Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fjärrlåsproblem OG9-3

  1. #1

    Fjärrlåsproblem OG9-3

    Hej,
    Jag kan inte låsa bilen med larmdosan. Först fungerade det till och från och nu inte alls. Manuell låsning med nyckel eller med knappen i bilen funkar.
    Värt att nämna är att radion inte stänger av sig när man drar nyckeln ur tändningen som den gjorde innan.
    Har läst mig till att låscylindern kan kärva och orsaka att radion inte stänger av, men inget om dess effekt på larmet och fjärrlåsningen. Den rör sig dessutom upp och ner till synes som vanligt.

    Alla tips och idéer uppskattas.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Fjärrlåskrångel - Saab 9-3og

    Hej!
    Likasamma med fjärrstyrningen om låset inte "poppar" upp helt.
    Tror låscylindern kostar 14-1500:- (kodad till din bil)
    Ganska enkel att byta så länge det går att vrida om nyckeln.

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119

    Re: Fjärrlåskrångel - Saab 9-3og

    Jag hade liknande problem med min låscylinder, kvällen innan jag skulle köra upp dessutom så det var ju ett måste att ha en fungerande bil när man fick körkort. Så jag plockade ut min låscylinder efter diverse beskrivningar och plockade ned den så gott det gick.

    Har tyvärr inga bilder, men jag minns att jag plockade bort en plastbit i botten, samt en fjäder och lite grejer. Där upptäckte jag att det var slitet i ett spår, så jag tog en liten skruvmejsel och jämnade till spåret så gott det gick. Samt att jag hade allt i T-röd för att få riktigt rent.
    När jag sedan gjort det här och monterade ihop allt så smorde jag nere vid kulan, tror jag använde sprayfett och vred låset några gånger för att få allt riktigt smort.
    Monterade tillbaka allt och cylindern har fungerat felfritt i över ett halvår och 600 mil. 2-3 timmars jobb och sparade (hittills) ca 1500 kr.

  4. #4

    Re: Fjärrlåskrångel - Saab 9-3og LÖST

    Bra tips, tack!

    Problemet var att cylindern inte ploppade upp, så jag hade fel om att den rörde sig normalt. Jag plockade isär den, rengjorde och smorde. Nu funkar det igen. Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Fjärrlåsproblem 9-5 aero -05
    Av nemal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 13:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •