Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bränslemätare och skifte av Hastighetsmätare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40

    Bränslemätare och skifte av Hastighetsmätare?

    Jag står i valet och kvalet med en Saab 900 2.0i (S) Ng årsmodell 94, underbar bil på många sätt men en irriterande grej är att det finns ingen varvräknare på min modell och att bränslemätaren är dålig, den hoppar upp och ner som den vill, ibland tänds även bränslelampan men den brukar slockna lika fort som den tänds.

    Inne på verkstaden sa de att det är instrumentet som är slut utan att ens titta på det.

    Sen slog det mig att en beggad mätarkonsol kostar inte så värst mycket, är en mätarkonsol med varvräknare kompatibel med min bil och motorstyrning? Kommer jag kunna dra nytta av varvräknaren? Isf skulle man ju kunna slå två flugor i en smäll tänkte jag.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Bränslemätare och skifte av Hastighetsmätare?

    Åk till skroten o leta upp en från bil med varvräknare som har vanlig sugmotor, ej turbo.
    2,3;ans instrumenthus passar.

    Finns 2 hus med varvräknare. Tog detta från EPC;

    Article : Instrument
    PartNo : 4488581
    Usage : I, KM/H, NLS-USE 8549248
    Uppge chassinummer och vägmätarställning.
    Ch. --R2015979
    Order Quantity : 1

    O har du chassinummer som e högre så passar detta;

    Article : Instrument
    PartNo : 4519930
    Usage : 1994, 3D, 5D, I, KM/H, NLS-USE 4617247
    Ch. R2015980--
    Order Quantity : 1

    Finns ett par artiklar då de bytte lite i början. 97;ans hus kan du normalt inte använda då den har lite annorlunda koppling elektriskt. Kommer inte ihåg vad som inte funkar men 94-96 funkar i din gammelhäck.
    Mätarställningen går normalt inte få tillbaka till det som ditt originalhus har, menhar du tur får du en som gått lite mindre, kanske.
    Tråkigt om du har en lågmilare o stoppar in ett instrumenthus som rullat med i 45000 mil.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Bränslemätare och skifte av Hastighetsmätare?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Åk till skroten o leta upp en från bil med varvräknare som har vanlig sugmotor, ej turbo.
    2,3;ans instrumenthus passar.

    Finns 2 hus med varvräknare. Tog detta från EPC;

    Article : Instrument
    PartNo : 4488581
    Usage : I, KM/H, NLS-USE 8549248
    Uppge chassinummer och vägmätarställning.
    Ch. --R2015979
    Order Quantity : 1

    O har du chassinummer som e högre så passar detta;

    Article : Instrument
    PartNo : 4519930
    Usage : 1994, 3D, 5D, I, KM/H, NLS-USE 4617247
    Ch. R2015980--
    Order Quantity : 1

    Finns ett par artiklar då de bytte lite i början. 97;ans hus kan du normalt inte använda då den har lite annorlunda koppling elektriskt. Kommer inte ihåg vad som inte funkar men 94-96 funkar i din gammelhäck.
    Mätarställningen går normalt inte få tillbaka till det som ditt originalhus har, menhar du tur får du en som gått lite mindre, kanske.
    Tråkigt om du har en lågmilare o stoppar in ett instrumenthus som rullat med i 45000 mil.
    Jag vågar tvärtom påstå att 2.3i instumenthuset INTE passar. Alla jag har sett har digitala km-räkneverk och ett större kontaktstycke på baksidan, som turbobilarna har.

    Även 2.0i-instrument får man kolla väldigt noga då pinout skiljer mellan instrument med varvräknare och utan, även om kontaktdonen passar. Har själv eldat upp en ledningsbana på ett instrument med varvräknare när jag skulle byta på en bil för några år sedan. Enbart pga oaktsamhet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Bränslemätare och skifte av Hastighetsmätare?

    Enligt EPC, och egen erfarenhet vid instrumentbyte, finns det bara 2 sorters instrumenthus, för turbobilar och för bilar med insprutning/motronicsystem. Oavsett 2,0/2,3i. Varav ett riktigt gammalt utan varvräknare. men det är inte intressant. För et sånt sitter i bilen.
    Som jag skrev så passar 94-96 års instrumethus direkt, mendans 97 o de få 98;or som hann tillverkas har annan pinout. de har canbusstyrning som 94-96 saknar bl.a.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte + skifte manuell->automat. Problem!
    Av varaderon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •