Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

  1. #1

    Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Hej

    Jag har en 9-3 cab från -99 som jag funderar på att ta hem till sverige. Är det någon som vet något om skillnaderna mellan svensk och amerikansk.Tänkte om det är problem att regga in den i sverige utan att behöva bygga om halva bilen?

    Tack

    Henrik

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av zacke79
    Hej

    Jag har en 9-3 cab från -99 som jag funderar på att ta hem till sverige. Är det någon som vet något om skillnaderna mellan svensk och amerikansk.Tänkte om det är problem att regga in den i sverige utan att behöva bygga om halva bilen?

    Tack

    Henrik
    pm'a sword, han har en amerikansk viggen... Tror inte han byggt om speciellt mycket.

    Läs mer här: http://www.garaget.org/sword7/blog
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    201

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Om jag inte missuppfattat något så ska det i normalfallet vara enkelt.

    Så kallade "USA-blinkers" som lyser med fast gul/orange ljus framåt är inte tillåtet om inte bilen är flyttgods.

    Skalan på hastighetsmätaren får inte vara dominerade i annat är kilometer. En gång i tiden köpte jag en SAAB som gått som visningsbil för amerikanska trupper och diplomater i Tyskland. Den hade dominerade skala i miles. I samband med registeringsbesiktningen fick jag givetvis påpekande om detta. Jag frågade "okej, hur ska jag lösa det?" Svaret var: "dölj milesskalan med tejp på glaset". Då frågade jag om de hade en stump kamoflagetejp att avvara på bilprovningen. Han tittade på mig och skrattade "Äh, vi skiter i det..." så jag åkte därifrån med godkänd registeringsbesiktning.

    Typskylten, sitter på B-stolpen på en ng 9-3:a, måste finnas. Kommer inte ihåg om den eventuellt sitter i motorrummet på og 9-3.

    Givetvis måste du ha papper i form av Title och en köpehandling (kvitto) och att bilen förtullats.

  4. #4

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Om jag inte missuppfattat något så ska det i normalfallet vara enkelt.

    Så kallade "USA-blinkers" som lyser med fast gul/orange ljus framåt är inte tillåtet om inte bilen är flyttgods.

    Skalan på hastighetsmätaren får inte vara dominerade i annat är kilometer. En gång i tiden köpte jag en SAAB som gått som visningsbil för amerikanska trupper och diplomater i Tyskland. Den hade dominerade skala i miles. I samband med registeringsbesiktningen fick jag givetvis påpekande om detta. Jag frågade "okej, hur ska jag lösa det?" Svaret var: "dölj milesskalan med tejp på glaset". Då frågade jag om de hade en stump kamoflagetejp att avvara på bilprovningen. Han tittade på mig och skrattade "Äh, vi skiter i det..." så jag åkte därifrån med godkänd registeringsbesiktning.

    Typskylten, sitter på B-stolpen på en ng 9-3:a, måste finnas. Kommer inte ihåg om den eventuellt sitter i motorrummet på og 9-3.

    Givetvis måste du ha papper i form av Title och en köpehandling (kvitto) och att bilen förtullats.
    Hej, vi kommer att ta hem den som flyttgods. vi har bott här i 2 år och vi har ägt bilen i ett halvår nu i slutet på feb. ska kika om ja kan se typskylten. vi har dock inte ngt köpe kvitto men det står på title:n priset. vi köpte den privat. vet du ngt om emissionerna på dessa, är det samma som i sverige eller måste man programmera om styrenheten?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    201

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Är det flyttgods så faller i princip alla tekniska krav - så vitt jag vet.

    Alltså, du kan bortse från belysning och jag tror även milesmätaren (du har ju km/h på den inre skalan)

    Typskylt från en ng9-3:


  6. #6

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Är det flyttgods så faller i princip alla tekniska krav - så vitt jag vet.

    Alltså, du kan bortse från belysning och jag tror även milesmätaren (du har ju km/h på den inre skalan)

    Typskylt från en ng9-3:

    min typskyld verkar sitta i motorummet, det är en alu.skylt med vin nummer. den jag har är en automat så jag funderar på om man kan få problem med bromsar?

    jag funderade även på avgaskraven?

    tackar för svaren!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 389
    Medlem#
    3020

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    du behöver inte oroa dig, avgaskrav får du dispens på fast den uppfyller våra krav.

    släck det ljus som lyser i blinkersen, inga seal bean sen är det bara att köra genom.
    vidvinkel glas i backspeglarna bör du nog ha också.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    du behöver inte oroa dig, avgaskrav får du dispens på fast den uppfyller våra krav.

    släck det ljus som lyser i blinkersen, inga seal bean sen är det bara att köra genom.
    vidvinkel glas i backspeglarna bör du nog ha också.

    //MH
    Låter ganska bra! vad jag tänkte att det kan inte vara så stor skillnad. blinkers är min minsta oro, kan ju inte vara svårt att koppla om. vinkel glas är det på passagerar sidan. vi köpte den för 23500 och transport hamn till hamn verkar landa på 9-10000 så det verkar värt det. sen gillar vi bilen mkt. sen nedan

    http://tampa.craigslist.org/hil/cto/3582559267.html

  9. #9

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av zacke79
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    du behöver inte oroa dig, avgaskrav får du dispens på fast den uppfyller våra krav.

    släck det ljus som lyser i blinkersen, inga seal bean sen är det bara att köra genom.
    vidvinkel glas i backspeglarna bör du nog ha också.

    //MH
    Låter ganska bra! vad jag tänkte att det kan inte vara så stor skillnad. blinkers är min minsta oro, kan ju inte vara svårt att koppla om. vinkel glas är det på passagerar sidan. vi köpte den för 23500 och transport hamn till hamn verkar landa på 9-10000 så det verkar värt det. sen gillar vi bilen mkt. sen nedan

    http://tampa.craigslist.org/hil/cto/3582559267.html
    vet du något om kostnaden att regga in i sverige?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 132

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av zacke79
    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Om jag inte missuppfattat något så ska det i normalfallet vara enkelt.

    Så kallade "USA-blinkers" som lyser med fast gul/orange ljus framåt är inte tillåtet om inte bilen är flyttgods.

    Skalan på hastighetsmätaren får inte vara dominerade i annat är kilometer. En gång i tiden köpte jag en SAAB som gått som visningsbil för amerikanska trupper och diplomater i Tyskland. Den hade dominerade skala i miles. I samband med registeringsbesiktningen fick jag givetvis påpekande om detta. Jag frågade "okej, hur ska jag lösa det?" Svaret var: "dölj milesskalan med tejp på glaset". Då frågade jag om de hade en stump kamoflagetejp att avvara på bilprovningen. Han tittade på mig och skrattade "Äh, vi skiter i det..." så jag åkte därifrån med godkänd registeringsbesiktning.

    Typskylten, sitter på B-stolpen på en ng 9-3:a, måste finnas. Kommer inte ihåg om den eventuellt sitter i motorrummet på og 9-3.ö

    Givetvis måste du ha papper i form av Title och en köpehandling (kvitto) och att bilen förtullats.
    Hej, vi kommer att ta hem den som flyttgods. vi har bott här i 2 år och vi har ägt bilen i ett halvår nu i slutet på feb. ska kika om ja kan se typskylten. vi har dock inte ngt köpe kvitto men det står på title:n priset. vi köpte den privat. vet du ngt om emissionerna på dessa, är det samma som i sverige eller måste man programmera om styrenheten?
    Måste man inte ägt bilen lite längre, värt att kolla....

    Og9-3 cabbar har rasat i pris i sverige och verkar kosta från 25-50 i bruksskick för normalt utrustade modeller...

    Blir det moms och tull på din kan det bli dyrare än att köpa en hemma...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    RE: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    För att kunna flyttgodsimportera måste man ha ägt och brukat bilen minst 12 månader i utlandet. Ett halvår räcker inte, så det blir full EU-anpassning + tull och moms.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
    All makt åt Thengil!

  12. #12

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av zacke79

    Hej, vi kommer att ta hem den som flyttgods. vi har bott här i 2 år och vi har ägt bilen i ett halvår nu i slutet på feb. ska kika om ja kan se typskylten. vi har dock inte ngt köpe kvitto men det står på title:n priset. vi köpte den privat. vet du ngt om emissionerna på dessa, är det samma som i sverige eller måste man programmera om styrenheten?
    Måste man inte ägt bilen lite längre, värt att kolla....

    Og9-3 cabbar har rasat i pris i sverige och verkar kosta från 25-50 i bruksskick för normalt utrustade modeller...

    Blir det moms och tull på din kan det bli dyrare än att köpa en hemma...

    6 månader om man har bott utomlands och 1 år om man har haft boende i sverige och utomlands, dubbla adresser! Jag har kollat på blocket lite. den billigaste jag kunde hitta låg på 40000 med 15000mil.

  13. #13

    Re: RE: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    För att kunna flyttgodsimportera måste man ha ägt och brukat bilen minst 12 månader i utlandet. Ett halvår räcker inte, så det blir full EU-anpassning + tull och moms.

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
    Tullverket:
    Särskilda bestämmelser
    för fordon
    Det vi tar upp här om fordon gäller också för
    motorcyklar, husvagnar, båtar, luftfartyg och andra
    transportmedel. Läs också övriga villkor under
    rubrikerna Villkor för Inflyttare och Villkor för
    Återvändare.
    Bestämmelser för Inflyttare
    Fordonet ska under minst 6 månader före inflyttningen,
    ha ägts av dig och använts av dig eller din
    familj i det land utanför EU, där du har haft din
    normala
    bostad. Ägandetiden räknas från och med
    den dag fordonet, med äganderätt, levererades till dig.

    Vad jag tolkar det som är det 6 månader.

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Jaha, där ser man! Reglerna är alltså inte så hårda nu för tiden! Grattis!

    Då är det bara att tuta o köra, ingen anpassning krävs. Du får dispens på allt, inkl. USA-blinkers/positionsljus. Bekvämt o smidigt, bara fraktkostnad o registreringskostnader. Kolla försäkringen!

    Edit:
    Tullverket och Transportstyrelsen har olika regelverk! Du behöver inte tulla bilen om du ägt den ett halvår, men du får inga dispenser för registrering om du ägt bilen i utlandet mindre än 12 månader:
    http://www.transportstyrelsen.se/Vag...yttsaksfordon/

    Sorry...
    All makt åt Thengil!

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Tullverket och Transportstyrelsen har olika regelverk! Du behöver inte tulla bilen om du ägt den ett halvår, men du får inga dispenser för registrering om du ägt bilen i utlandet mindre än 12 månader:
    http://www.transportstyrelsen.se/Vag...yttsaksfordon/
    Fast i det här fallet så rör det väl sig om byte av blinkers fram typ? Eller bara urkoppling av lamporna.

  16. #16

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Efter endel forskande har ja kommit fram till detta.

    9815:- frakt
    700:- kontroll
    ca 1900:- Registrering
    3500:- Bullerintyg

    Köpte bilen för 22750:-

    tot 38655:-

    lite saker att fixa på bilen, stötdämparlager hf, tror hjullager o stötdämpare vf och batteri.

    verkar det värt det att ta hem?

    SAAB 9-3 2.0t SE cab 1999 automat

    http://tampa.craigslist.org/hil/cto/3582559267.html

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 211
    Medlem#
    13784

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Bullerintyg ska du inte behöva om bilen bedöms vara i standardutförande av besiktningsmannen. Likaså har jag för mig att jag läst att det där med "dominerande skalan måste vara i km/h" inte längre gäller - men jag är lite osäker där.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  18. #18

    Re: Skillnader Amerikan och svensk Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Bullerintyg ska du inte behöva om bilen bedöms vara i standardutförande av besiktningsmannen. Likaså har jag för mig att jag läst att det där med "dominerande skalan måste vara i km/h" inte längre gäller - men jag är lite osäker där.

    Vad jag kunde läsa på BIRF:

    1972 - 1986 - Bullerintyg (Från 1 maj 2009 behövs inte intyg på buller om besiktningsingenjören på Bilprovningen bedömer att bilen är i originalutförande)

    För personbilar från 19961001 och nyare behövs endast bullerintyg under förutsättning att det finns en MPV-klisterlapp i förardörren. Om klisterlappen saknas krävs även intyg på bromsar och stöld.

    Så jag tror nog att det behövs!?

Liknande ämnen

  1. Svensk SID i amerikansk Saab 9-5 Aero?
    Av Jonathanjon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 18:20
  2. Svensk instruktionsbok för SAAB 9-3 -06
    Av exile82 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 16:13
  3. Svar: 89
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 11:08
  4. Saab motorn svensk?
    Av 1of3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •