samt kamkedjan som kan ha hoppat.

    Varför händer detta med turboras då?
    Tja man har brått o stänger av motorn i samma sekund som man stannat bilen, inte låtit motorn varva ner en enda gång under 15000 mil. Och på en automat lägger man alltid i P eller N när man stänger av. Det ligger ju massa bränsletryck o väntar annars. Mycket kortsträckor o brått brått brått sliter enormt på bitarna oavsett bilfabrikat.
    Inte bytt olja tillräckligt ofta, dvs ett byte mellan vanliga serviceintervallen också, samt inte kollar stickan ett par tre gånger i månaden. Tycker inte längre att bilar o motorer från 04 o nyare e så mycket bättre trots förbättring i vevhusets ventilation. Sköter man detta så har man en driftsäker o tålig bilupplevelse istället.
    Lite moralkaka, men det behöver påminnas ibland.
    Under de tre år jag haft bilen i min ägo har jag bytt olja var 1000:e mil. Kollar oljestickan var och varannan gång jag tankar för att va på den säkra sidan. Jag åker iofs kortare sträckor till jobbet... Jag hade ett olustigt ljud ett par tre gånger innan vintern när jag startade bilen men det försvann sedan. Ljudet hördes precis när motorn tände och hoppade igång. Det lät som ett nötande ljud och lite metalliskt, men som sagt jag har inte hört det på länge. Vad kan de ha varit mån tro?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Rasslande dubbelmassesvänghjul 1,9TiD
    Av chi_rho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-10-06, 04:13
  2. [LÖST] Dubbelmassesvänghjul? NG9-3 1,9TTiD Automat
    Av StridhTim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 18:29
  3. Tryckplatta till dubbelmassesvänghjul
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •