Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: svajig tomgång och drar mycket bensin

  1. #1

    svajig tomgång och drar mycket bensin

    Hej har en 9-3 aero -99 som drar mycket bensin typ 1,5 till 1,7 och orolig tomgång efter topplockspacnings byte undrar om de kan va lambdasonden som har tagit stryk när packningen gick luktar bensin i avgasröret och check engin lampan lyser, bilen går jämt och fint när man kör

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    svajig tomgång och drar mycket bensin

    Låter som lambdasonden, dem brukar gå när man råkat köra för länge med trasig packning så det har gått vätska in i dem.

    Kollat felkoder?

  3. #3

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    ska in och läsa av imorgon

  4. #4

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Du får nog sätta kamkedjeriet rätt.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Vad hade du för felkod?
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  6. #6

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Läste av koder i dag det va 0171 och 1171

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Lånar tråden lite. Har en 9-5 Aero -00 trimmad. Vad är det för fel om bilen drar 24.4l/100km? Kör 4km varje dag samma sträcka och det jag har i är 98 oktan. När den står på tomgång ca 10 min så ökar bränsleförbrukningen till 4.9l och den stiger hela tiden. Är detta normalt? Har testat köra E85 med och då stiger den till 29.4l/100km. Allt detta står på OpenSID. På 10L 98oktan kommer jag drygt 4-5 mil. Behöver verkligen hjälp.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Lånar tråden lite. Har en 9-5 Aero -00 trimmad. Vad är det för fel om bilen drar 24.4l/100km? Kör 4km varje dag samma sträcka och det jag har i är 98 oktan. När den står på tomgång ca 10 min så ökar bränsleförbrukningen till 4.9l och den stiger hela tiden. Är detta normalt? Har testat köra E85 med och då stiger den till 29.4l/100km. Allt detta står på OpenSID. På 10L 98oktan kommer jag drygt 4-5 mil. Behöver verkligen hjälp.
    Har den alltid betett sig så (=drar mycket soppa) eller har den nyligen börjat med det?

    Det låter onekligen högt, men det är dock ett faktum att bilarna drar väsentligt mer soppa första minutrarna efter kallstart - så kör du bara 4km hela tiden, gärna i stadsmiljö och utan motorvärmare så är det kanske inte helt orimligt... Om ingen motorlampa lyser eller att du på annat sätt märker av att bilen går konstigt brukar det annars nästan alltid vara anliggande broms som är boven (bara att hissa upp bilen och snurra hjulen för hand så märker du).

    Beträffande att förbrukningen stiger på tomgång så är det helt normalt: Bilen mäter ju ut hur mycket soppa den dragit i sig och delar det på antalet kilometer du kört för att få fram förbrukningen. Bilen sörpar givetvis sig soppa även när den står på tomgång och eftersom antalet körda kilometer inte ökar så går ju antalet liter per körda kilometer upp på tomgång...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Oki. Ja du problem med bilen har jag haft tyvärr sen jag köpte den. Har bytt programvara till ett anpassad till hårdvaran jag har i bilen av killarna på nordic och dom hjälpte mig med felsök med. Det som fanns är P0300 och vet ej hur man blir av med missfire. Har bytt det mästa från lamm, spjällhus gummipackning runt om den, dumpen, magnetventilen, alla vaccumslangar bytta, tändkasett,, rätta stift för mitt trim. Har provtryckt den och inge läck vad jag kan höra. Börja bli lite less. Men kan p0300 ha med bränslet att göra. Drar ingen olja, drar inge kylarvatten . Ibland tror man det är topp packningen som är boven eftersom fukt ser ut att komma därifrån samt var lite olja i tryckslangen tryckslangen vid intercoolern. Samt bilen dör vid tomgång efter har kört bilen varm.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: svajig tomgång och drar mycket bensin

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Oki. Ja du problem med bilen har jag haft tyvärr sen jag köpte den. Har bytt programvara till ett anpassad till hårdvaran jag har i bilen av killarna på nordic och dom hjälpte mig med felsök med. Det som fanns är P0300 och vet ej hur man blir av med missfire. Har bytt det mästa från lamm, spjällhus gummipackning runt om den, dumpen, magnetventilen, alla vaccumslangar bytta, tändkasett,, rätta stift för mitt trim. Har provtryckt den och inge läck vad jag kan höra. Börja bli lite less. Men kan p0300 ha med bränslet att göra. Drar ingen olja, drar inge kylarvatten . Ibland tror man det är topp packningen som är boven eftersom fukt ser ut att komma därifrån samt var lite olja i tryckslangen tryckslangen vid intercoolern. Samt bilen dör vid tomgång efter har kört bilen varm.
    Låter lite som luftläckage. Olja i slangar är inte helt onormalt, men brukar indikera att din turbon börjar trycka olja genom lagren.

    Nu ska jag inte kasta skit men eftersom tändningskurvan med nästan 100 säkerhet är ändrad kanske de bara har laddat lite för mycket?
    Hur som, P0300 är en väldigt generell kod när det gäller missar och felsökningen försvåras klart av att vi inte kan garantera 100% att programmet är ok. Det kan vara luftläckage, soppatrycksproblem (ovanligt), täppta andningsvägar, trasigt tändstift, etc...
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. NG9-3 -03 stinker bensin och svajig tomgång vid kallstart
    Av andreas.kallstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •