Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

  1. #1

    9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Slängde i ettans växel och fick lite motorbroms (runt 3000 varv) när det plötsligt slog ut en flamma ur grillen. Stannade till. Och bilen pissade ut olja. Så motorn är så gott som tömd på motorolja.

    Bogserat hem bilen till en gräsplätt på gården.

    Tips på vanligt förekommande problem? Har kollat så gott jag kunnat där den står på gräset nu, men behöver palla upp den/lossa hjul och plastskydd... Vilket sker så fort kompsien har fått bort sin sommarbil ur mitt garage.

    Det är som sagt en 9-5a (aero -00), T5-motor med steg 3 (Maptun 285 häst med BTR).

    När jag står mot fronten, så är det huvudsakligen på vänster sida som oljan har sprutat/runnit ner. Läs: runt dieselsnorkeln vid luftburken och intilliggande oljerör). Ingen blårök på sistone, så taskig turbo är väl inte jättetroligt. Möjligtvis hann den bli det utan oljetryck, då den (eller något annat) hann börja skorra lite när all olja försvann.

    Den har laddat och gått fint sen jag köpte den för 2-3 år sedan, då den max hade rullat
    2000 mil sedan den fick en T5-motor och växellådsrenovering. Sedan dess har jag endast jobbat med väghållning, bytt lite växellådsolja, etcetera. Inga stora ingrepp.
    Den har luktat lite bränd olja sen jag köpte den. Kan vara igensatt vevhusventilation som trycker ur sig lite skit som osar bort från motorn? Detta kan i längden leda till övertryck för packboxar?

    Är långt ifrån nån expert och tar tacksamt emot alla tips på var jag ska börja
    felsökning.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Slängde i ettans växel och fick lite motorbroms (runt 3000 varv) när det plötsligt slog ut en flamma ur grillen. Stannade till. Och bilen pissade ut olja. Så motorn är så gott som tömd på motorolja.

    Bogserat hem bilen till en gräsplätt på gården.

    Tips på vanligt förekommande problem? Har kollat så gott jag kunnat där den står på gräset nu, men behöver palla upp den/lossa hjul och plastskydd... Vilket sker så fort kompsien har fått bort sin sommarbil ur mitt garage.

    Det är som sagt en 9-5a (aero -00), T5-motor med steg 3 (Maptun 285 häst med BTR).

    När jag står mot fronten, så är det huvudsakligen på vänster sida som oljan har sprutat/runnit ner. Läs: runt dieselsnorkeln vid luftburken och intilliggande oljerör). Ingen blårök på sistone, så taskig turbo är väl inte jättetroligt. Möjligtvis hann den bli det utan oljetryck, då den (eller något annat) hann börja skorra lite när all olja försvann.

    Den har laddat och gått fint sen jag köpte den för 2-3 år sedan, då den max hade rullat
    2000 mil sedan den fick en T5-motor och växellådsrenovering. Sedan dess har jag endast jobbat med väghållning, bytt lite växellådsolja, etcetera. Inga stora ingrepp.
    Den har luktat lite bränd olja sen jag köpte den. Kan vara igensatt vevhusventilation som trycker ur sig lite skit som osar bort från motorn? Detta kan i längden leda till övertryck för packboxar?

    Är långt ifrån nån expert och tar tacksamt emot alla tips på var jag ska börja
    felsökning.

    Gissningsvis nåt oljerör till turbon som sprungit läck och sprutat på grenröret eller slangarna från oljekylet.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    195

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Hej skulle motor tvätta och ta bort plasten under fylla på olja och ta hjälp av någon som startar och kika runt turbon eller oljefilter lycka till med min gamla pärla
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Kolla rören mellan oljefilterkonsollen o motoroljekylaren.
    Haft några med läckage i dessa samt en med hål i själva oljekylet under IC;n inne sista halvåret. 99-01;or. Faktiskt inga nyare. Vet att det gjordes nåt i de vevan som kanske förbättrade nåt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Tack ska ni ha för tipsen!

    Har fått in den i garaget nu och var ute och skruvade. Såg en rostbubbla på servoröret. Så det är servoolja som läckt och inte nån motorolja... Klantigt av mig. Borde sett skillnad på färgen. Får riva fronten och se vad man kan göra åt det. Enkel procedur att få bytt det eller?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Själva "kylslingan" som den delen kallas e väl inget problem, men att försöka få isär skarven på tryckröret som går bak till styrväxeln resulterar ofta i haveri även på detta rör.
    Front o hjulhusplasten på höger sida måste bort i vilket fall som helst.
    Sen skulle jag skaffa en fräsch servopump. Din har gått varm, kan jag lova.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Ska kika i WIS när jag kommer hem åt dig andreas!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Då ska man även ta bort kylare, kondensor, ic och behöver långa röret bak till servot bytas ska man enligt skolboken lyfta ner ramen o hänga upp motorn med ok också.

    Är man lite händig så går det att göra utan att ta bort allt.
    Har gjort det tre gånger på två månader. Går fortare än att ta ner allt.

    Men de e överdjävligt trångt därbakom.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Nån dummy-guide för att få loss stötfångaren steg för steg? Fått loss grill, plast under, blinkers, men vet inte om jag behöver få loss strålkastararmaturer före eller efter stötfångare.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    Nån dummy-guide för att få loss stötfångaren steg för steg? Fått loss grill, plast under, blinkers, men vet inte om jag behöver få loss strålkastararmaturer före eller efter stötfångare.
    På en -00 gör du det med fördel innan stötfångaren eftersom det är ganska enkelt att få bort dom och blir lättare att komma åt.

    Kommer inte ihåg riktigt hur det ser ut på 9-5 men på 9-3,orna så är det smidigaste nästan att lossa på hela krockbalken (2 tjockare skruvar) så får du lös hela fronten + krockbalken i ett stycke. Vill minnas att det ser lika ut på 9-5. Var försiktig med yttertempgivaren samt eventuella motorvärmarkablar bara när du får loss fronten.

    Förutom de två tjocka skruvarna till krockbalken så sitter innerskärmen skruvad i fronten samt så kan det finnas skydds"plåtar" i plast undertill som också sitter skruvade i fronten. Men det är inte alltid som dessa hasplåtar eller vad vi ska kalla de för finns där så du får kika om du ser något undertill.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Gött, tackar. Tar jag med mig ut till garaget. See ya!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Ta loss strålkastare o blinkers. Bort med skruven i hjulhuskanten.
    Lossa plasten under o koppla loss dimljus o tempgivare.
    Sen sitter kofångarplasten med fyra skruvar ner i balken.
    Lossa torkararmarna från ljustorkaraxeln. Dra ut lite på varje sida vid hjulhuset så snäppfästet lossa o dra hela paketet framåt.

    Krockbalken sitter ju kvar på 9-5. Sen blir det mycket mer space däromkring.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Så, då var det begagnade röret/slangen på plats. Tack, Hyvens för delen och resten för hjälpen!

    Slangen mellan kylslingan och pumpen hade skurits sönder av att ha legat tätt emot gaveln på IC:n utan det där skyddande höljet där det hör hemma.

    Efter fronten hade tagits bort, var det relativt gott om plats för att byta denna del.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Ba nyfiken, fick do loss skarven till röret som går bak till servot?

    Kan rosta ihop rejält så det inte går att montera en ny kylslinga. Och kylslingan behövs. Jag lovar.

    Kul att de löste sig. Förra måndan gick hela dan åt då det bara inte gick att få isär den skarven, på en gammal en från -99 visserligen. Och lyckades krångla dit långa röret bak till styrsnäckan utan att ta ner ramen en liten bit. Men trångt va det uj uj.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15

    Re: 9-5 Aero -00 T5-motor (oljebrand)

    Hej igen! Jag hade tur, behövde bara byta den korta delen (25-30cm) mellan kylslingan och pumpen. Så hela kylslingan var intakt. Hade problem med gängorna på den nya delen. Men med lite forcering så rispades det väl till nya gängor. In kom den och den sitter som berget nu

Liknande ämnen

  1. Skillnad på motor i 9-3 aero -01 och 9-5 aero -00?
    Av Boda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 21:07
  2. Byta motor i 9-5 2.3t till en aero motor
    Av spoony i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:16
  3. [LÖST] B235R i 9000 Aero
    Av mattegrip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 11:50
  4. 93 Viggen motor & 95 aero motor(99-00)= samma?, eller in
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •