Bil: Saab 9-5 2,3t -02 280hk/420Nm
16T turbo, 3" halvsats.
Bilen går skit fint vid vanlig körning, jämn gång och vid halvgas (ca 0,5 i ladd).
Men vid fullgas och ca 1,1-1,2 bar på 3-4-5:an strax innan 3000rpm så hackar den ALLTID till och och misständer lite, sen kommer all kraft och den finns kvar hela väge efter 3000rpm. Även när den hackar så är laddet stabilt, sjunker inte ens 0,01bar. Luftmasse nålen sjunker inte heller vid hacket.
Då programvaran är hemmagjord av kunnig person kollades programet över och bränslet stäldes på innan 3000rpm. Efter provtur blev de värre, den hacka och misstände som bara den och motorlampan började lysa, kollade felkod som sa att de va misständning på cyl 1. Nollade och åkte hem.
ALLA vaccumslangar är bytta, även stift och bränsle filter och luftfilter, TK är bytt av förra ägaren (vet om han köpte ny eller beg).
Jag lånade en fungerande TK av polare, bilen gick då kanon fint och rent MEN, den hade tappat 30hk och ladda "bara" 1,0bar Den sköt aldrig på de där lilla extra, ja körde med original Aero program 1 månad innan st2 och den kändes precis som den gjorde då.
Då problemet är väldigt specifikt och begränsat vet ja inte var ja ska börja leta fel. Chansa att köpa en ny TK känns inte aktuellt, bränslepump kan ju va på väg att ge sej ( har rullat 18200 nu), hör ett konstigt tjutande från den när den är igång. Men om de nu är bränsle pumpen så borde den väl även hacka och misstända även över 3000rpm, känns fel annars tycker ja rent logiskt.
Nu är ju felet beskrivet in i minsta detalj, och ja vänder mej nu till er för råd, tips och synpunkter.
Ber till GUD, ALLAH, BUDDA, KRISHNA, JEHOVAS, PORSLINS GUDEN att nån här har ett bra svar.
Tack på förhand.