Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med byte av bromsok

  1. #1

    Problem med byte av bromsok

    Har en saab 93 -06 som har gått 17000 mil. Fick anmärking av bilprovningen för bromsskivorna och beläggen var för dåligt skick. Bytte alla skivor och beläggen men fick ändå anmärkning på vänsterbak låg på och bromsade väldigt dåligt. Så jag beställde nytt bromsok bak men nu när jag ska byta det så får jag inte väck handbromsvajer från runda hållaren som sitter på oket. Har försökt slå ut den för det ser inte ut att vara gängat är det någon som har något bra tips?
    tack på förhand

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Problem med byte av bromsok

    Citat Ursprungligen postat av fredrikr
    Har en saab 93 -06 som har gått 17000 mil. Fick anmärking av bilprovningen för bromsskivorna och beläggen var för dåligt skick. Bytte alla skivor och beläggen men fick ändå anmärkning på vänsterbak låg på och bromsade väldigt dåligt. Så jag beställde nytt bromsok bak men nu när jag ska byta det så får jag inte väck handbromsvajer från runda hållaren som sitter på oket. Har försökt slå ut den för det ser inte ut att vara gängat är det någon som har något bra tips?
    tack på förhand
    Såga ett spår i hållaren till vajern.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3

    Re: Problem med byte av bromsok

    Det ska jag testa återkommer med resultat

  4. #4

    Re: Problem med byte av bromsok

    Jajemensan det gjorde susen tog vinkelslipen Fick på det nya bromsoket och luftade.
    Bromsen tar som aldrig förr men handbromsen tar mindre bra....försökte justera bromsvajern från handbromsen i bilen men spänner man den så låser man andra bakdäcket och släpper man så blir det bra på gamla oket men helt slappt på det nya. Men kollar man när man drar handbromsen till max så ser det ut som att den drar lika mycket på båda sidorna vid oket och ändå så går det att rulla på hjulet om man tar i på det nya. Någon som har något bra tips hur man får spänst i handbromsen på det nya oket?

    tack på förhand

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Problem med byte av bromsok

    wirarna ska du aldrig röra utan de är grundjusterade. Är det ok där du skruvar in kolvarna vid byte av belägg så kan det bli så att du får justera ut dem manuellt när du sätter dit oket. Många ggr är kolven inskruvad max och då blir det spel som kan ta ett tag för justeringen att lösa. Enklare då att skruva ut kolven manuellt vid montage.

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Problem med byte av bromsok

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    wirarna ska du aldrig röra utan de är grundjusterade. Är det ok där du skruvar in kolvarna vid byte av belägg så kan det bli så att du får justera ut dem manuellt när du sätter dit oket. Många ggr är kolven inskruvad max och då blir det spel som kan ta ett tag för justeringen att lösa. Enklare då att skruva ut kolven manuellt vid montage.
    Vajrarna är det sista man skall rör. Du kan röra dom men man skall alltid justera ute vid hjulet först.

    Är det en 9-3 1998-02 så får du justera handbromsbackarna som sitter bakom bromsskivans nav. Därefter om handbromsen tar för högt upp så får man justera på vajrarna. Justeringen sitter under på bilen. Bakom en värmesköld.

    Är det en 9-3 2003-12 så tyck några gånger på bromspedalen och känn sen på handbromsen. Finns det ett döspel på några cm så går det att justera vajrarna genom facket i mittkonsolen. Har för mig det är ett myntfack man tar bort så kommer man åt justerskruven.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Byte damask på bromsok bak 9-3 aero 2010?
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 18:30
  2. Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?
    Av indys i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 22:41
  3. Byte bromsok 9000-95???
    Av wolfman7304 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 15:28
  4. Byte av 1 eller 2 bromsok....?
    Av Dolken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •