Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: "Satt fjädring" på 9-5 kombi

  1. #1

    "Satt fjädring" på 9-5 kombi

    Jag har en 9-5 kombi från år 2000 som ser väldigt nedlastad ut baktill. Den var så när jag köpte den, så jag vet inte riktigt vad den varit med om. Finns emellertid ingen dragkrok, så den har knappast blivit plågad av någon husvagn.

    Jag tror att bilen har någon form av chassipaket. Den har sidokjolor, dimljus och en sådan där ratt med tumgrepp.

    Men som sagt. Baken hänger på den och cambern är också fel. Den är hjulbent. Säkert jättedum fråga, men hur vet man om bilen är utrustad med nivåreglering? I annat fall måste det väl vara fjädrarna som har gett sig? Dämparna bär väl liksom inte upp vikten? Har ju läst en del om att vissa bussningar brukar bli dåliga i bakvagnen, men yttrar det sig som att bilen ser nedlastad ut, eller är det "bara" hjulvinklarna som blir fel då?

    Lurade lite på om man skulle ta och införskappa två stycken bättre begagnade kompletta fjäderben från någon nyare 9-5 kombi från laga.se eller liknande. Det knasiga här är ju att de enbart verkar sälja dem en och en och man vill ju gärna att höger/vänster kommer från samma bil.

    Skiljer förresten själva fjäderbenet någon mellan kombi/sedan, eller är det enbart fjäder och dämpare som är kraftigare i komiutförande?
    Skulle det gå att plocka kompletta fjäderben från en sedan, eller måste det komma från en kombi?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: "Satt fjädring" på 9-5 kombi

    Du behöver byta främre bussningarna i bakvagnen samt dämpare. Ekonomiskt sett så är monroes dämpare från Mekonomen nåt som håller bra.
    /m

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: "Satt fjädring" på 9-5 kombi

    Bytte både dämpare och fjädrar eftersom jag för mitt liv inte kan förstå hur dåliga dämpare kan få baken att hänga? Det är ju som sagt fjädrarna som bär upp bilen. Någon får gärna förklara hur dåliga dämpare kan ge denna effekt för jag förstår inte. :-)
    Väldigt enkelt att byta när väl benen är loss så om fjäderbenen är i bra skick tycker jag du skall sätta dit nya grejor. 9-5 kombi äter dämpare så jag skulle inte sätta dit begagnat. Finns någon länk i forumet till beskrivning med bilder. Toppmuttern till gamla dämparna tar du med vinkelslip.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Sv:

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Bytte både dämpare och fjädrar eftersom jag för mitt liv inte kan förstå hur dåliga dämpare kan få baken att hänga? Det är ju som sagt fjädrarna som bär upp bilen. Någon får gärna förklara hur dåliga dämpare kan ge denna effekt för jag förstår inte. :-)
    Väldigt enkelt att byta när väl benen är loss så om fjäderbenen är i bra skick tycker jag du skall sätta dit nya grejor. 9-5 kombi äter dämpare så jag skulle inte sätta dit begagnat. Finns någon länk i forumet till beskrivning med bilder. Toppmuttern till gamla dämparna tar du med vinkelslip.
    Hört talas om gastrycksdämpare nån gång?

    Är dom slut så orkar inte fjädringen återställa bilen i vertikalläget igen.

    Förstår inte varför det skulle vara så konstigt.
    Väldigt sällan hela fjädrar, som inte gått av, som orsakar detta "fenomen".
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: "Satt fjädring" på 9-5 kombi

    Tack för alla svaren

    Anledningen till att jag var lite inne på bättre begagnade fjäderben är att jag tänkte att det skulle vara lite bekvämt (slå ett antal flugor i en smäll). Har ju bytt dämpare på en annan 9-5:a förut. Jag tyckte det var lite halvbökigt. Inte att få loss fjäderbenen, det var busenkelt. Det jobbiga var att skruva isär de gamla, fastrostad övre mutter, fjäderpressare som vill åka av osv. Det var en sedan och där monterade jag dit speedparts variant för 650/styck. De var inge vidare kan jag säga. Problemet med den bilen var att den kändes gungig. Det gör den fortfarande. Men för att återvända till kombin...

    -Spontant tänker jag att det är fjädern som bär upp bilens vikt - inte dämparen. Dämparen är väl till för att dämpa fjädringsrörelsen, hindra att bilen kommer i självsvängning.Själva dämparen brukar man ju kunna pressa ihop helt och hållet...

    Men hur fungerar det här med nivåreglering? Trodde det var någon slags hydraulik, men sen såg jag dessa på speedparts.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 64423.html

    Hur fungerar dessa? Hur känner de av hur pass tungt bilen är lastad?

    Tänker också att om bilen är "satt" som min kombi nu är, så visst påverkar även det cambern? Fräscha fjädrar + dämpare borde ju höja bilen och då borde väl cambern också rätta till sig en del? Eller?

    Tänkte att det hade varit lite nice att försöka fiska rätt på ett par schysta fjäderben från en skrotad 9-5:a av nyare modell och bara smacka dit. Visst fick SAAB ordning på kvaliteten på dämparna på nyare modeller?

    Men VARFÖR säljer skrotarna dessa bara en och en??? Vem byter ETT fjäderben, man byter ju alltid parvis...

    Hade varit schyst att få riktig ordning på denna kärra nu. Köpte den i aug förra året med trasig turbo, men nu har jag bytt den och bilen rullar Hade varit kul att få till det här med fjädringen bak också....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: "Satt fjädring" på 9-5 kombi

    Men om jag lyfter upp baken med domkraften åker ju hjulen ner och dämparna dras ut. Sänker jag sedan ner bilen igen borde nivån bli rätt med ditt resonemang (fjädrarna har ju inte varit hoptryckta)? Så var inte fallet för mig iaf. Lika hängig bak. Så jag förstår fortfarande inte.

    I mitt fall var det väldigt tydligt att den sjönk ner väldigt när jag kastade tungt (betongsäckar tex), innan jag ens börjat köra.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: "Satt fjädring" på 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Men VARFÖR säljer skrotarna dessa bara en och en??? Vem byter ETT fjäderben, man byter ju alltid parvis...
    Ja den frågan har jag också ställt mig många gånger. När det kommer till nivåregleringen så finns det oftast bara ett fjäderben om man inte skall satsa på långmilade från taxibilar eller polisbilar men då är dom nog rätt kassa. Det är iaf dom enda nivåreglerande fjäderbenen jag hittat. Antingen är det endast ett som säljs eller så är det från taxi/polisbilar som har gått långt och säkert levt ett hårt liv.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"
    Av jacoblindmark i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 14:10
  2. "Övre bussningarna bak" Saab 9-5 Kombi sa däckkillen. Vilka?
    Av Pa Waldemarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 22:08
  3. Extra förstärkta "husvagnsfjädrar" på en Saab 9-5 kombi?
    Av johan666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •