Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner

    Har en 9-5 aero dör jag nyligen har bytt turbo och haft dän toppen för planing och byte av packningar, oljefilter och olja mm och den funkade perfekt i en vecka ungefär sen så började den varna för låg olje nivå och jag stannade och kollade stickan och som jag befarade då att det visade inget på olje stickan... kollade efter läckage men hittade inga... fyllde på olja. Kollad sen när jag körde om det blev olje rök efter men inget som va oroväckande... efter 2 mil så varnade den igen för låg oljenivå... kollade och inget på stickan.. blev fundersam och oroad... fyllde på igen... körde och efter 2 mil samma sak en morgon när jag åkte till jobbet så jag tänkte kolla det när jag slutat.. men glömde det och åkte.... ingen oljelampa som lös... inte fören jag jag nästan va hemma då varnade den igen... mycke fundersam vid detta laget... hade 1 oljefilter till hemma så jag tänkte jag tappar ut oljan och byter oljefiltret och tappar i ny olja... gissa vad... det hade inte försvunnit någon olja... bara det att den inte rinner ner igen =( med andra ord jag hade ca 8-9 liter i motorn och när jag åkte hem så började bromsarna bli hårda och då visade det sig att det har tryckt ut olja till broms klockan oxå =( säkert 1-2 liter olja där oxå... Någon som kan hjälpa mej med vad detta kan va för fel.... Min tanke är ju att oljepumpen kan det väl inte va då den får olja till toppen och silen kan det väl inte heller va för då hade inte oljan kommit ifrån tråget... eller är jag helt ute och cycklar.... tacksam för lite hjälp... kontentan är ju då oxå att det har börjat knacka i motorn... ska man renovera eller byta till en renoverad och då till en T5 motor som är bygd för 9-5an.. behöver lite hjälp med detta och vad som skulle va bästa alternativet....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506

    Sv: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Fel eller felmonterad toppackning?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    874
    Medlem#
    7093

    9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Fel eller felmonterad toppackning?

    _
    Låter lite som det..
    Kolla i Nordenstroms projekttråd. Han fick stansa sin T7 packning för att det saknades hål jämfört med T5 packningen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Kollade och det va samma som den packningen som satt i innan hade väl inte satt dit den om den inte varit samma som den gamla......... hur skulle man kunna vända den fel då det sitter 2 styr stift mellan topp och block??

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    304
    Medlem#
    9999

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    En 9-5 av de årsmodellen varnar inte för låg oljenivå, däremot för lågt oljetryck. Det kanske är så att du läst av stickan fel och har ett annat grundproblem?
    Om inte oljan rinner ner i tråget igen så hur får du den ur motorn?
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    874
    Medlem#
    7093

    9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner

    Citat Ursprungligen postat av MickeAnd
    Kollade och det va samma som den packningen som satt i innan hade väl inte satt dit den om den inte varit samma som den gamla......... hur skulle man kunna vända den fel då det sitter 2 styr stift mellan topp och block??
    Det får du svara på själv. Jag känner inte till din förmåga att skruva

    Du bad om förslag - Du fick förslag.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Oljan kommer ner igen om den får stå ett tag.... Och nej jag läste inte av stickan fel.... den va torr efter jag tagit upp den torkat av den och satt i den igen och sen kollat....
    Jo jag ville ha försalg på vad det kunde va... har inte tummen mitt i handen... har bytt topp flertalet gånger fast då på 9000 och OG 900 och inte haft några problem med det och div andra stora ingrepp som inte har varit några problem heller....

    Som sagt oljan kommer upp i toppen men rinner tillbaks väääääldigt sakta.... får bilen stå så rinner den ner igen men inte när man kör... inte tillräckligt fort iallafall

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    874
    Medlem#
    7093

    9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner

    Gjorde du rent toppen ordentligt efter planing?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Svar jag ... tvätt och blåst rent med luft

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Och det fans inte tillstymelse till olje klägg någonstans i motorn vad jag kunde sen när jag tog bort toppen... bara lite gyllenburn yta som det ska va... vevhus ventilationen är uppgraderad till den senaste för drygt 1.5 år sedan

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 446

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Har du kollat att det blev inom markeringarna vid påfyllningstillfällena?
    Det finns inte en chans att det ryms 9 liter olja i toppen.

    Som någon skrivit så varnar den inte för låg nivå utan för lågt oljetryck så det kan ju vara en kass oljetrycksgivare eller ett kontaktstycke med dålig kontakt.

    OM oljan skulle tryckas upp i toppen så borde den ändå rinna ner vid kamdrivningen när det blivit fullt där uppe innan det samlats litervis.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Ja jag vet inte... hur som haver så tappade jag ut 8 liter ur motorn och några tim innan när jag kom hem så fans det inget på stickan... efterjag torkat av den och stoppat i den lät den sitta 1 min och torr sticka när jag tog upp den... var tror du oljan skulle ta vägen om den inte va i toppen då... dessvärre så är det olja i bromsklockan oxå... men bara att lossa och tömma...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    874
    Medlem#
    7093

    9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner ner

    Och du är hundra på att vevhusvent inte är tät?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Eftersom all olja jag har fyllt på har varit kvar i motorn så vad skulle va sönder där då??? Det har ju blivit så fullt i toppen att det har tryckt sönder packningen på klockan som sitter där en fördelare sitter i vanliga fall och tryckt ut den till broms klockan... Ja jag blir inte klok på det iallafall med tanke på att allt funkade kanon första veckan jag körde med bilen..... ca 15-20 mil

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    20

    Re: 9-5a som trycker upp oljan i toppen och som inte rinner

    Får väl plocka bort vevhusvent och kolla... i vilket fall så måste jag ju fixa motorn eftersom det knackar i botten på motorn nu och då är frågan renovera denna eller skaffa en renoverad motor med 9000 grejer i som är byggd för en 9-5a och använda alla mina egna grejer som är runt på motorn

Liknande ämnen

  1. Blåryker Trycker ut oljan Rycker och går allmänt jättedåligt
    Av Puppe8567 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 10:06
  2. Inget oljetryck/oljan går inte runt
    Av Turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 08:50
  3. Turbon trycker inte som den ska.
    Av PeterLovgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 18:21
  4. Vill ha lite fakta om oljan? Motor samt toppen?
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •