Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Smörjde tändlåset nu funkar inte C-låset OG9-3

  1. #1

    Smörjde tändlåset nu funkar inte C-låset OG9-3

    När jag stängde av bilen brukade sterion stängas av sig själv,innerbelysningen lysa när jag ska kliva av men det gör den inte nu,och C-låset funkar inte
    jag smörjade med 5-56 tror jag den heter,ser ut som att tändlåset ska ut ca 2-3 mm till
    please help!!!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 185

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Undvik att smörja helt enkelt... Det är bara att lirka,lirka och åter lirka med nyckeln tills den den ploppar upp ordentligt. Förhoppningsvis stänger grejerna av sig då
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    nu är låset redan smörjat,vad ska jag göra??
    tacksam för svar

  4. #4
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Antar att det är en 9-5?

    Råkade ut för samma sak, det hade kommit snö från handskarna i tändningslåset så att det frös. Dum som man är kletar man i låsolja, och sedan började eländet. Låset ska "hoppa upp" ett par millimeter när du tar ur nyckeln. Fjädern som sköter det blir sliten, och smörjer man kärvar den fast ganska omgående pga att damm och smuts kletar fast med smörjoljan.
    När inte låset ploppar upp tror bilen att nyckeln sitter i fortfarande, och då kan du inte låsa bilen. Är stereon och innerbelysningen tänd får du inte runt låset till lockläget, bara till radioläget. Då ska det inte gå att ta ur nyckeln. Gör det det är säkert cylindern också så pass sliten att den behöver bytas.

    Jag bet i det sura äpplet och åkte upp till Saab och fick en ny låskista. Nyckel behöver du inte byta i sådana fall, de byter inte själva cylindern, bara "metallröret" runt cylindern. Det gick på 1500.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  5. #5

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Det är precis de det blir ,bilen tror att nyckeln sitter i fortfarande ,
    tack för tipsen vännen,ska kolla vad jag kan göra med tändlåset

  6. #6

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    har löst problemet )
    Ni som har råkat eller råkar ut för samma problem,kan jag göra en enkel förklaring
    jag gjorde som länken här http://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo
    när cylindern var borttagen torkade jag bort olja som jag sprutat i,längst ner av cylindern finns det en vit del på ca 1,5-2,00 cm som går o ta bort med en liten smal rakmejsel,under den sitter en fjäder som jag sträckte lite ut,satt tillbaka fjädern och vita delen tebax,trycke in cylindern på sin plats igen sen vart det klart,allt funkar som det ska

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Citat Ursprungligen postat av dangerfati
    har löst problemet )
    Ni som har råkat eller råkar ut för samma problem,kan jag göra en enkel förklaring
    jag gjorde som länken här http://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo
    när cylindern var borttagen torkade jag bort olja som jag sprutat i,längst ner av cylindern finns det en vit del på ca 1,5-2,00 cm som går o ta bort med en liten smal rakmejsel,under den sitter en fjäder som jag sträckte lite ut,satt tillbaka fjädern och vita delen tebax,trycke in cylindern på sin plats igen sen vart det klart,allt funkar som det ska
    Tänkte lite på själva plasthöljet runt cylindern. Varför går det tre elkablar dit? :o Är det kanske så att det är till någon glödlampa som skall lysa för att visa vart tändningslåset är? T.ex att LOCK, OFF, ON och ST ska lysas upp? För det gör det inte på min och då kanske min glödlampa är kass? Om det nu har med det att göra.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Tänkte lite på själva plasthöljet runt cylindern. Varför går det tre elkablar dit? :o Är det kanske så att det är till någon glödlampa som skall lysa för att visa vart tändningslåset är? T.ex att LOCK, OFF, ON och ST ska lysas upp? För det gör det inte på min och då kanske min glödlampa är kass? Om det nu har med det att göra.
    Utan att veta skulle jag starkt gissa på antennen/mottagaren till chippet i nyckeln...?
    Prova starta med höljet bortplockat (och en bit bort från låset), kan nästan garantera att det inte går!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Tänkte lite på själva plasthöljet runt cylindern. Varför går det tre elkablar dit? :o Är det kanske så att det är till någon glödlampa som skall lysa för att visa vart tändningslåset är? T.ex att LOCK, OFF, ON och ST ska lysas upp? För det gör det inte på min och då kanske min glödlampa är kass? Om det nu har med det att göra.
    Utan att veta skulle jag starkt gissa på antennen/mottagaren till chippet i nyckeln...?
    Prova starta med höljet bortplockat (och en bit bort från låset), kan nästan garantera att det inte går!
    Okej, inte helt omöjligt att du har rätt där. För man ser ju att det inte direkt sitter någon diod/lampa under, plus att det är 3 kablar som går in i plasthöljet vilket som indikerar på att det inte enbart är + och - så du har säkert rätt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Det sitter ett chip under plasthöljet som känner av nyckeln,dit kommer några smala kablar,det är någ till startspärren tror jag ,för att med borttagen lock går inte min bil igång,det händer ingenting,när jag sätter dit locket då startar bilen

  11. #11

    Re: Smörjade tändlåset nu funkar inte C-låset... HELP!!

    Citat Ursprungligen postat av dangerfati
    http://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo
    Tusen tack för den!

    Hade en pappmugg med sockerlösning i drickahållaren i mottkonsollen som välte fram och sköljde genom tändningslåset så det kärvade ihop totalt, fick ur cylindern tack vare instruktionen och har gjort rent med konc spolarvätska, låset går klockrent igen nu.



    Sen fick jag iofs "nyckel ej accepterad" på SID:en när jag vred om, men det försvann när jag tryckt på locket. Känslig antenn!

Liknande ämnen

  1. Låset på EN dörr funkar inte, 9-5 -99
    Av massareg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-15, 16:32
  2. Får inte upp låset med fjärrdosan
    Av adam93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-25, 13:19
  3. tänings låset går inte upp??
    Av TheBlackBullit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •