Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

  1. #1
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

    Backläget (nedvinklingen) fungerar inte på min vänsterspegel. Spegeln är elektriskt infällbar och har minnesfunktion, där åtminstone den tidigare fungerar (minnesfunktione har jag inte testat än). Nu är frågan vad som kan vara fel och hur jag bäst felsöker?

    Jag har tittat runt bl.a. på Bildelsbasen och kommit underfund med att beroende på antalet funktioner har spglarna olika antal kontaktstift. Hur många stift har en spegel som min?

    Eftersom den svarta plastsargen runt spegeln också är sprucken tänkte jag att det skulle vara lika smidigt att byta hela spegeln med fot och allt.

    Tacksam för lite tips och trix då detta område är nytt för mig.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

    nedvinkling är det väl bara på passagerarsdian (alltså högersidan givet att det är en bil med ratten på "rätt" sida, dvs. vänster).

    bortsett från specialfallet när man är på en enkelriktad gata är det bara på passagerarsidan som det är intressant att veta var trottoaren är, på förarsidan är det normalt en vägbana.

    Om jag har fel och det ska vara nedvinkling på förarsidan har båda bilarna i familjen fel på förarspeglarna...

    /U

  3. #3
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    nedvinkling är det väl bara på passagerarsdian (alltså högersidan givet att det är en bil med ratten på "rätt" sida, dvs. vänster)...
    Aha, så har jag inte tänkt förstås. Det stod inte tydligt i instruktionsboken, eller så läste jag inte tillräckligt. Om det är så så handlar min fråga bara om hur man byter den svarta plastsargen runt spegeln på smidigast sätt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

    har du en Bild?

    Om det är den svarta ramen på själva spegelglaset (speciellt om man har avbländning i ytterbackspeglarna så är det en tydlig ram) så behöver man byta hela glaset.

    Är det i själva backspegeln (den svarta del som möter den färganpassade backspegelskåpan) så vill jag minnas att det är en ganska central del av hela backspegeln, så i princip byter man hela backspegeln (kanske 3K nytt) eller så hittar man en begagnad, och då kan man kanske transplantera ramen (med en del pill), men jag är inte helt säker på att det går. Backspegeln är uppbyggd kring en aluminiumbas, men jag tror att ramen är del av ganska mycket plast som finns under själva kåpan, men jag kan minnas fel...

    /U

  5. #5
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    436
    Medlem#
    7732

    Re: Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    ...Är det i själva backspegeln (den svarta del som möter den färganpassade backspegelskåpan) ...
    Ja, så här det nog. Här kommer en suddig närbild:


  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Backspegel 9-5 -09 (antal stift, mm?)

    Den delen har jag aldrig sett säljas löst, så det är nog en hel backspegel du behöver (typiskt från skroten, nya är de väldigt dyra)

    /U

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Antal inlägg
    Av Mika71 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 11:30
  2. Antal kablar i backspegel og9-3
    Av MartinAberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 00:29
  3. Antal nycklar ?
    Av Falcy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 10:38
  4. Ett antal fel...[9000 -91]
    Av SSS#2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •