Hej,


Köpte min första Saab igår (en 9-3 SC TTid Vector 2010). Tanken var att frun skulle köra denna, men den visade sig vara ganska trevlig, så jag får nog ha den ett tag först...

Två saker måste dock åtgärdas innan jag kan känna mig helt nöjd:

1.
Bilen har pilotpaket (telefonförberedd) och det ser även ut som om förra ägaren monterat en liten eftermarknadsmikrofon bredvid den vanliga micken i taket. bakom panelen på passagerarsidan sitter ett eftermonterat bluetooth-kablage och en blå styrbox, dock verkar sladden till styrenheten (parrot?) vara avklippt... Tog några bilder men verkar inte gå att ladda upp här?

Antar att jag åker på att köpa en ny BT-enhet, men kan förmodligen återanvända kablaget, har läst flera trådar här om inkoppling av BT men ingen som verkar ha full integration med bilen (styrning via rattkontroller, telefonbok etc i SID:en etc.) är det möjligt och vad krävs?

2.
Bilen har premium 150 stereon och det är den sämsta bilstereo jag någonsin haft oturen att lyssna på... Har läst endel trådar här om uppgradering, dessa verkar dock begränsas till byte av framsystem och inkoppling av steg, vilket oavsett budget inte känns tillräckligt. Det verkar även krångligt att uppgradera till Bose-modellen, som vad jag förstått heller inte är något vidare. Är inte intresserad av några stora baslådor i bagaget eller omplastade dörrar, utan endast intresserad av osynliga uppgraderingar. Är det någon som monterat en eftermarknads-Sub under bagagegolvet med gott resultat? eller finns det andra möjligheter? (under stolarna fram, under baksätet...) tacksam för alla förslag!

Mvh/Martin