Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Måtidsersättning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning

    Tjena!

    Jag jobbar som hissmontör, är stationerad i hela västra Götaland. Eftersom man får reda på vart man ska samma dag i princip så är det ju inte så lätt att planera med mat. Man kan inte ha med sig mat för i värma eftersom man aldrig vet vart man ska och det är inte jättekul att äta kall sallad eller mackor varje dag. Det blir istället ett lunchställe för o få varm mat varje dag. Detta betalar man ur egen ficka så klart men det har slagit mig att det blir lite pengar varje månad, dryga 1500-2000kr. Man borde få någon typ av ersättning för det tycker jag...

    Är inte med i if metall eller något, ingen på våran lilla firma är det. Tänkte jag skulle ta diskussionen med chefen men vill gärna ha lite kött på benen innan.
    Så vet ni något hur det funkar så skriv gärna!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Måtidsersättning

    Rent krasst: Det är ingenting firman på något sätt är skyldig att fixa, alltså inget du kan kräva. Fack, kollektivavtal o.s.v. har inget med saken att göra.

    Däremot är det givetvis så att en arbetsgivare som sponsrar lunchen är mer attraktiv än en som inte gör det - och det är något du kan framföra till din arbetgivare, på samma sätt som att en del arbetsgivare sponsrar träningskort.

    En vanlig deal på många arbetsplatser är man får rikskuponger eller motsvarande och att man pröjsar hälften ur egen ficka och arbetsgivaren andra halvan. Dock förmånsbeskattas man alltid på den del arbetsgivaren betalat. Beroende på din marginalskatt så innebär det att din lunch kostar dig mellan 65% och 78% av det som står prislappen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning