Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Måtidsersättning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning

    Tjena!

    Jag jobbar som hissmontör, är stationerad i hela västra Götaland. Eftersom man får reda på vart man ska samma dag i princip så är det ju inte så lätt att planera med mat. Man kan inte ha med sig mat för i värma eftersom man aldrig vet vart man ska och det är inte jättekul att äta kall sallad eller mackor varje dag. Det blir istället ett lunchställe för o få varm mat varje dag. Detta betalar man ur egen ficka så klart men det har slagit mig att det blir lite pengar varje månad, dryga 1500-2000kr. Man borde få någon typ av ersättning för det tycker jag...

    Är inte med i if metall eller något, ingen på våran lilla firma är det. Tänkte jag skulle ta diskussionen med chefen men vill gärna ha lite kött på benen innan.
    Så vet ni något hur det funkar så skriv gärna!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Måtidsersättning

    Rent krasst: Det är ingenting firman på något sätt är skyldig att fixa, alltså inget du kan kräva. Fack, kollektivavtal o.s.v. har inget med saken att göra.

    Däremot är det givetvis så att en arbetsgivare som sponsrar lunchen är mer attraktiv än en som inte gör det - och det är något du kan framföra till din arbetgivare, på samma sätt som att en del arbetsgivare sponsrar träningskort.

    En vanlig deal på många arbetsplatser är man får rikskuponger eller motsvarande och att man pröjsar hälften ur egen ficka och arbetsgivaren andra halvan. Dock förmånsbeskattas man alltid på den del arbetsgivaren betalat. Beroende på din marginalskatt så innebär det att din lunch kostar dig mellan 65% och 78% av det som står prislappen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning

    Konstigt att det är på det viset kan man tycka.

    Tackar för detta svar!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Måtidsersättning

    Citat Ursprungligen postat av markus21
    Konstigt att det är på det viset kan man tycka.

    Tackar för detta svar!
    Lite sarkastiskt får jag nog säga "välkommen till verkligheten"... ;-)

    Det finns ett par sådana där saker som bara är att svälja att de är på ett visst sätt. T.ex. folk som förväntas ha kostym på jobbet får pröjsa kostymen ur egen ficka även om de aldrig har kostym på fritiden.

    Och när man tar ett nytt jobb får man ta med t.ex. uteluncher, klädkrav, transportkostnad till och från jobbet, förmåner o.s.v. i kalkylen och inte bara stirra sig blind på lönen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Måtidsersättning

    Hej!

    Nu gissar jag lite, men jag tror att du har en inbyggd fördel i ditt arbete. Du har frihet att till exempel stanna till vid ett Systembolag, hämta upp lite delar till bilen när du ändå åker förbi Mekonomen osv. Tror inte heller du har en chef som kan mäta varje moment du gör och har veckovisa möten där dina resultat mäts mot dina kollegors.

    Det finns fullt av människor som är fast vid en arbetsplats där till och med toalettbesök måste stämmas av med kollegor och rådande arbetsbelastning. Å andra sidan har de en micro och kan värma resterna från igår. Du kan se dagsljus, årstidernas växlingar, kanske stanna till och ta en kopp kaffe i vårsolen. Andra har inte en aning om vad det är för väder ute.

    Slutsats: Det finns för- och nackdelar som man måste leva med på varje arbetsplats.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Måtidsersättning

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Andra har inte en aning om vad det är för väder ute.
    När jag extraknäckte som tunneltågsförare för 10 år sedan så fick man inte se dagsljus om man körde Hjulsta-linjen. Då fick man utifrån vad resenärerna hade på sig (shorts? paraply i handen?) bedömma vädret... ;-)

    Det var för övrigt ett jobb där man inte kunde pinka hursomhelst... ;-)

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Måtidsersättning

    Traktamente om man är 50km från ordinarie arbetsplats eller bostad http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 06547.html

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Måtidsersättning

    Jag "tvingas" äta ute varje arbetspass jag jobbar för att vara lite säker på att ens få lunch.
    Ibland (läs oftast) blir det ingen lunch alls trots att passen är 12h just för att det kommer in larm eller annat skit som har högre prio än min lunch, därför blir det att ha med sig lite frukt i bilen eller att handla på lokala bensinmacken innan den stänger för natten för att på så sätt kunna smeta i sig en korv eller färdig smörgås på 5 minuter.

    För TS så bör traktamente kunna utgå vilket lindrar kostnaden ganska ordentligt, men personligen kan jag tycka att det är en ekonomisk smäll man får ta när man anser sig för "fin" för att äta sallad eller smörgåsar på lunchen.

    På söndag natt blir det nog 3 bananer, en termos kaffe och en dosa snus för att ta sig genom natten

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Måtidsersättning

    Som Fral säger kan man få traktamente om man är mer 50km bort. Om man inte är det, och arbetsgivaren skulle betala din mat så räknas det som löneförmån och skall skattas.
    Värdet av en lunch enligt schablon är 80:- så oftast förlorar man på att få lunchen betald!

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Måtidsersättning

    Citat Ursprungligen postat av markus21
    Konstigt att det är på det viset kan man tycka.
    Varför det... dom flesta får nog betala det dom äter om du frågar runt bland folk.

    Som Lostmygun skrev... Var istället jävligt glad att du är ute & rör på dig & har möjligheten att kunna variera dina måltider genom att äta ute varje dag.

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Måtidsersättning

    Jobbar också som Hisstekniker , går ju att köpa ett värmeskåp och ställa in i bilen ?

    Jag kör på Måltidsersättning ala Nutrilett

    Billigt och resultatet syns
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning

    Jo jag är jätteglad att jag är ute i rör på mig och kan klämma in ett och annat privatärende. Tänkte bara om det gick o lindra kostnaden på något vis.
    Men det är bra, då vet jag

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Måtidsersättning

    Är du hos RC? Kan efter många år i branschen säga att det är inte lätt med mat i service svängen. Antingen får man slanta upp och äta ute eller försöka ha med sig ngn form av mat. Jag försöker käka medhavd lunch på firman och lägga upp mina dagar så jag passerar där runt lunchtid. Ett annat hett tips är att hitta ngt bra frukostställe så man får en ordentlig frulle vid 9 tiden. Problemet med detta är att det räcker inte hela dagen, inte för mig iaf...brukar bli duktigt hungrig framåt 15 tiden fast å andra sidan är det ju inte långt kvar då.

    ...På KONE har vi en liten matpeng som är timbaserad, inte mkt men det är alltid ngt!

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Måtidsersättning

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Är du hos RC? Kan efter många år i branschen säga att det är inte lätt med mat i service svängen. Antingen får man slanta upp och äta ute eller försöka ha med sig ngn form av mat. Jag försöker käka medhavd lunch på firman och lägga upp mina dagar så jag passerar där runt lunchtid. Ett annat hett tips är att hitta ngt bra frukostställe så man får en ordentlig frulle vid 9 tiden. Problemet med detta är att det räcker inte hela dagen, inte för mig iaf...brukar bli duktigt hungrig framåt 15 tiden fast å andra sidan är det ju inte långt kvar då.

    ...På KONE har vi en liten matpeng som är timbaserad, inte mkt men det är alltid ngt!

    Det är lugnt , det är endå ingen i hissbranschen som är ute och jobbar kl 15:00 ))
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Måtidsersättning

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Som Fral säger kan man få traktamente om man är mer 50km bort. Om man inte är det, och arbetsgivaren skulle betala din mat så räknas det som löneförmån och skall skattas.
    Värdet av en lunch enligt schablon är 80:- så oftast förlorar man på att få lunchen betald!
    Det ska väl dessutom till en övernattning för att bli skattefritt.

    -"Ett traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas "skattefritt traktamente". Den anställde måste alltid övernatta minst en natt för att arbetsgivaren ska kunna betala ut ett skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från den vanliga arbetsplatsen och mer än 50 kilometer från bostaden."
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Måtidsersättning

    Har du provat att googla "måltidsersättning"?
    http://www.lmgtfy.com/?q=m%C3%A5ltidser ... ttning&l=1


    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Det ska väl dessutom till en övernattning för att bli skattefritt.
    Jupp, de gånger jag åkt flygplan över dagen till Götet i tjänsten har jag inte fått ett öre utöver ordinarie lön och får betala utelunchen själv - jag äter oftast matlåda annars.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Måtidsersättning

    [quote=Turbo_Danne]
    Citat Ursprungligen postat av "Magnus Aero":2hrnbjwb
    Är du hos RC? Kan efter många år i branschen säga att det är inte lätt med mat i service svängen. Antingen får man slanta upp och äta ute eller försöka ha med sig ngn form av mat. Jag försöker käka medhavd lunch på firman och lägga upp mina dagar så jag passerar där runt lunchtid. Ett annat hett tips är att hitta ngt bra frukostställe så man får en ordentlig frulle vid 9 tiden. Problemet med detta är att det räcker inte hela dagen, inte för mig iaf...brukar bli duktigt hungrig framåt 15 tiden fast å andra sidan är det ju inte långt kvar då.

    ...På KONE har vi en liten matpeng som är timbaserad, inte mkt men det är alltid ngt!

    Det är lugnt , det är endå ingen i hissbranschen som är ute och jobbar kl 15:00 ))[/quote:2hrnbjwb]

    Oh, snap!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning

    Nej jag jobbar inte på rc. Men visst en rejäl frukost står jag mig på typ hela dagen faktiskt...

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Måtidsersättning

    Vart jobbar du då?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Måtidsersättning

    En liten firma som inriktar sig på handikappshissar, Gl hiss & automatik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •