Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Växlar ner tidigt OG9-5 5-steg Automat -09

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Växlar ner tidigt OG9-5 5-steg Automat -09

    Har en 9-5 -09 aut som jag tycker växlar konstigt. Den växlar inte hårt på något sätt utan helt ok men den växlar ner hela tiden.
    Ligger man och åker landsväg så vill den växla ner vid minsta motlut. lika så när man bara ligger och åker på planväg (80 km/h) så vill den ibland inte lägga i högsta växeln. Har provat att köra i manuellt läge och tvinga den att ligga på en högre växel men den växlar bara tillbaka.

    Någon som har något förslag?

    Åke
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    Den ska över 2000 rpm innan nästa växel läggs i......även vid manuell körning....jag har samma fenomen och även en god vän och vi snacka med en jobbar med Saabs automatlådor.....dom kan även ibland tveka vid växling till 5:an vid snäll körning runt 80 knyck.
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    Ok. Gäller det alla?
    Svärfars -02 aut beter sig inte på det sättet. Den lägger snällt i högsta växeln tidigt och ligger kvar där även om det blir lite motlut. Även om farten sjunker och man är försiktigt på gasen så ligger den kvar på hög växel.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  4. #4
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    -02 är väl en helt annan låda om jag inte minns fel....den är väl 4 växlad och den du har är 5 växlad.....
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    aut -09 växlar ner tidigt.

    Njae, för MY02 introducerades den 5 stegade automatlådan till bensindrivna 9-5. MY03 fick sentronic med växelval via ratten.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    Ja har för mig man måste över 80 för att 5an ska åka i.
    Har inte WIS på datorn så kan inte kolla.

    Min är oxå lite känslig just vid 80 men tycker inte det är något som stör direkt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Njae, för MY02 introducerades den 5 stegade automatlådan till bensindrivna 9-5. MY03 fick sentronic med växelval via ratten.
    Oki....känner en som har en -02....kan ju va en -01 som är såld -02 men den är 4 petad....och jag är ganska säker på att man måste över 80 knyck och/eller 2000 rpm för att 5:an ska hoppa i.....
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  8. #8

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    Hej.
    Har en 07:à diesel. Samma sak med den. Behöver upp i 85 för att den skall lägga i högsta växel ,dock ligger den kvar även vid riktigt motlut.En Saab mek upplyste om att lådan och motorn har separata styrenheter som pratar med varandra, och det fanns inte nån parameter han kunde ändra. Kör steg ett, och leverantören av mjukvaran har inte heller nåt som kan ändras så högsta växel ligger i från 80. Känns som motorn orkar.

    På dieseln är det vid ca 1800 varv den växlar upp.

    Mvh
    loca

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    aut -09 växlar ner tidigt.

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Njae, för MY02 introducerades den 5 stegade automatlådan till bensindrivna 9-5. MY03 fick sentronic med växelval via ratten.
    Oki....känner en som har en -02....kan ju va en -01 som är såld -02 men den är 4 petad....och jag är ganska säker på att man måste över 80 knyck och/eller 2000 rpm för att 5:an ska hoppa i.....
    Det kan nog vara så allt jag hittat säger att den 5 växlade tomatlådan kom med 02:orna. Även de bilar jag fixat med har varit 5 växlade från 02, dock inte og9-3 som bara fick 4 växlad.

    http://images.wikia.com/saabnet/ru/i...tudy_Guide.pdf
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Re: aut -09 växlar ner tidigt.

    Jo det sitter 5 växlat i hans bil.
    Var ute och körde den igår kväll det första som slog mig var att hans bil rullar mycket lättare än våran.
    Det är faktiskt så mycket att det känns en ordentlig skillnad mellan bilarna.
    Får väl prova att byta däck el nåt. Har kollat så inge bromsar ligger på iaf.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Båda paddlarna på 9-5 automat växlar ner
    Av toppsen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-09-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •