Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 Aero 00 låg bak

  1. #1

    9-5 Aero 00 låg bak

    Hej
    Har en 00 9-5 Aero som ser lägre ut bak än fram, dock är känns den hård när man gungar den bak och stötdämpare och fjädrar ser fint ut. någon som har nån ide om vad felet är?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Stötdämpare som börjat säcka o lite bussningar som trycks ihop av bilens tyngd.

    Även om de känns hårt o fint när du gungar så ska det inte se ut så. Hissa upp bilen i förstördetsjälvhallen o kolla. Borde vara oljeläckage på stötdämparna.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Har haft upp den och kollat, stötdämpare och fjädrar ser fint ut, inga läck och fjädrarna har inte en rostfläck.. Skulle de kunna vara så att de sitter fel fjädrar fram? Aerofjädrarna ska vara lägre har jag hört

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Kan ju vara tvärt om, någon som bytt fjädrar och dämpare bak och satt dit sänkfjädrar men låtit orginal suttit kvar fram också

  5. #5

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Ja lurigt äre, får nog bli ny sänkningssats runt om. Ser ju inte klokt ut när den är lägre bak

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Jag kör med sänkfjädrar fram och aero fjädrar bak.
    Annars blir min lägre bak än fram.
    Jag har provat att byta fjädrar och bussningar
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #7

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Okej, kanske skulle prova det för om den vore lika fram som den är bak nu vore lagom höjd tror jag, tack för tipset

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Min 9-5 aero var låg bak när jag köpte den, trots att den såg fin ut under med nästan nya dämpare. Då var det fjädrarna - som trots ok utseende - hade gjort sitt.

    Dämparna bak är ju en svag punkt på 9-5. Det kan ju vara så att en tidigare ägare bytt dem och i ren okunskap satt på dämpare som inte matchar fjädrarna, t.ex. vanliga dämpare till fjädrar som är gjorda för sportchassie med nivåreglering...

    Det är svårt att säga exakt hur hög en 9-5 aero ska vara bak, men utan last ska det vara lite luft (kanske 2cm?), mellan skärmkant och hjul (i orginaldimension) om man tittar från sidan.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Fjädrarna "ser fina ut"? Hade samma fenomen på min 9-5. Köpte ett par begagnade fjädrar av samms ort på sdcc och dessa var 2-3 centimeter längre än mina. Tror inte du kan se på en fjäder att den inte håller spänsten...
    Fredrik J

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    För övrigt har inte dämparna något med höjden på bilen att göra.
    Fredrik J

  11. #11

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Nä de går nog inte se det, tyckte bara att dom såg fräscha ut igemförelse med framfjädrarna någon som har koll på hur hög en aero kombi ska vara?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Citat Ursprungligen postat av Tommylind
    Nä de går nog inte se det, tyckte bara att dom såg fräscha ut igemförelse med framfjädrarna någon som har koll på hur hög en aero kombi ska vara?
    Har nu suttit och letat igenom både WIS och EPC efter höjden på olika modeller men jag hittar ingenting. Så förhoppningsvis finns det någon här på forumet som vet hur hög/låg en aero skall vara eller så kanske det t.om finns en lista någonstans.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    För övrigt har inte dämparna något med höjden på bilen att göra.
    Nivåreglerande dämpare undantagna...

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Så förhoppningsvis finns det någon här på forumet som vet hur hög/låg en aero skall vara eller så kanske det t.om finns en lista någonstans.
    Jag har läst någonstans att sportchassiet är 10mm lägre än standardchassit - ganska liten skillnad med andra ord.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: 9-5 Aero 00 låg bak

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    För övrigt har inte dämparna något med höjden på bilen att göra.
    Nivåreglerande dämpare undantagna...

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Så förhoppningsvis finns det någon här på forumet som vet hur hög/låg en aero skall vara eller så kanske det t.om finns en lista någonstans.
    Jag har läst någonstans att sportchassiet är 10mm lägre än standardchassit - ganska liten skillnad med andra ord.
    Det kan nog stämma i att det är 10mm lägre ja. Dock har jag för mig att det är olika beroende på årsmodell. Med tanke på att det finns olika fjädrar/dämpare till sportchassit. T.ex blå och grå osv.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •