Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Halvljus slår ej av OG9-5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Liten uppdatering.
    Blev aldrig att jag bytte DICE då jag blev mer & mer övertygad att det är kontakten/strömställaren till låscylindern. Dessutom har allt fungerat fint i sommar, men som vi vet är det ofta när det blir kallare de börjar krångla, så jag tänkte ge mig på att byta inom kort. Har jag rätt att det är artnr 4943692 till den?

    Märkte även härom dagen att när man vrider till läge OFF så tänds halvljuset men det slocknar fortfarande när man helt vrider av. Så ska det väl inte vara? OFF ska väl bara låsa upp spaken Känns som den dära lilla kontakten har med även det att göra...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #22
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Artikkelnummeret er korrekt - OM det er tale om én av årsmodellene i signaturen .

    Nå er det snart ti år siden vi har hatt en 9-5, men jeg mener det du erfarer mht. tenning av halvlyset er som det skal være. Èn av de nevnte "kursene" fra tenningslåskontakten spenningsettes i/fra posisjon "OFF" og benyttes bare av lysbryteren. Dette for bl.a. sikre at man har igjen i halvlys i tilfelle (nettopp) DICE skulle falle ut.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Tack för ditt svar Norrbagge!
    Jag ska även prova på min projekt-bil, men den är nog inte redo förrän till våren. Men det kanske inte är något fel.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Halvljuset fortsätter ibland att lysa när man stänger av bilen. OG9-5

    Bil: 9-5 SC 2,0t -08

    Jag har läst om detta problemet i många trådar både här och på andra forum men finner ingen som har presenterat någon orsak och lösning utan bara lite tips om eventuella fel det skulle kunna vara men förstår det som att det är ett ganska vanligt fenomen.

    Det uppträder endast när man kör kortare sträckor (upp till 10-15 minuter).

    I normala fall ser ju funktionen ut såhär:
    När man vrider nyckeln från on till off så stannar motorn.
    När man vrider nyckeln till lock så släcks halvljuset.
    Och när man drar ut nyckeln stängs stereon av och innerbelysningen tänds (öppnar man en dörr tänds den även i de andra lägena).

    När det blir fel beter det sig på detta sättet istället:
    När man vrider nyckeln från on till off så stängs stereon av och innerbelysningen slutar funka om man öppnar dörren.
    När man vrider till lock så är halvljuset fortfarande på och när man tar ut nyckeln så tänds inte innerbelysningen (funkar inte vid dörröppning heller i något av lägena) och halvljuset fortsätter lysa. Detta läget stannar den i tills man sätter i nyckeln och vrider till on och sedan vrider till off igen.

    Börjar bli frustrerande och sommartid ökar ju risken markant att man bommar detta när det är ljust och kommer tillbaka till en bil utan batteri.
    Är det någon som funnit en lösning? Vad är orsaken och hur fixar man det.

  5. #25

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    haft samma problem och då var orsaken tändningslåset att det inte fjädra upp som det ska väldigt vanligt fel på 9-5, och oftast blir det att man kan inte låsa bilen med dosan samt innerbelysningen går ej igång när man tar ur nyckel ur låset.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Har original xenon (det sitter det väl på alla efter faceliften -06?). Kan nog vara liknande problem som beskrivs. Ska testa att köra utan min mobilladdare ett tag o se om det kan vara de störningarna även om det känns osannolikt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    haft samma problem och då var orsaken tändningslåset att det inte fjädra upp som det ska väldigt vanligt fel på 9-5, och oftast blir det att man kan inte låsa bilen med dosan samt innerbelysningen går ej igång när man tar ur nyckel ur låset.
    Tror inte det är det problemet med tändningslåset då felet uppträder direkt när man lämnar läge ON. Dessutom ska lyset släckas redan när man kommer till läge lock, inte när man drar ur nyckeln så låset ploppar upp. Det kanske var annorlunda funktion på 9-5 före -06?
    Plus att som sagt är det bara vid korta turer det händer vilket borde tala emot både mobilladdaren och tändningslåset.

  8. #28
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er ikke ofte man ser en så god beskrivelse av feilsymptomer som dette , så da skulle det ha vært enkelt å peke direkte på feilen, men slik er det ikke alltid.

    Jeg tror likevel, slik du beskriver feilsymptomene, at feilen ligger i kontaktsettet til tenningslåset. Dette gir ut fem spenninger (har fem "kurser"), hver av disse gitt av de ulike posisjonene til tenningsnøkkelen.

    For om mulig få en indikasjon på at problemet ER kontaktsettet er det tre sett målinger som kan være aktuelle - når feil er tilstede:

    - "När man vrider nyckeln från on till off så stängs stereon av och innerbelysningen slutar funka om man öppnar dörren.": Når nøkkelen står i "OFF" kontrolléres det om det spenning på sikringene #2, 21 og 24 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet.

    - "När man vrider till lock så är halvljuset fortfarande på -": Når nøkkelen står i "LOCK" kontrolléres det om det spenning på sikringene #5 og 24 i (IPEC).

    - "- när man tar ut nyckeln så tänds inte innerbelysningen -": Kontrollér om det da er spenning på IPEC #5.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #29
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av LalleKongo Visa inlägg
    det sitter det väl på alla efter faceliften -06?
    Nej, det gör det inte. Men det är å andra sidan lätt att tro eftersom det sitter projektorlinser på alla, även halogen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Säkring till halvljus blåser när jag slår på tändningen
    Av fiatfan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-11-10, 21:25
  2. Abs slår av och på!!
    Av jocke186 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 23:29
  3. Växelspaken slår
    Av Aero_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 14:01
  4. regskylt slår i
    Av arsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •