Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Stänga av ESP/TCS NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Stänga av ESP/TCS NG9-3

    Är det jag som är dum eller var hittar man TSC avaktivering i inställningar på min
    9-3 sc 2,0t biopower automat 2011?

    Enligt instrboken ska de finnas i inställningar men hittar bara ESP som bara verkar gå att avaktivera i läget P på automaten, lägger man i D så hamnar ESP återigen i läge ON. försöker jag avaktivera ESP med läge D går de inte alls. Hmmm

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Tror vi funderar på vad du vill göra...
    Och varför? Stänga av ESP/TCS permanent??

    Edit:> Och man har väl atningen ESP eller TCS ??

    Det tror inte jag går. Speciellt inte i nån "inställnings-meny" i bilen.
    Men stänga av ESP/TCS tillfälligt går ju, men inte i just D-läget som du märkt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Tror vi funderar på vad du vill göra...
    Och varför? Stänga av ESP/TCS permanent??


    Det tror inte jag går. Speciellt inte i nån "inställnings-meny" i bilen.
    Men stänga av ESP/TCS tillfälligt går ju, men inte i just D-läget som du märkt.
    Nej inte permanent utan tillfälligt bara men TSC finns inte i menyn, bara ESP å den verkar återaktiveras så fort Jag lägger i D

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Tror vi funderar på vad du vill göra...
    Och varför? Stänga av ESP/TCS permanent??


    Det tror inte jag går. Speciellt inte i nån "inställnings-meny" i bilen.
    Men stänga av ESP/TCS tillfälligt går ju, men inte i just D-läget som du märkt.
    Nej inte permanent utan tillfälligt bara men TSC finns inte i menyn, bara ESP å den verkar återaktiveras så fort Jag lägger i D
    Hann editera mitt inlägg..

    Men man har väl antingen TCS eller ESP ??? Inte både och. (står så i instruktionsboken)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Hm ok, enligt boken står de på ena sidan hur man avaktiverar (tillfälligt) TSC och ena varningslampan börjar lysa konstant i instrumentpanelen, den lampan lyser när man vrider nyckeln men inget sånt kan man stänga av i inställningar, på andra sidan i instruktionsboken står de hur man avaktiverar ESP och den kan Jag avaktivera men så fort man lägger i D så slocknar varningslampan för ESP igen, allstå den är aktiverad igen.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Min går alldeles utmärkt att avaktivera ESP på i P-läget och sedan växla till D. Så gör jag på bankörningarna. Och ESP-lampan fortsätter att lysa även när man lägger i D och kör iväg.

    Sedan stängs aldrig ESP av riktigt 100%. Om bilen känner av en katastrofsitation där det håller på att gå överstyr, så styr det upp ändå. Och det fungerar bra även på bankörningar.

    Men det verkar skilja en del på årsmodeller, eller något annat. Min förra SS, MY03, gick ö.h.t inte att köra på bana utan att stänga av ESP:n. Den var hyperkänslig. På nuvarande MY05 så är det mycket mindre känsligt, men griper ändå in när det behövs.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Min går alldeles utmärkt att avaktivera ESP på i P-läget och sedan växla till D. Så gör jag på bankörningarna. Och ESP-lampan fortsätter att lysa även när man lägger i D och kör iväg.

    Sedan stängs aldrig ESP av riktigt 100%. Om bilen känner av en katastrofsitation där det håller på att gå överstyr, så styr det upp ändå. Och det fungerar bra även på bankörningar.

    Men det verkar skilja en del på årsmodeller, eller något annat. Min förra SS, MY03, gick ö.h.t inte att köra på bana utan att stänga av ESP:n. Den var hyperkänslig. På nuvarande MY05 så är det mycket mindre känsligt, men griper ändå in när det behövs.
    Ok, men du stänger alltid av de i P läge? TCS då? Har du någon sån? verkar helskumt att Jag inte hittar den men att varningslampan finns i instrumentpanelen.

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Ja, måste stängas av i P-läge. TCS ingår i ESP:n om du har det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Då så, då var problemet löst!

    Vart ute å provat nu med följande resultat.
    -Stängde av ESP i både P,R,N och D läge men de funkar bara om man inte håller nere bromsen oavsett om bilen står still eller ute på vägen (upp till 60km/h).
    TCS ingår i ESP vilket det står tvärtom i i instruktionsboken, iof står det ju en stjärna framför ESP så vissa marknader har väl bara TCS och ESP är extrautr.
    Om ESP är avaktiverat så märkte Jag att de kopplas in tillfälligt så fort Jag trycker på bromsen, har väl ett samband med att det inte går att avaktivera när bromsen trycks ner samt att ABS är kopplad till ESP.

    Så nu är problemet löst och allt verkar fungera

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Antisladd går aldrig att stänga av såvitt jag vet. Har dock sett att det går att göra på Volvos R-modeller men det kan ju ha sina förklaringar också (lite mer rallykörning, varför man nu skulle välja volvo till sånt). Kanske möjligtvis går att stänga av på 9-5 Hirsch, det får dock en hirschägare återkomma med.

    Däremot kan man stänga av antispinn och det verkade du ju lyckas med nu också. Men varför man inte kan stänga av TCS i hastigheter över 60 är för mig en gåta, någon annan kanske har svaret på den frågan?

    För i hastigheter över 60 lär ju inte TCS ha någon funktion egentligen om man nu inte har ett jävla vrid i bilen + vid halka kanske.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Hittar inte antispin i menyn

    Ja antisladd - esp går bra att stänga av i t.ex. min 9-5 aero -04 med hjälp av ett tryck på knappen märkt "ESP". Behövs ingen Volvo till det
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Om man har ESP, varför leta upp avaktivering av TCS?????

    Bara för att du råkat läsa "världens minst lästa bok", vilket är hedrande, så måste man väl fatta att det är 2 olika utrustningsalternativ

    ESP är okej, men det enklare TCS ger oönskade effekter o med släp så har ja fått motorstopp, på fel ställen ibland.
    Värdelöst. Kör då hellre vår 9000 som aldrig strular till det med sånt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 949

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Ja antisladd - esp går bra att stänga av i t.ex. min 9-5 aero -04 med hjälp av ett tryck på knappen märkt "ESP". Behövs ingen Volvo till det
    Om du sladdar och trycker på bromsen så går ESP:n in ändå.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om man har ESP, varför leta upp avaktivering av TCS?????

    Bara för att du råkat läsa "världens minst lästa bok", vilket är hedrande, så måste man väl fatta att det är 2 olika utrustningsalternativ

    ESP är okej, men det enklare TCS ger oönskade effekter o med släp så har ja fått motorstopp, på fel ställen ibland.
    Värdelöst. Kör då hellre vår 9000 som aldrig strular till det med sånt.

    Borde stå mer tydligt ändå, fattar de mesta om sånna funktioner men saab har gjort de mer komplicerat än volvo,bmw osv. Trodde man kunde koppla ur antispinn å esp var för sig mencså va de inte.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Antisladd går aldrig att stänga av såvitt jag vet. Har dock sett att det går att göra på Volvos R-modeller men det kan ju ha sina förklaringar också (lite mer rallykörning, varför man nu skulle välja volvo till sånt). Kanske möjligtvis går att stänga av på 9-5 Hirsch, det får dock en hirschägare återkomma med.

    Däremot kan man stänga av antispinn och det verkade du ju lyckas med nu också. Men varför man inte kan stänga av TCS i hastigheter över 60 är för mig en gåta, någon annan kanske har svaret på den frågan?

    För i hastigheter över 60 lär ju inte TCS ha någon funktion egentligen om man nu inte har ett jävla vrid i bilen + vid halka kanske.

    Jodå de går, som sagt i inställningar finns esp av/på, vid läge av så är antispinn av och antisladd är av sålänge inte en sladd blir allt för yvig då systemet rycker in även att man avaktiverat.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Ja antisladd - esp går bra att stänga av i t.ex. min 9-5 aero -04 med hjälp av ett tryck på knappen märkt "ESP". Behövs ingen Volvo till det
    Om du sladdar och trycker på bromsen så går ESP:n in ändå.
    Är det inte så på de flesta bilar med ESP? En nödfunktion för de värsta situationerna?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero

    Om du sladdar och trycker på bromsen så går ESP:n in ändå.
    Är det inte så på de flesta bilar med ESP? En nödfunktion för de värsta situationerna?

    Jo

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Ja antisladd - esp går bra att stänga av i t.ex. min 9-5 aero -04 med hjälp av ett tryck på knappen märkt "ESP". Behövs ingen Volvo till det
    Nä det är möjligt, men har du testat att få sladd när du har det så? För jag gissar att systemet träder in ändå.

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Antisladd går aldrig att stänga av såvitt jag vet. Har dock sett att det går att göra på Volvos R-modeller men det kan ju ha sina förklaringar också (lite mer rallykörning, varför man nu skulle välja volvo till sånt). Kanske möjligtvis går att stänga av på 9-5 Hirsch, det får dock en hirschägare återkomma med.

    Däremot kan man stänga av antispinn och det verkade du ju lyckas med nu också. Men varför man inte kan stänga av TCS i hastigheter över 60 är för mig en gåta, någon annan kanske har svaret på den frågan?

    För i hastigheter över 60 lär ju inte TCS ha någon funktion egentligen om man nu inte har ett jävla vrid i bilen + vid halka kanske.

    Jodå de går, som sagt i inställningar finns esp av/på, vid läge av så är antispinn av och antisladd är av sålänge inte en sladd blir allt för yvig då systemet rycker in även att man avaktiverat.
    Jo fast det räknar jag inte riktigt som att systemet är helt avstängt. För systemet kan ju ändå träda in och är således inte helt avstängt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Jaha du tänker så, då har du rätt iallafall. Har för mig att på min tidigare bil, en bmw 2005a gick tillåme antispinn in ibland även om man "kopplat ur" de. Eller så va de att den va så slö :P

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Hittar inte antispin i menyn

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    Jaha du tänker så, då har du rätt iallafall. Har för mig att på min tidigare bil, en bmw 2005a gick tillåme antispinn in ibland även om man "kopplat ur" de. Eller så va de att den va så slö :P
    Jag visste inte att bmw gjorde några slöa bilar!

    Ett lite roligt test man kan göra är att köra in på någon större parkering när det är halt och börja gasa på 1an eller 2an tills TCS kopplar in och sen stänga av det, man blir lite förvånad eftersom att varvräknaren går från 2-3 till 5-6 på nolltid. xD Så blir det för mig iaf eftersom att jag sällan släpper på gasen trots att TCS kopplar in. När jag får bakvagnssladd så undviker jag också att släppa gasen när jag kör framhjulsdrivet. Försöker fånga upp bakvagnen med hjälp av gasen men ibland strular TCS till det i samband med detta.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Går ej att stänga av ESP OG9-5
    Av Kee i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2017-05-01, 11:34
  2. Stolsvärmen går ej att stänga av 9-5 -98
    Av gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 10:48
  3. OG9-3 -01, strålkastare går ej att stänga av!?
    Av hostarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 13:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •