Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Sommardäck 2013

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123

    Sommardäck 2013

    Har precis lagt en beställning på en uppsättning nankang 225/35 19".
    Vad ska ni köra på för däck och vad har ni för erfarenheter utav olika däck?

  2. #2

    Re: Sommardäck 2013?

    235 40 19 Pirelli PZero
    245 40 19 Dunlop Sport

    Båda däcken är mkt bra. Nästa gång blir det samma igen, alt Michelin eller Conti. Nankang skulle jag inte köpa, men du har kanske goda erfarenheter av dem?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Sommardäck 2013?

    Nu vill jag inte alls vara taskig.

    Men varför köpa nåt så dåligt?

    Jag resonerar som så att premiumdäck är visserligen dyrt, men håller längre och jag vet att dom hjälper mig när det behövs.

    Haft Nankang en gång i livet, aldrig mer. Otäckare däck än det har jag aldrig mer stött på, livrädd varje gång det var blött ute.

    Dunlop SportMaxx på 19" har jag på Hirschen, riktigt nöjd. Det var med STCS rabatter som medlem dom köptes.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Sommardäck 2013?

    Skulle nog säga Michelin Energy Saver.

    Köpte nya såna förra sommaren och det är inte bästa däcket eller har det bästa greppet på någon enskild gren men är helt okej på det mesta, funkar fint till vardaglig körning, och framförallt är det ju lättrullat och hållbart = den skillnaden i pris mot för däck som "Ching-Chong Pro Competition R, Revolver" tar man lätt igen i längden.

    Ska man köra på bana eller mycket inspirerat osv så finns det däremot bättre däck.

    Tänk på att däcken är det absolut viktigaste på bilen - Dumsnåla inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    373

    Re: Sommardäck 2013?

    På allmän väg blir det i år Hankook Ventus Prime 2 K115 225/45 R17 och på bana blir det Kumho Ecsta XS KU36 205/50 R15.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Sommardäck 2013?

    Kört på Nokian Hakka Z sedan 2010 och lär nog fortsätta göra det. Förra året var dock tanken att testa Hakka Blue men tyvärr hade de sålt två stycken såna dagen innan så de hade bara två kvar och jag ville ha fyra. 6000kr fick jag betala med montering på fälg, balansering och montering på bil. Men balanseringen var nog inget vidare för innan jag bytte till vinterdäck så hade jag förmodligen tappat någon vikt så jag får balansera om, eller så köper jag nya däck igen, vet inte riktigt hur jag gör där.

    Tidigare erfarenheter:
    Continental (minns inte vilket)

    Fick två däck gratis av märket Continental som hade liknande mönster som mina Hakka Z från Nokian. Men fy fan vilka skitdäck ändå. Aldrig mer Continental. Fick ju vattenplaning redan i 140 (6-7mm mönster). Med mina Hakka Z har jag kunnat köra i 220 utan att det ens känts som att det varit blött (5-6mm mönster). Så säkerheten på Continental kan absolut ifrågasättas. Jag har testat andra däckmärken men inte på min Saab utan på arbetsbilen men det tycker jag inte hör hit.

    På en annan 9-5 som jag haft tidigare så satt det däck från Hankook på men då var jag relativt ny körkortsinnehavare och testade därför inte däcken mer än kärringkörning.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    123

    Re: Sommardäck 2013?

    Har aldrig testat nankang innan,får väl se om det är något att ha.Körde med hankook förra sommaren och dem var helt okej.Vet dock inte vad dem ligger i pris.Betyget som dem däcken hade fått var helt okej med tanke på priset.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Sommardäck 2013?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Kört på Nokian Hakka Z sedan 2010 och lär nog fortsätta göra det. Förra året var dock tanken att testa Hakka Blue men tyvärr hade de sålt två stycken såna dagen innan så de hade bara två kvar och jag ville ha fyra. 6000kr fick jag betala med montering på fälg, balansering och montering på bil. Men balanseringen var nog inget vidare för innan jag bytte till vinterdäck så hade jag förmodligen tappat någon vikt så jag får balansera om, eller så köper jag nya däck igen, vet inte riktigt hur jag gör där.

    Tidigare erfarenheter:
    Continental (minns inte vilket)

    Fick två däck gratis av märket Continental som hade liknande mönster som mina Hakka Z från Nokian. Men fy fan vilka skitdäck ändå. Aldrig mer Continental. Fick ju vattenplaning redan i 140 (6-7mm mönster). Med mina Hakka Z har jag kunnat köra i 220 utan att det ens känts som att det varit blött (5-6mm mönster). Så säkerheten på Continental kan absolut ifrågasättas. Jag har testat andra däckmärken men inte på min Saab utan på arbetsbilen men det tycker jag inte hör hit.

    På en annan 9-5 som jag haft tidigare så satt det däck från Hankook på men då var jag relativt ny körkortsinnehavare och testade därför inte däcken mer än kärringkörning.

    Du brukar vinna pris i "bästa recension" va?

    Helt ärligt, att dina Hakka Z går att köra 220 utan att du får vattenplaning hoppas jag du testar på inhängat område? För är du så korkad att du kör så fort på allmän väg när det är blött ute så borde du inte ha kort...

    Vad beträffar Continental som varumärke så har du nog fått ett riktigt gammalt däck eller så jämför du päron och äpplen. Hakka Z är ett premiumdäck och du måste jämföra det med motsvarande hos andra tillverkare. För där dom är idag ur kvalitet och säkerhetsperspektiv har många en bra bit kvar till.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Sommardäck 2013?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Kört på Nokian Hakka Z sedan 2010 och lär nog fortsätta göra det. Förra året var dock tanken att testa Hakka Blue men tyvärr hade de sålt två stycken såna dagen innan så de hade bara två kvar och jag ville ha fyra. 6000kr fick jag betala med montering på fälg, balansering och montering på bil. Men balanseringen var nog inget vidare för innan jag bytte till vinterdäck så hade jag förmodligen tappat någon vikt så jag får balansera om, eller så köper jag nya däck igen, vet inte riktigt hur jag gör där.

    Tidigare erfarenheter:
    Continental (minns inte vilket)

    Fick två däck gratis av märket Continental som hade liknande mönster som mina Hakka Z från Nokian. Men fy fan vilka skitdäck ändå. Aldrig mer Continental. Fick ju vattenplaning redan i 140 (6-7mm mönster). Med mina Hakka Z har jag kunnat köra i 220 utan att det ens känts som att det varit blött (5-6mm mönster). Så säkerheten på Continental kan absolut ifrågasättas. Jag har testat andra däckmärken men inte på min Saab utan på arbetsbilen men det tycker jag inte hör hit.

    På en annan 9-5 som jag haft tidigare så satt det däck från Hankook på men då var jag relativt ny körkortsinnehavare och testade därför inte däcken mer än kärringkörning.

    Du brukar vinna pris i "bästa recension" va?

    Helt ärligt, att dina Hakka Z går att köra 220 utan att du får vattenplaning hoppas jag du testar på inhängat område? För är du så korkad att du kör så fort på allmän väg när det är blött ute så borde du inte ha kort...

    Vad beträffar Continental som varumärke så har du nog fått ett riktigt gammalt däck eller så jämför du päron och äpplen. Hakka Z är ett premiumdäck och du måste jämföra det med motsvarande hos andra tillverkare. För där dom är idag ur kvalitet och säkerhetsperspektiv har många en bra bit kvar till.

    MVH J
    Vart jag testar mina däck hör inte hit men om du nu är så nyfiken så testar jag dom på allmän motorväg och det får man gärna ha åsikter om men sen om jag bryr mig om vad andra tycker om detta är en annan sak.

    Continental är ju ändå ett känt märke och då förväntar man sig lite högre kvalite. Fick ju även uppfattningen om att de däcken slits ut fortare då de bara rullade en säsong innan det var dags för byte igen. Tur var ju iaf att dessa däck var gratis för att betala för sån skit är idioti!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Sommardäck 2013?

    Jag ska fortsätta på mina Continental Sportcontact 3. Riktigt bra däck, tycker dock dem är en lite för högljudda. Så när dem är dags att byta så lutar det mot en uppsättning Goodyear EfficientGrip.

    Däremot är jag även lite intresserad av Hankook Ventus S1. Dem ligger ofta med högt upp i tester och även folk på olika forum brukar ha bra saker att säga om Hankook. Någon som har sådana på sin Saab och har lust att dela med sig av lite intryck?
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    373

    Re: Sommardäck 2013?

    Citat Ursprungligen postat av Motch
    Jag ska fortsätta på mina Continental Sportcontact 3. Riktigt bra däck, tycker dock dem är en lite för högljudda. Så när dem är dags att byta så lutar det mot en uppsättning Goodyear EfficientGrip.

    Däremot är jag även lite intresserad av Hankook Ventus S1. Dem ligger ofta med högt upp i tester och även folk på olika forum brukar ha bra saker att säga om Hankook. Någon som har sådana på sin Saab och har lust att dela med sig av lite intryck?

    Ska prova med Hankook Ventus Prime 2 i år, kan åtekomma med synpunkter i sommar.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: Sommardäck 2013?

    jag har alltid kört med michelin på saaben köpte denna säsong nya nexen , jag vet ching shong däck men ska prova iaf.

    det är inte så dyra att byta om man nu gör det.
    ska det vara så svårt med rassel

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Sommardäck 2013?

    Citat Ursprungligen postat av LTT-Ragge
    Vad ska ni köra på för däck och vad har ni för erfarenheter utav olika däck?
    När jag ska köra är det Toyo r888 som gäller. Ska jag bara ut och åka så fungerar Hankook, Pirelli och Bridgestone bra.

    Skämt å sido. Har nött ut många däck genom åren och kan konstatera att billigt är oftast billigt medan dyrt håller längre och lönar sig. Väldigt generaliserat kanske, men så har det varit tidigare för mig i alla fall. Något jag säkert vet är att jag uppskattar tysta och säkra däck högre nu än tidigare. Förr var brett, lågt och snyggt främsta kraven. Börjar väl bli gammal...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Sommardäck 2013?

    Blir Michelin PS3 225-40-18 på Fin-Saaben .. sen har jag faktiskt med mkt nöjt resultat skaffat Good Year Eagle F1 Asymmetric 2, 225-40-18 till Hondan som jag blev förvånad över hur tyst och bra stabilitet det hade o gick även jättebra i vatten

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  15. #15
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Sommardäck 2013?

    Kör Good Year Eagle F1 Asymmetric 2 225/40-18 köpte dock bilen i höstas så hann inte köra så mkt innan det var dax för vinterhjul. Men hittills är ja nöjd

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Sommardäck 2013?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Börjar väl bli gammal...
    Dock borde det vara tvärtom eftersom att man oftast taggar ner lite när man blir äldre. :P Jag är dock omvänd då jag körde väldigt försiktig som ny körkortsinnehavare (18 år) och det dröjde länge innan jag ens körde fortare än vad man fick. Tog säkert ett halvår. Nu kör jag dock som en rallykalle (men ja jag har omdöme också). Hastighetsbegränsningar som jag helst inte tummar på är 30 och 50. Motorvägen ser jag dock som autobahn när den är fri från trafik och där fungerar det perfekt att testa däck.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Sommardäck 2013?

    På 9-3'an blir det nog ytterligare en uppsättning Pirelli P-Zero. Lite högljutt däck och slits lite fortare än andra märkesdäck, men helt underbart fäste och funkar riktigt bra vid mer inspirerad körning.

    På 9-5'an blir det Marangoni Mythos igen. Riktigt prisvärt däck. Visst, det är inte i klass med premiumdäck men med tanke på priset presterar det fantastiskt bra och det duger mer än väl på en otrimmad familjefraktare.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Sommardäck 2013?

    Inga korea- eller kina däck eller andra lågprisalternativ på mina bilar. Man får vad man betalar för och jag värderar min familj och mig själv mer än lågpris! Om det kniper med stålar så håll istället igen med nåt annat som exvis tuffa fälgar och lägg pengarna på rätt saker.

    Eftersom jag vill ha närproducerat håller jag mig till Nokian och är nöjd med det.

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Sommardäck 2013?

    Lågpris:
    Nope! Njet! Nej!

    "Budget":
    Själv gillar jag Dunlop SportMaxx. Bra pris, bra grepp och bra komfort.
    Suddgummin säger en del, men nja...

    "Oavsett pris":
    Sportigt: Michelin Pilotsport 2, eller Pirelli P-zero har funkat bra,
    lite mindre sportigt men jäävligt tyst så kör man på Michelin Primacy.

    Körde ca 1000 mil längre (3500 mil) på mina Pilotsport på min trimmade 9-5 Aero än med billigare däck som tex Falken, Kleber...
    På Audin rullar hjulen lätt 5000 mil. Men då sitter det nästan ingen motor i den :-D

    På cabben håller framhjulen max 1000 mil
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688

    Re: Sommardäck 2013?

    köp ALDRIG däck från Kina eller Asien!!!!!!!! skitdäck som är livsfarliga vid regn!
    de kostar nästan lika mycket som riktiga däck.
    läs testet i Råd&Rön denna månad!!
    tre Kinadäck fick betyget 1 av 100
    bromssträcka 50 meter i st f 35 meter från 100km, det avgör allt i en krissituation

Liknande ämnen

  1. Björkvik 6/7 2013
    Av UhrJr i forum Foto & film
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 00:57
  2. Elmia 2013
    Av jessica_ i forum Region Syd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 13:09
  3. TurboTrycket under 2013
    Av tornros i forum TurboTrycket
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 01:38
  4. Sommardäck Saab 9-3 SS 2013
    Av haveri i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 23:41
  5. WRC sweden 2013
    Av vrid i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •