Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Hej! Behöver hjälp med att vädra mina tankar och väga för och nackdelar och hoppas att ni vill och kan hjälpa mig

    Har idag en 9-5 Aero sedan -02 med automat, pilot, helskinn mm. Ja ganska bra med utrustning. 17000 mil har den gått och är i fint skick, inte knäpptyst i motorn men ändå fullt godkänt ett bra tag till.

    Har nu fått chansen att köpa denna bil av en kollega till pappa. Det är en Titangrå 9-5 Aero SC från 2006, uttagen tidigt -07. Man-låda, pilotpaket, Denso-navi med stora ljudpaketet, xenon. Dock bara halvskinn och ingen värme i baksätet 13800 fullservade mil har den gått och är i fint skick, ingen rost eller ens tendens till bubblor ngnstans. Lite skavd på vänster framflygel och lacken på handtagen har konstiga lackskador. lite ärgat vid backspeglarna. Kofångaren ibak är inte hundra i passformen men inga skador på lacken? Går som ett skott och verkar inte ha några andra kända fel. Begärt pris: 75K.

    Hjälp mig nu, är detta ett bra köp?? Vad har dom snålat in på till MY06 som jag kommer sakna mot den jag har idag? Ska tilläggas att denna låter tyst och fint i kamkedjan.

    MVH Rikard
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Det är ett, åtminstone, hyggligt pris för 06'an. Frågan du bör ställa dig är:
    Är det värt 40-45k emellan?

    Mvh Andreas
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-26 klockan 19:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Priset verkar ok tycker jag. Räknar med som du säger 40-45k emellan, har pengarna ändå så behöver inte vänta på att få sålt min etc. Jag mister automaten på gott och ont, denna med man känns rätt mkt kvickare trots bara 10hk mer. Kan inte bestämma om färgen Titangrå är snygg eller bara trist heller, vad tycker ni?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-26 klockan 19:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Hej,

    Jag har kört 3 st man 9-5 aero och förr ca 3 månader sedan köpte jag en 08 automat.
    Efter att jag kört aut nu så är jag ganska säker att jag kommer aldrig mer återgå till manuell, så frågan är
    om du inte skall ångra dig om du återgår till man? Dessutom halv skinn.

    Tycker du skall satsa på en 06-08 aero med aut och helskinn , det är vad jag tycker

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Är rädd för det med, aeron gör sig bra med aut. Dock går den lite billigare med manuell.. Halvskinn är ju också trist men skönt på vintern. Får man va fräck och fråga vad din bil kostade, miltal osv? Du kan svara i pm om du vill det vimlar ju inte av aero 06-08 så det är svårt att få en bra prisbild på dom. Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-26 klockan 19:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Hej,

    Jag köpte min för 144.000 kr
    20080428 i trafik
    5300 mil
    Aut
    Fullutrustad förutom taklucka, värme i baksäte och ventilerade stolar.
    V/S hjul mm

    Bilen var i ny skick typ så det var värt att betala 144.000 om det nu anges som mycket pengar..

    Är i alla fall otroligt nöjd men den

    Mhh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-26 klockan 19:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Tycker 75' är dyrt. Behåll din nuvarande!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Är rädd för det med, aeron gör sig bra med aut. Dock går den lite billigare med manuell.. Halvskinn är ju också trist men skönt på vintern. Får man va fräck och fråga vad din bil kostade, miltal osv? Du kan svara i pm om du vill det vimlar ju inte av aero 06-08 så det är svårt att få en bra prisbild på dom. Mvh
    Hej,

    Jag köpte min för 144.000 kr
    20080428 i trafik
    5300 mil
    Aut
    Fullutrustad förutom taklucka, värme i baksäte och ventilerade stolar.
    V/S hjul mm

    Bilen var i ny skick typ så det var värt att betala 144.000 om det nu anges som mycket pengar..

    Är i alla fall otroligt nöjd men den

    Mhh
    Inte så farligt med tanke på årsmod och mil! Kan inte finnas många 260hk 2008? Det värsta är ju att jag åker fint i den jag har och 250hk är ju inte fyskam det heller..
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Tycker 75' är dyrt. Behåll din nuvarande!
    Tycker du det? Något att jämföra mot?
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Citat Ursprungligen postat av skutte

    Inte så farligt med tanke på årsmod och mil! Kan inte finnas många 260hk 2008? Det värsta är ju att jag åker fint i den jag har och 250hk är ju inte fyskam det heller..
    Det finns nog inte många av äkta 08 or.
    Fanns nog 5-6 på blocket under ett halv år och alla hade gått 7000 mil uppåt.
    Priset på den 06 som du är intresserad utav är nog mer eller mindre rätt pris..

    I ditt fall skulle jag försätta köra det du har nu dock..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Hej,

    Jag skulle också kört med din gamla automat, jag kör nu min första automat aero SC och det är ju helt underbart.

    Sen är ju helskinn så mycket snyggare.

    Bilarna är nog jämnsnabba iom att den manuella är kombi.

    Sen tycker nog jag också att det lärt lite dyrt, jag tror inte jag får mycket mer än 75k för min aero SC -07 på ca 10k mil, om jag ens får de, men nu är ju inte den till salu

    Mvh
    Matte

  12. #12
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Gå från helskinn och automat till manuell och halvskinn. Nej tack. Jag hade en 2004 Aero med automat tidigare och jag hade aldrig kunnat byta till en nyare utan automat. Aero och automat är en fantastisk kombo. De nyare är dessutom betydligt snikigare på många punkter jämfört med din. Vänta till du tycker att du har råd med en "fullvärdig" efterträdare till din nuvarande istället för att stirra dig blid på "möjligheten", det finns ju välutrustade exemplar av MY07-08 Aeros eller 220 Hk Griffin MY09-10. Det är mitt tips.

    Tror heller inte att du är kapabel att känna skillnaden mellan dina 250Hk och de nya på 260Hk. Det där finns det andra härinne som är mer kapabla att förklara men vad är egentligen skillnaden utöver siffror på ett papper. Vart på kurvan hittar man de 10 extra pållarna?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Just nu lutar det åt som de flesta tycker, behålla den jag har. Som du säger gillar jag inte heller att dom har sparat in på diverse plastkåpor, belysning osv. En 220 Griffin är ju ett alternativ också. Tycker dom förstörde namnet Aero när det blev tillval åt hela modellprogrammet de sista åren där.

    Anledningen att den manuella kändes kvickare var väl just att den var manuell, kanske inte så mkt de 10 extra pollarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-26 klockan 19:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Jag skulle också kört med din gamla automat, jag kör nu min första automat aero SC och det är ju helt underbart.

    Sen är ju helskinn så mycket snyggare.

    Bilarna är nog jämnsnabba iom att den manuella är kombi.

    Sen tycker nog jag också att det lärt lite dyrt, jag tror inte jag får mycket mer än 75k för min aero SC -07 på ca 10k mil, om jag ens får de, men nu är ju inte den till salu

    Mvh
    Matte
    Får nog leta vidare känner jag, nu är man ju redan i "nyare bil" tankar så det är väl bara att invänta rätt exemplar
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Hej

    Jag har gått från en mycket fin 9-5 Aero M/02 med automat och helskinn till en 9-5 Griffin 210Hk@310Nm med den tvåfärgade skinnklädseln. Prestandamässigt går dessa inte att jämföra men chassit är bättre i den senare. Den nya har Aeroskivor och ok bak men har i övrigt ett standard sportchassi. Den gamla hade jag uppdaterat med Powerflexbussningar till krängningshämmare och bärarmarna samt nivåreglering för sportchassi. Den nya tar brunnslock och liknande mycket bättre och är minst lika bra när man pressar den. Jag tror att det mesta kan tillskrivas dom större däcken. Kommer när dessa är slut att byta till 225/45'or eller 225/40-18" för att minska rullmotståndet och förhoppningsvis minska etanoltörsten.

    Jag gillar den gamla grafiken bättre på hastighetsmätaren och vissa material var mer påkostade men den nya har modernare stereo osv. Innan jag köpte min Aero så provade jag massor med manuella Aerobilar, men jag fick aldrig något flyt vid snabba växlingar pga att motorn (antar jag i alla fall) rör sig för mycket så det blev en automat. Den manuella är lite snabbare uppe i fart och svarar såklart lite snabbare på gas, förutsatt att man meckat i växeln.

    Hösten 2011 jag la 90000:- emellan bilarna och då hade Aero gått 11000mil och var i mintcondition. Den nya hade gått 4800mil, hade full servicebok och var i mycket bra skick (en liten liten repa på bakre stötfångare). Jag hade aldrig gjort bytet om jag inte varit tvungen.

    Mitt tips är att vänta tills helt rätt bil dyker upp om du inte måste byta din gamla bil.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: Stor beslutsångest - 9-5 Aero SC -06

    Tack till alla som tyckt till! Blir att köra vidare och invänta "rätt" bil!

    En Aero sedan 06-08 med helskinn, aut, pilot, navi, stora stereon med låga mil hade inte suttit fel, gärna i rött eller silver mmmm
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 09:11
  2. hur stor interccoler i en 9-3 aero 01
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 19:19
  3. Beslutsångest - 9-5 AERO
    Av makky i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •