Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Någon som har några bra erfarenheter av sänkning av Saab 9-3 med XWD?
    Vill få ner min bil 30-45 mm, dock gärna utan att förlora allt för mkt komfort mot original!!
    Kommer ej köra och pressa bilen på bana osv.. utan sänka mest för utseendet skull..
    Tänker mest tex på Maptun Coilovers http://www.maptun.se/shopProduct.php...g=834&car=93ss samt
    Speedparts Sänkfjädrar med Bilstein dämpare http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...-3-xwd-08.html..
    Bägge bra/dåliga?, hur är komforten? Hur är kvaliten/finishen på grejerna? tål de året runt körning?
    Någon skillnad i funktion/fördel för någon av kitten om man har nivåreglering bak eller ej?
    Vad säger ni med erfarenhet
    Eller finns de andra bättre alternativ?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Ingen?

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 931
    Medlem#
    4706

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    "MrX" gjorde väll någon egen lösning, pratat med honom?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    285

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    MrX anlitade Leisjöfors för fjäderbygge, sänkte 20mm runt om och man fick modifiera bakre infästningen med nivomaticdämparen. Dock gjordes bara ett par satser tyvärr och Leisjöfors verkar inte ha kvar sin mall.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    MrX anlitade Leisjöfors för fjäderbygge, sänkte 20mm runt om och man fick modifiera bakre infästningen med nivomaticdämparen. Dock gjordes bara ett par satser tyvärr och Leisjöfors verkar inte ha kvar sin mall.

    Ok.. Va ju SURT att de inte har kvar de i sitt sortiment om de nu tillverkat de tidigare..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    594

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Då e det samma sänkning som Hirsch.. 20mm runt om.. Sån vill jag ha oxå för 2000-2500.. Tycker 30-45mm är för mkt

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    285

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Är det dessvärre inte, egenkomponerad lösning av Mrx och satsen gjordes i 2 eller om det var 3 exemplar.

    Hur har det gått Jympa, hittat någon lösning?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Är det dessvärre inte, egenkomponerad lösning av Mrx och satsen gjordes i 2 eller om det var 3 exemplar.

    Hur har det gått Jympa, hittat någon lösning?

    Jag skall pröva Speedparts H&R fjädrar (45mm) samt Bilstein Springt B8 dämpare i bak ist för dämparna med nivåreglering!
    Sen får man se om de blir bra eller ej..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    285

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Okej, läste runt lite på diverse forum och där hade "TurboX folket" testat på speedparts kit för xwd och satsen hade sänkt mer än angivet så dom hade fått modifiera avgassystemet vid bakaxeln för att få fritt över vissa bulor i vägen. Hoppas det funkar bättre med vanliga xwd bilarna

    Är det verkligen ingen som testat Maptun's coiloverkitt till 9-3ss?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Okej, läste runt lite på diverse forum och där hade "TurboX folket" testat på speedparts kit för xwd och satsen hade sänkt mer än angivet så dom hade fått modifiera avgassystemet vid bakaxeln för att få fritt över vissa bulor i vägen. Hoppas det funkar bättre med vanliga xwd bilarna

    Är det verkligen ingen som testat Maptun's coiloverkitt till 9-3ss?

    Då är min fråga, varför i helvete ta fram ett kitt, som "INTE" funkar och INTE håller den sänkning de skall..
    Vore trist om de ej funka!! Vad för modifiering har krävts då? hmm

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    285

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Enligt dom hade den blivit hängig bak så dom hade svarvat någon distans till bakfjädrarna för att få upp den lite höjdmässigt. Sen hade dom väl dragit avgaset närmre karossen som jag fattade det..

    Har hört att några haft bekymmer med maptuns bakdämpare till coiloverkitten med att dom börjat läcka, nyfiken på huruvida det stämmer eller ej.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vara
    Inlägg
    265

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Enligt dom hade den blivit hängig bak så dom hade svarvat någon distans till bakfjädrarna för att få upp den lite höjdmässigt. Sen hade dom väl dragit avgaset närmre karossen som jag fattade det..

    Har hört att några haft bekymmer med maptuns bakdämpare till coiloverkitten med att dom börjat läcka, nyfiken på huruvida det stämmer eller ej.

    Svarvat distanser, vart skal de sitta isf? någon som vet mer?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    Citat Ursprungligen postat av Kelso
    Okej, läste runt lite på diverse forum och där hade "TurboX folket" testat på speedparts kit för xwd och satsen hade sänkt mer än angivet så dom hade fått modifiera avgassystemet vid bakaxeln för att få fritt över vissa bulor i vägen. Hoppas det funkar bättre med vanliga xwd bilarna

    Är det verkligen ingen som testat Maptun's coiloverkitt till 9-3ss?
    Jag har Maptun's coiloverkitt på min turbo X och jag är inte det minsta imponerad av det. Jag kör bilen varge dag året runt och det verkar det tyvärr inte vara byggt för. Nu efter första vinten med det så skramlar det och lever ifrån stötdämparna. Installationen var inte häller rolig då det till camber justeringen bara var avlånga hål i stötdämparen så det var nästan omöjligt att justera in det rätt. Hadde inte häller skadat om det hadde funnits med en instruktions bok med lite grundinställningar för höjden, blev ett himla hissande upp och ner innan det blev bra.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    90

    Re: Sänkningssatser 9-3 SS/SC XWD

    jag beställde en sport chassi sats komplett från Hirsch i dag till min XWD
    va fan man lever bara en gång tänkte jag

    återkommer med resultat när jag fått den från ANA
    just nu är min hög som ett höghus då jag har en aero utan ultra sport chassi :-(

Liknande ämnen

  1. Sänkningssatser till 9-3 SC
    Av Johnken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 11:43
  2. Sänkningssatser i GBG?
    Av brinolph i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 20:53
  3. Sänkningssatser....
    Av Myggan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 22:04
  4. sänkningssatser aero
    Av skånemartin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •