Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Gnisslande och fula skivor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Gnisslande och fula skivor

    Bytte skivor och belägg på min bil i slutet av november.
    Fick efter ett tag se att dom var väldigt fläckiga och fula,
    dock så påverkar det inte bromsförmågan.
    Sen så har det börjat för ett tag sedan gnissla när man bromsar lätt, inget gnissel vid hårdare inbromsningar.

    Vad beror detta på, tacksam för svar som gör mig klokare på detta

    Höger fram:


    Höger bak:


    Vänster fram:


    Vänster bak:

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Var bor du? (Tänker då om det är t.ex. kustnära)
    Hur ser ditt körmönster ut?
    Står bilen alltid ute?
    Fabrikat på bromsmaterialet?

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Det beror antingen på hård körning eller dåliga bromsbelägg. Bromsarna har varit så varma att materialet i bromsskivan har övergått till cementit (krävs ca 740 grader celsius) på vissa ställen (svarta fläckarna).

    En bromsskiva är normalt ferritisk och är då mjuk och har bättre värmeledningsförmåga än cementit. När materialet övergår till cementit blir det hårt och tappar värmeledningsförmåga. När värmeledningsförmågan är tappad så är man inne i en ond cirkel för då kommer bromsskivan bli mycket varm på de ställen där den har blivit till cementit.

    Med andra ord får man extra varma fläckar på ytan och detta klarar inte bromsbelägget av. Bromsbelägget börjar då fälla av sig material som fastnar på skivans varma fläckar. Det är därför fläckarna blir svarta. Detta är mycket dåligt eftersom bromsskivans yta då blir ojämn. Den ferritiska delen av bromsskivan slits fortare samtidigt som de austenitiska delarna bara fortsätter att sprida sig pga. den dåliga värmeledningsförmågan. Till slut får man vibrerande bromsar och folk skyller oftast på att skivan "slagit sig" vilket inte är den riktiga anledningen till vibrationerna.

    Längst till vänster på den undre bilden kan man se att föraren har gjort en tvärnit till stillastående. Man kan se bromsbeläggets konturer inbrända i skivan. Om man trycker på bromsen tills man blir stillastående och bromsarna är varma så bränner bromsbelägget in i skivan. Detta är inte bra och går att undvika genom att antingen köra lugnt, eller att släppa bromsen strax före bilen står still.

    Tyvärr tror jag trådskaparen åker på att byta skivor inom en snar framtid. När materialet övergått till austenitisk struktur så är det kört. Det finns ingen återvändo. Man är inne i en ond cirkel. Det blir bara värre på grund av att värmeledningsförmågan är borta, och fläckarna är så hårda att de inte går att slita bort.

    Hoppas jag inte glömde något. Fråga isåfall!

    Edit: Ändrade austenit till cemetit. Det är lågkolhaltigt stål som får austenitisk form. Bromsskivor är av gjutjärn och har därför en högre kolhalt. Därför bildas cementit, och inte austenit. Ber om ursäkt för att jag förväxlade begreppen. Temperaturen var dock den rätta från början, alltså där cementit bildas.

  4. #4
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Det beror antingen på hård körning eller dåliga bromsbelägg. Bromsarna har varit så varma att materialet i bromsskivan har övergått i austenitisk struktur (krävs ca 740 grader celsius) på vissa ställen (svarta fläckarna).

    En bromsskiva är normalt ferritisk och är då mjuk och har bättre värmeledningsförmåga än austenitiskt material. När materialet övergår till austenitisk form blir det hårt och tappar värmeledningsförmåga. När värmeledningsförmågan är tappad så är man inne i en ond cirkel för då kommer bromsskivan bli mycket varm på de ställen där den har blivit austenitisk.

    Med andra ord får man extra varma fläckar på ytan och detta klarar inte bromsbelägget av. Bromsbelägget börjar då fälla av sig material som fastnar på skivans varma fläckar. Det är därför fläckarna blir svarta. Detta är mycket dåligt eftersom bromsskivans yta då blir ojämn. Den ferritiska delen av bromsskivan slits fortare samtidigt som de austenitiska delarna bara fortsätter att sprida sig pga. den dåliga värmeledningsförmågan. Till slut får man vibrerande bromsar och folk skyller oftast på att skivan "slagit sig" vilket inte är den riktiga anledningen till vibrationerna.

    Längst till vänster på den undre bilden kan man se att föraren har gjort en tvärnit till stillastående. Man kan se bromsbeläggets konturer inbrända i skivan. Om man trycker på bromsen tills man blir stillastående och bromsarna är varma så bränner bromsbelägget in i skivan. Detta är inte bra och går att undvika genom att antingen köra lugnt, eller att släppa bromsen strax före bilen står still.

    Tyvärr tror jag trådskaparen åker på att byta skivor inom en snar framtid. När materialet övergått till austenitisk struktur så är det kört. Det finns ingen återvändo. Man är inne i en ond cirkel. Det blir bara värre på grund av att värmeledningsförmågan är borta, och fläckarna är så hårda att de inte går att slita bort.

    Hoppas jag inte glömde något. Fråga isåfall!



    Jäklar!
    Har du bromsar som hobby?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Ja, det var en ingående förklaring. Bra! Det tackar vi för.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Det beror antingen på hård körning eller dåliga bromsbelägg. Bromsarna har varit så varma att materialet i bromsskivan har övergått i austenitisk struktur (krävs ca 740 grader celsius) på vissa ställen (svarta fläckarna).

    En bromsskiva är normalt ferritisk och är då mjuk och har bättre värmeledningsförmåga än austenitiskt material. När materialet övergår till austenitisk form blir det hårt och tappar värmeledningsförmåga. När värmeledningsförmågan är tappad så är man inne i en ond cirkel för då kommer bromsskivan bli mycket varm på de ställen där den har blivit austenitisk.

    Med andra ord får man extra varma fläckar på ytan och detta klarar inte bromsbelägget av. Bromsbelägget börjar då fälla av sig material som fastnar på skivans varma fläckar. Det är därför fläckarna blir svarta. Detta är mycket dåligt eftersom bromsskivans yta då blir ojämn. Den ferritiska delen av bromsskivan slits fortare samtidigt som de austenitiska delarna bara fortsätter att sprida sig pga. den dåliga värmeledningsförmågan. Till slut får man vibrerande bromsar och folk skyller oftast på att skivan "slagit sig" vilket inte är den riktiga anledningen till vibrationerna.

    Längst till vänster på den undre bilden kan man se att föraren har gjort en tvärnit till stillastående. Man kan se bromsbeläggets konturer inbrända i skivan. Om man trycker på bromsen tills man blir stillastående och bromsarna är varma så bränner bromsbelägget in i skivan. Detta är inte bra och går att undvika genom att antingen köra lugnt, eller att släppa bromsen strax före bilen står still.

    Tyvärr tror jag trådskaparen åker på att byta skivor inom en snar framtid. När materialet övergått till austenitisk struktur så är det kört. Det finns ingen återvändo. Man är inne i en ond cirkel. Det blir bara värre på grund av att värmeledningsförmågan är borta, och fläckarna är så hårda att de inte går att slita bort.

    Hoppas jag inte glömde något. Fråga isåfall!
    Mycket lärorikt! Ska sätta detta på minnet

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Eftersom skivorna är (typ) nya så borde en svarvning kunna va lönt, eller är metallen körd rakt igenom eller bara ytligt?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Är det bara jag som tycker skivorna ser ut att vara rostiga pga det bromsats för lite ?
    Brukar se ut så på bilar som körs sällan och när dom väl körs bromsas det så lite att ytrosten inte slits bort.
    Det syns ganska tydligt på övre bilden att fläckarna följer de slipspår som brukar finnas i helt nya skivor vilket tyder på att dom använts sparsamt.

    Märket på nedre bilden tycker jag ser ut som ett märke som kan bli om bilen står parkerad på vintern och det pga väderleken bildas rimfrost och kondens på skivorna som sedan börjar rosta. Kan räcka med några dagars stillestånd för att det ska bli så.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    115

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Bilen används dagligen till och från jobbet ca 5 mil, och står alltid parkerad ute.
    Bromsar väll rätt normalt tycker jag,
    brukar trycka till lite hårdare på bromsen lite då och då.
    Så för lite bromsande kan det inte bero på tycker jag.
    Skivor och belägg är utav märket "Atec" om det säger/hjälper nått,
    köpta via en företagsannons på blocket.

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Jag är inne på SaabAeros spår med. Skivorna är nya och allt är inte inslitet ännu. Nu på vintern blir det mer skit på skivor när tcs o anti sladd jobbar mm. Gör några längre inbromsningar från lite högre fart så du bygger lite värme i grejorna så blir det bra.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Okänt märke på skivor, och är beläggen av känt märke eller?

    Materialfel.
    Om du alltid kör som uppgett så ska de vara nästan spegelblanka, trots väder o kustnära eller mellansverigesaltslask(långt ord).

    Reklamera skiten o köp riktiga skivor.
    SBS e bra budgetalternativ. Brembo självklart det vettigaste för normal körning och dessutom normalt ett s.k. originalfabrikat.
    ATE bromsbelägg eller mekonomens egna, som tillverkas av BOSCH, faktiskt. Funkar klockers o håller bra.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Eftersom skivorna är (typ) nya så borde en svarvning kunna va lönt, eller är metallen körd rakt igenom eller bara ytligt?
    Ja, svarvning kan fungera men är det vanliga originalskivor så kostar det lika mycket som nya skivor. Svarvning är bara lönt att göra på lite dyrare grejer.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Med tanke på att du startade en ny tråd så antar jag att problemet inte blivit löst. Men du har ju fått en ganska utförlig beskrivning av Brisse om varför de ser ut som de gör.

    Mina skivor hade en början till att se ut såhär bak. Min lösning var att ALDRIG hålla bromsen nedtryckt för lång tid. Kör jag av motorvägen så är det bara att stampa till på bromsen tills man kommer ner till en hastighet så man kan fortsätta ut på den väg man skall ut på. I mitt fall brukar det räcka med ett kort hårt tryck tills dess att farten sjunkit från 110 ner till ca 50-60. Detta har nu gjort så att mina skivor är blanka och fina. Långa sega inbromsningar leder oftast till att bromsskivorna blir varma. Vad jag förstått också så är det inte originalfabrikat på skivorna och då är det oftast sämre kvalité. Du får den kvalité du betalar för.

    Om inte mina råd och tips hjälper så får du nog leta efter andra skivor. Brembo eller ATE skulle jag nog rekommendera.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14

    Re: Varför ser mina bromsskivor ut så här?

    Reklamera både bromsskivor & belägg. Kräv full ersättning. Köp nytt OEM på Saab eller hos annan leverantör.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Laddade ner bilderna lokalt på forumet. Framtidssäkring.

    Höger fram:
    hoger-fram-1.JPG
    Höger bak:
    hoger-bak.jpg
    Vänster fram:
    vanster-fram-1.jpg
    Vänster bak:
    vanster-bak.jpg

    Se även denna tråd:

    Varför blir bromsskivor skeva?

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Gnisslande och fula skivor
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 20:42
  2. Fula lyktglas 9-3 2001
    Av Pontaaa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 19:40
  3. Fula backspegelfästen OG9-5
    Av traskalle i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 23:44
  4. de fula cromlisterna på dörrarna...
    Av apteck i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 14:18
  5. Den fula antennen....
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •