Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hyra plats för div små meck

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Hyra plats för div små meck

    Hej!

    Jag har lite meck o fixa på min 9-5a men tyvärr saknas plats att vara på och undrar om det finns något i Sthlms-området man kan hyra 1 dag eller ett par timmar? Behöver inte vara något fancy, bara man kan lyfta upp bilen och plocka av hjulen så är det perfekt

    Tanken är att jag ska byta dämpare bak, A-bussning, krängstag fram och bränslefilter. Tyvärr funkar det inte så bra att göra detta på OKQ8 då deras lyft blir lite svår då alla hjulen ska bort...

    Tack!

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Hyra plats för div små meck

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Hej!

    Jag har lite meck o fixa på min 9-5a men tyvärr saknas plats att vara på och undrar om det finns något i Sthlms-området man kan hyra 1 dag eller ett par timmar? Behöver inte vara något fancy, bara man kan lyfta upp bilen och plocka av hjulen så är det perfekt

    Tanken är att jag ska byta dämpare bak, A-bussning, krängstag fram och bränslefilter. Tyvärr funkar det inte så bra att göra detta på OKQ8 då deras lyft blir lite svår då alla hjulen ska bort...

    Tack!

    /R
    Har inte vissa mackar en lyftmodell där man lyfter i balkarna och inte i hjulen? OKQ8 i Årsta hade det innan man plockade bort alla lyftar, men någon annan mack kanske har kvar lyftar av den modellen?

  3. #3
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hyra plats för div små meck

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Hej!

    Jag har lite meck o fixa på min 9-5a men tyvärr saknas plats att vara på och undrar om det finns något i Sthlms-området man kan hyra 1 dag eller ett par timmar? Behöver inte vara något fancy, bara man kan lyfta upp bilen och plocka av hjulen så är det perfekt

    Tanken är att jag ska byta dämpare bak, A-bussning, krängstag fram och bränslefilter. Tyvärr funkar det inte så bra att göra detta på OKQ8 då deras lyft blir lite svår då alla hjulen ska bort...

    Tack!

    /R
    Har inte vissa mackar en lyftmodell där man lyfter i balkarna och inte i hjulen? OKQ8 i Årsta hade det innan man plockade bort alla lyftar, men någon annan mack kanske har kvar lyftar av den modellen?
    Vissa har sax-lyftar ja.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Hyra plats för div små meck

    Gör-det-själv-hallen i Östberga har lyft där hjulen hänger fritt, kolla där. Ligger ju dessutom nära Segeltorp.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    OK så det finns mackar med lyft där hjulen får hänga fritt. Men vilka?
    När jag googlar OKQ8 Östberga så förslår den bara Västberga är det den du menar?

    Kom gärna med mer tips, när man är på OKQ8 så blir det lätt att man känner sig lite stressad pga att pengarna tickar per minut...
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Hyra plats för div små meck

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Kom gärna med mer tips, när man är på OKQ8 så blir det lätt att man känner sig lite stressad pga att pengarna tickar per minut...
    Jag vet vad du menar, när vi bytte stötfångarbalk på en GDS-mack (okq8 i årsta som numer inte har några lyftar) på en 9-3a gick det ganska segt och pengarna bara rann iväg eftersom vi var lite osäkra på vad vi egentligen höll på med. Men det kostade till slut 300:- (för 2,5 timme), men det kändes det värt för att stå bekvämt och se bra.

    OKQ8 brukar ju ett par gånger per år skicka ut rabattkuponger till sina medlemmar med halva priset i GDS-hallen, se till att få tag på en sådan kupong så kostar det dig 60:- per timme.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Hyra plats för div små meck

    Jo, jag var på OkQ8-macken vid Årtsta partihallar (Trodde det hette Östberga...) senast i söndags och tvättade bilen. Då fanns det lyftar där, ingen som lyfte i och för sig så de kanske var urkopplade... Lyfte bilen där för ett par månader sedan och då funkade de.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    OK, det var lyft där hjulen hänger i luften?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Medlem#
    9067

    Re: Hyra plats för div små meck

    Har det löst sig annars skulle du kunna komma och meka hos mig någon helg, varmt och skönt i kungens kurva/Skärholmen har inte testat lyften än men har tryckluftsdomkraft och bockar som det går bra att ställa upp på annars
    Saab 9000 2.3T Aero 1996 19t#8.5 extraktorgrenrör extern wg osv.
    Saab 9000 2.0t CSE 1996 MapTun steg 1, HKS SSQV dumpventil OpenAir kit speedparts(SÅLD)
    http://www.garaget.org/sebastianfrodin

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    Någon som har koll på vilka okq8 som har saxlyft där hjulen hänger fritt? I sthlm gärna i närheten av Segeltorp.

    Tack
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  11. #11
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188

    Re: Hyra plats för div små meck

    Hjälper kanske inte så mycket men det finns tre saxlyftar på OKQ8 vällingby.
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    tack för tipset!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    nån som har koll på om det finns något söder om stan?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  14. #14
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122

    Re: Hyra plats för div små meck

    okq8 i Upplands Väsby har lyftar där hjulen hänger fritt
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    inte direkt söder men bra o veta om man åker förbi där!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Jordbro
    Inlägg
    6

    Re: Hyra plats för div små meck

    Kanske lite sent, men hade vägarna förbi okq8 i årsta (OKQ8 Årsta - Partihandlarvägen 20) så tittade in i hallen och tog en bild på lyftarna.
    Tyvärr var det ingen som lyfte för tillfället, men som det ser ut är lyftarna korta så antar att man får låna gummikuddar och lyfter bilen på mitten, alltså bör hjulen hänga fritt…


  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772

    Re: Hyra plats för div små meck

    Tack för bra research frassefraze!

    Mangs, är det samma som finns hos OKQ8 Vällingby?
    frågan är om det funkar att lyfta med dom när man ska byta bussning i bakvagnen...
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Hyra plats för div små meck

    Citat Ursprungligen postat av frassefraze
    Kanske lite sent, men hade vägarna förbi okq8 i årsta (OKQ8 Årsta - Partihandlarvägen 20) så tittade in i hallen och tog en bild på lyftarna.
    Tyvärr var det ingen som lyfte för tillfället, men som det ser ut är lyftarna korta så antar att man får låna gummikuddar och lyfter bilen på mitten, alltså bör hjulen hänga fritt…

    Rätta mig om jag har fel men är inte ändorna (de sluttande ramperna längst ut) utdragbara på denna typ av lyft just för att man ska kunna välja på att låta hjulen hänga fritt alt. köra upp hjulen på själva lyften?

    Men jag är som sagt lite osäker på den punkten, det kanske är så att man drar ut dessa bara för att nå lyftpunkterna på bilen och inte själva hjulen...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Medlem#
    9067

    Re: Hyra plats för div små meck

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av frassefraze
    Kanske lite sent, men hade vägarna förbi okq8 i årsta (OKQ8 Årsta - Partihandlarvägen 20) så tittade in i hallen och tog en bild på lyftarna.
    Tyvärr var det ingen som lyfte för tillfället, men som det ser ut är lyftarna korta så antar att man får låna gummikuddar och lyfter bilen på mitten, alltså bör hjulen hänga fritt…

    Rätta mig om jag har fel men är inte ändorna (de sluttande ramperna längst ut) utdragbara på denna typ av lyft just för att man ska kunna välja på att låta hjulen hänga fritt alt. köra upp hjulen på själva lyften?

    Men jag är som sagt lite osäker på den punkten, det kanske är så att man drar ut dessa bara för att nå lyftpunkterna på bilen och inte själva hjulen...
    Du har delvis rätt i det du skriver, och det är de sistnämnda! Man kan dra ut extra för att kunna lyfta en större bil! En smart och en Audi A6 har ju inte samma axelavstånd
    Saab 9000 2.3T Aero 1996 19t#8.5 extraktorgrenrör extern wg osv.
    Saab 9000 2.0t CSE 1996 MapTun steg 1, HKS SSQV dumpventil OpenAir kit speedparts(SÅLD)
    http://www.garaget.org/sebastianfrodin

  20. #20
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hyra plats för div små meck

    Har någon med lite låg bil och kjolar testat en sån där lyft? Det funkade inte med min 9-5:a som hade aerokjolar och 40-50mm sänkning. Kunde inte ens köra upp över med fronten utan att sidokjolarna tog i. Hade säkert gått om man klossade upp osv men det hade jag inte saker med mig för att strula med.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

Liknande ämnen

  1. meck hjälp staffanstorp/lund
    Av Aero Emil i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-09, 20:34
  2. Meck med vevhusventilationen?
    Av 9-3_Freak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 19:33
  3. Tips på SAAB-meck i Stockholm?
    Av Silver95 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •