Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

  1. #1

    Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Hur gör man om man har 8Kg "handbagage" och man inte får ta med det i vanliga bagaget?
    Det här gäller 1 laptop och 1 systemkamera med 2objektiv.
    Flygbolaget säger att jag inte får skicka laptopen i vanliga bagaget utan den måste gå som handbagage samma gäller kameran, laptopen kan jag utan problem skicka i resväskan men inte kameran.
    Har iofs aldrig varit med om att få handbagaget vägt men kan ge mig fan på att dom gör det nu då kameraväskan är av model ryggsäck Höjd 44cm Bredd 23cm Djup 19cm

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Vad är det för skitbolag som bara tillåter 5kg?
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  3. #3

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Vad är det för skitbolag som bara tillåter 5kg?
    Thomas Cook Airlines

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Skaffa en jacka med storafickor,
    jag har min Barbour border jacket när jag flyger med ryanair
    den kan man packa "10 kg" kläder i utan att det syns direkt...
    stora fickor på insidan för vilt eller nått. samt rejäla fickor på utsidan.

    OBS 10 kg är nog lite mycket men det går lätt att stoppa i en dator och en kamera i de innersta fickorna utan att jackan blir så mycket oformligare.

    jag har ombyte och dusch grejor samt handuk i den för att slippa bär löst ibland.

    Underbar jacka som får lumpens jackor att te sig som opackbara med mini lagringsutrymme.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?


  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Flygbolaget säger att jag inte får skicka laptopen i vanliga bagaget utan den måste gå som handbagage samma gäller kameran, laptopen kan jag utan problem skicka i resväskan men inte kameran.
    Om du utan problem kan lägga laptopen i resväskan förstår jag inte problemet.
    Fredrik J

  7. #7

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Flygbolaget säger att jag inte får skicka laptopen i vanliga bagaget utan den måste gå som handbagage samma gäller kameran, laptopen kan jag utan problem skicka i resväskan men inte kameran.
    Om du utan problem kan lägga laptopen i resväskan förstår jag inte problemet.
    Flygbolaget säger att kameror och datorer måste gå som handbagage, varför det är så fick jag inget riktigt bra svar på.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Vilket ju innebär att det är omöjligt att flyga med mer än en laptop med sig....
    Fredrik J

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    På inrikesflyget verkar det inte finns nån begränsning varken på vikt, storlek eller antal handbagage
    Har inte upplevt det på utrikes heller

    Det ev nålsögat skulle väl isåfall vara säkerhetskontrollen men där har jag aldrig sett varken våg eller nån annan begränsning i antal handbagage eller storlek.

    Vore det stenhårt med 1 handbagage skulle inte en enda kärring få åka med flyget
    Vore 5kg gränsen helig skulle varken charterturister eller affärsgubbar få åka med.
    Skrymmande handbagage brukar flygvärdinnorna stoppa undan i nått speciellt skrymsle.

    Jag skulle packat en väska med lämpligt format och låtsas som inget hänt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det ev nålsögat skulle väl isåfall vara säkerhetskontrollen men där har jag aldrig sett varken våg eller nån annan begränsning i antal handbagage eller storlek.

    I kön till säkerhetskontrollen i Nyköping har dom våg och väger suspekt handbagage.
    Men rajjan-äär kanske är hårdare än andra bolag eftersom det kostar extra att ta med en väska?
    Brukar alltid ligga på 9.5kg handbagage och gränsen är 10kg.

    På arlanda har jag sett folk packa om sina väskor för att det varit för tungt för att undvika €25-50 i extra avgifter så jag skulle aldrig chansa på att packa övervikt.
    9-5 2.3 2007

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Klä ut dig till japan och hänga kameran runt halsen? Räknas väl som accessoar då? ;-)

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Jag har flygit rätt mycket i jobbet och varit med om att de vägt handbagaget en gång. Jag har däremot sett folk som tvingats checka in sitt handbagage för att de haft två väskor istället för en, eller för att deras väska är för stor.

    Vad gäller dator i bagaget så är de väl oroliga för att den ska gå sönder när de kastar väskorna.

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Har flugit med Thomas Cook till turkiet med rejält med övervikt på handbaget och jag klarade mig
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #14

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Har flugit med Thomas Cook till turkiet med rejält med övervikt på handbaget och jag klarade mig
    Får testa det

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Har flugit med Thomas Cook till turkiet med rejält med övervikt på handbaget och jag klarade mig
    Får testa det
    Bästa med dom är att man kan ju köpa en jäkla massa Whisky till bra pris om man åker utanför EU.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    De stora bolagen är oftast inga problem. Ryggsäck är skitbra, den skall hänga på ryggen, då bryr dom sig ofta inte, att vara trevlig vid incheckning är också en bra grej. Det hjälper dock inte på Ryanair. Där hjälper ingenting, och jag flyger kort och gott inte det skitbolaget, om dom så betalar mig för att flyga till halva världen. Men det är en annan historia... Kläder som är specifikt framtagna för att svälja mkt vikt och prylar för resenärer kommer mer och mer nu, det kommer säkert få till följd att vissa bolag kommer väga suspekta jackor...

    Men efter 10 års yrkesresande så får jag nog säga att jag vägt mitt handbagage typ en eller två gånger, men då har jag mest hållt mig till riktiga bolag. (reguljärt alltså...).
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    De stora bolagen är oftast inga problem. Ryggsäck är skitbra, den skall hänga på ryggen, då bryr dom sig ofta inte, att vara trevlig vid incheckning är också en bra grej. Det hjälper dock inte på Ryanair. Där hjälper ingenting, och jag flyger kort och gott inte det skitbolaget, om dom så betalar mig för att flyga till halva världen. Men det är en annan historia... Kläder som är specifikt framtagna för att svälja mkt vikt och prylar för resenärer kommer mer och mer nu, det kommer säkert få till följd att vissa bolag kommer väga suspekta jackor...

    Men efter 10 års yrkesresande så får jag nog säga att jag vägt mitt handbagage typ en eller två gånger, men då har jag mest hållt mig till riktiga bolag. (reguljärt alltså...).
    Ryanairs VD kallade ju sina passagerare för idioter , och det är sant , riskerar man livet för att spara lite pengar på biljetten och flyger med ryanair så vettefan om man klassar in sig där )
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Det handlar ju om insikt. Åker man bussen till stan så förväntar man sig inte toalett ombord eller att någon ska servera dig gratis förfriskning. Finns det ingen sittplats får man stå.
    Ryanair är på väg åt samma håll. VD har också sagt att han vill ändra resenärernas attityd. Man ska se på resan med Ryanair som man ser på t.ex. en bussresa. Vill man ha en upplevelse och inte bara en fysisk förflyttning finns det ju andra flygbolag (med andra prislappar).
    Riktigt illa blir det om man tar ordentligt betalt och sen levererar Ryanairstandard....
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Mer än 5kg i handbagage hur gör ni?

    Ursäkta att jag svävar iväg lite nu.
    Men det här med Ryanair. ..
    Jag kollade på flyg till malta nu till våren. SAS kostade 12000 kr 2 personer tur och retur. Ryanair kostade 1400 kr. Det tar ca 4 timmar att flyga.
    Är det värt nästan 10 ggr mer att få sitta på tyg istället för galon och att kanske få lite frystorkad rymdmat?
    Dom stora bolagen får nog kamma till sig lite om dom ska fortsätta flyga.

    Det är lite som att jämföra saab aero och Bmw m. Båda är bra på sitt sätt fast den ena är mycket dyrare.

    Om alla tyckte att Ryanair va så dåliga skulle dom gått i konkurs för länge sen.
    9-5 2.3 2007

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •