Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809

    9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Hej! Min 9-3 1,9 tid 06 har fått ett mycket konstigt fel!
    Stannade och tankade när jag kommer ut och startar bilen och börjar köra kommer det upp i displayen:Antispinnsystem ur funktion kontakta verkastaden.Sen tänds även motorlampan och bilen stannar.Startar om och börjar köra(har 50mil hem)antispinn kommer upp igen men bilen går dock i LImphome läge.Efter typ 6 mil dör bilen och när jag försöker starta fungerar inte tank och temperaturmätare men hastighetsmätaren går upp i den hastighet bilen hade när motorn dog,och när detta händer går inte startmotorn runt!Efter någon minut startar bilen igen och kan gå i 10mil helt normalt sen kan samma sak hända igen.Lyckades ta mig hem är inte kul stå med fullpackad bil längs vägen.Någon här som har någon ide är själv inne på något elfel typ dålig jord eller strömkabel någonstans:
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Batteriet?
    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Nej batteriet är bara 1 månad gammalt,ska tillägga att bilen stått i 15dagar med 2dm snö på sig när jag kom hem i morse,och den startade direkt och gick felfritt i 10 mil sen börjar detta!
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Jag skulle också spontant sagt strömmen. Har du mätt så att det verkligen finns den spänning där ska vara på batteriet?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Har perfekt ljus mm men ska kolla så batteriet inte har typ dålig chell!Sen kopplade vi av batteriet och provade med startkablar från en annan bil.Vet någon om det sitter många jordkablar på samma ställe kan vara sådant fel,de på Bilpartner i Lund hade aldrig hört denna kombination av fel!
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  6. #6

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Citat Ursprungligen postat av Pelleturbo
    Har perfekt ljus mm men ska kolla så batteriet inte har typ dålig chell!Sen kopplade vi av batteriet och provade med startkablar från en annan bil.Vet någon om det sitter många jordkablar på samma ställe kan vara sådant fel,de på Bilpartner i Lund hade aldrig hört denna kombination av fel!
    sorry inte för att de har nåt med tråden att göra men är ju så man får ångest när man var och impulsköpte en 9-3 tid häromdagen utan att veta nåt om dom. och läste om alla fel när man kom hem

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Kan vara fel på generatorn oxå.. Där e 1 gubbe i Veberöd som fixar SAAB generatorer för 1500:- han brukar annonsera på blocket jag byta min generator där till en tid-06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Har läst av felkoden nu fick ut U2105 verkar vara problem med kommunikation med styrenheten,tippar på jordfel vi kopplade en startkabel mellan minus på batteriet och motorn då startar den!Ska kolla alla jordpunkter i morgon!!!
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Staffanstorp i Skåne!
    Inlägg
    809

    Re: 9-3 Tid 06 mycket konstigt fel!

    Ordspråket stämmer!!Liten Tuva själper ofta stort lass. Kollade jordpunkterna idag och framför batteriet sitter en som jordar mellan motor och chassi,rengjorde den riktigt sen fungerar allt igen Kom på en sak till också att när jag tankade fyllde jag på spolarvätska från en dunk jag hade med mig och spillde då lite och där sitter denna jordpunkt,så troligtvis var det detta som orsakade allt ihop för det hände efter jag tankat och fyllt på spolarvätska!!!
    SAAB 9-5 2,3 Biopower!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2.0T -05 låter konstigt
    Av Hottamale i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 08:28
  2. Hjälp!! Min växellåda beter sig mycket konstigt
    Av ducati1000ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •