Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: trimning av 9-3 1.9tid

  1. #1

    trimning av 9-3 1.9tid

    tjena.

    köpte en 9-3 vector 1.9tid sportsedan -05 för en vecka sen.
    och är lite sugen på att trimma den. nån som har några bra tips eller vet nån som gjort nåt liknande.

    menar alltså inte nån kcr box eller liknande som ger 20hk.

    vet inte riktigt vad motorn klarar av ?

    Med vänlig hälsning k

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: trimning av 9-3 1.9tid

    Citat Ursprungligen postat av 9000a50
    tjena.

    köpte en 9-3 vector 1.9tid sportsedan -05 för en vecka sen.
    och är lite sugen på att trimma den. nån som har några bra tips eller vet nån som gjort nåt liknande.

    menar alltså inte nån kcr box eller liknande som ger 20hk.

    vet inte riktigt vad motorn klarar av ?

    Med vänlig hälsning k

    Hirsch är väl ett bra alternativtill KCR skiten.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3

    Re: trimning av 9-3 1.9tid

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av 9000a50
    tjena.

    köpte en 9-3 vector 1.9tid sportsedan -05 för en vecka sen.
    och är lite sugen på att trimma den. nån som har några bra tips eller vet nån som gjort nåt liknande.

    menar alltså inte nån kcr box eller liknande som ger 20hk.

    vet inte riktigt vad motorn klarar av ?

    Med vänlig hälsning k

    Hirsch är väl ett bra alternativtill KCR skiten.


    ja de är de väll helt klart men blir bara 175hk/?nm. men borde ju kunna få ut mer effekt ur den. för ttid motorn blir ju mycket mer effekt i med box och som jag förstår det så är det samma motor bara att det är dubbelturbo och borde ju enkelturbo klara med utan problem. får väll ringa runt och fråga helt enkelt om dom kan fixa en annan programvara åt mig.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: trimning av 9-3 1.9tid

    Jag kör ttid med maptun nu.. Innan hade jag en tid-06 med kcr och den gick som ttid:n original. Hade inga problem med den under det året jag ägde den. Tid:n e kanon men lite tråkig original då den drsr dåligt på låga varv.. Jag hade satsat på maptun trots jag aldrig varit missnöjd med kcr
    Jonas

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    trimning av 9-3 1.9tid

    Citat Ursprungligen postat av 9000a50
    Citat Ursprungligen postat av fredde1


    Hirsch är väl ett bra alternativtill KCR skiten.


    ja de är de väll helt klart men blir bara 175hk/?nm. men borde ju kunna få ut mer effekt ur den. för ttid motorn blir ju mycket mer effekt i med box och som jag förstår det så är det samma motor bara att det är dubbelturbo och borde ju enkelturbo klara med utan problem. får väll ringa runt och fråga helt enkelt om dom kan fixa en annan programvara åt mig.
    Finns 3miljarder trådar om detta, men nej. Mer effekt lär du inte få ut om du inte vill att saker ska rasa. Detta är en 1.9 liters motor som redan original är rätt så maxad. Turbon i TiD laddar närmare 1.6bar original & TTID 1.8bar. Så jo, en annan turbo gör rätt så mycket. Hirsch-optimeringen till TTID är egentligen på gränsen till vansinne har jag hört av en säker källa. Går man därutöver så ökar risken markant för problem.

    Nu sitter jag själv med en Maptunad TTID så jag lever väl kanske lite on the edge men den rullar på bra & stabilt.

    Dagens dieslar är lite mer komplicerade än vad man kan tro. På vanliga bensinbilar kan du ju switcha lite hårdvara m.m och få massa mer effekt. Dieselmotorer fungerar inte likadant. Här är det partikelfilter, jobbiga EGR-ventiler och fan & hans moster som ställer till det.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    trimning av 9-3 1.9tid

    Bör tilläggas att nackdelen med KCR-boxar & liknande är att dom lurar styrenheten att bl.a höja bränsletrycket utöver vad pumpen behärskar o.s.v. Detta gör i sin tur färddatorn helt obruklig då värdena i dessa blir fel.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7

    Re: trimning av 9-3 1.9tid

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Bör tilläggas att nackdelen med KCR-boxar & liknande är att dom lurar styrenheten att bl.a höja bränsletrycket utöver vad pumpen behärskar o.s.v. Detta gör i sin tur färddatorn helt obruklig då värdena i dessa blir fel.
    Finns det någon dokumentation på di därninga boxarna? Känns uppriktigt fel att manipulera bränsletryck och annat på en diesel. Marginalerna är låga som de är från fabrik och 1.9 motorn rätt gammal. Tittar man på KCR:s boxar verkar de ge i snitt just 25hk på en svensson maskin. Ganska låga siffror mao.
    Just box och chiptrimning verkar locka fram riktiga drömmare. Kommer ihåg hur en kund till mig dök in och var så exalterad då han just chiptrimmat sin MB430. Firman ifråga fanns inte fysiskt i Sverige utan utförde tuning "on demand" dvs. att de kom till ett uppgivet hotell och kunder in spe fick anmäla sitt intresse långt i förväg. Enligt uppgift hade de dessutom tillgång till fabriksuppgifter, de här killarna arbetade ju på prestigetillverkare som BMW, MB etc. Så fordonsägarna betalade i snitt 7000sek för effektökningar på i snitt 35hk... ex, MB430 original 286hk ny effekt 320hk vrid okänt!?
    Så kunden sträckte fram nycklarna till sin bil som jag nyligen kört och sa upphetsat "här, kör den du. Nu går den som ett skott!" så jag gjorde honom till viljes. Första och sista gången jag blåljugit någon rätt upp i ansiktet, fy vad jag skämdes. För han frågade naturligtvis vad jag tyckte och jag sa som det inte var "jorå, den gick som bara den". När den gick som vanligt eller tom sämre.
    Min poäng är givetvis, kan man inte mäta en skillnad så finns den inte

Liknande ämnen

  1. Passar ET40 på NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 18:06
  2. trimning?
    Av easyraider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •