Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Intervall kamkedjebyte B2x5/B2x4

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Byta kamkedjan

    Fortfarande, grundspecifikationen på kamkedjan är att den ska vara dimensionerad för ca 40000 mils användning, men erfarenhet o annat slitage som uppkommit via vevhusventilationsproblem m.m. som alla lågfriktionsmotorer har, oavsett fabrikat, så håller kedjan så länge den håller.

    Är oljan bytt en gång om året åtminstone eller med 1500 mils intervall, utan överhettningar från kylarläckage o annat som kan hända, så borde din kedja hålla minst 7-8000 mil till.
    Och du hör när den börjar rassla, lovar.
    Fast då bör det gå kort tid mellan konstaterat symptom o byte.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Byta kamkedjan

    Går man i dessa funderingar är väl det allra bästa att plocka bort kedjespännaren och mäta hur långt den sticker ut. På en og9-3 är det väldigt enkelt att kolla. På en og9-5 verkar det vara litet krångligare (grejor som sitter i vägen!?)

    På nya motorer sticker den ut ca 8 mm
    SAAB rekommenderar att byta kedjor, skenor, drev mm när den sticker ut 15 mm.
    Troligen är det inga problem att vänta med bytet tills den sticker ut 18,5-19 mm. Min spännare (og9-3 -00) kan spänna till ca 19,5 mm dvs innan spännarens max utstick.

    Per L

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Byta kamkedjan

    Även om huvudkedjans sträckare inte är ute för mkt så kan mycket väl balansaxelkedjan vara slapp.
    De två senaste motorerna kollade jag den när jag rev.
    Ena var en -06 som sträckaren var ute strax över 13mm, där var balansaxelkedjans sträckare bottnad och kedjan var slapp....
    Den andra var en -02 som huvudkedjans sträckare var ute 16,5mm på, balansaxelkedjan var sträckt, men sträckaren hade inget mer att ge...
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Min förra 9000 2,3T -96 aut gick 31000 mil med samma kedja innan den såldes, inget rassel.

    Min nuvarande 9000 2,3t A50 -97a har precis passerat 32000 mil utan rassel och är aldrig bytt.

    Farsans 9-5a 2.0t -02 har gått 27000 mil, aldrig bytt och inget rassel.

    Morsans 900 2,0t -97 har gått strax över 30000 mil nu utan rassel, aldrig bytt.
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Bilen i signaturen fick kedjan bytt vid 28k mil och nu har den gått 500 mil med nya kedjan. Sträckaren var ute 16,5mm. Det som jag har förvånats över är att alla vibrationer jag hade i ratten innan kedjebytet försvann. Jag trodde det var balansaxelkedjan som höll ordning på vibrationerna? Jag gjorde endast ett fulbyte, dvs att jag drog runt en ny kedja med hjälp av den gamla. Har dock lite önskedrömmar om att ta ur motorn och göra ett riktigt byte men jag saknar långvarig garageplats för det. Lär ju säkert ta några dagar då jag inte är jätteduktig med motorer.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Min gamla 9000 gick till 20000 mil innan kamkedjan byttes. Dock var det balanskedjan som var orsaken


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Eftersom jag är ny saab-ägare har jag oxå ventilerat denna fråga i en tråd för några månader tillbaka pga att man känner sig vilsen i frågan om referenser i sakfrågan om detta ämne samt att iaf jag har bara haft bilar med rem där man anger tydliga intervaller för byten.Man kan läsa i denna tråd i princip samma svar som i den tråd jag påbörjade dvs det finns ingen riktig 'röd tråd ' när man skall byta. Ett nytt påstående har dock har dock framkommit i denna tråd ,sträckaren går till 23 mm där jag har hört 19 mm av flera och tror på det ( jag kör en 95 Aero -03 ) sträckarens maxgränser kan iofs vara olika på olika motorer men SAAB rekommenderar byte vid 15 mm och det är ju klart som spad att tillverkaren vill vara på säkra sidan men det betyder inte att man måste byta , i mitt fall är sträckaren ute 16,7 mm och jag tänker byta i vinter men att köra tills det börjar rassla ordentligt är inte heller fel bara man vet vad man gör och var man befinner sig dvs att då inom någorlunda kort tid kunna åtgärda. Det kan kännas som ett oros-moment men jag resonerar som att min bil har rullat 21 och när jag byter så kommer den förhoppningsvis att rulla lika långt igen och man slipper fundera på detta ett bra tag , 'kam-kitet' tycker iaf jag är överkomligt i pris.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Citat Ursprungligen postat av lust
    Ett nytt påstående har dock har dock framkommit i denna tråd ,sträckaren går till 23 mm där jag har hört 19 mm av flera och tror på det ( jag kör en 95 Aero -03 ) sträckarens maxgränser kan iofs vara olika på olika motorer men SAAB rekommenderar byte vid 15 mm och det är ju klart som spad att tillverkaren vill vara på säkra sidan ...
    B2x5 har max runt 19mm, sedan är det mekaniskt stopp och kedjan blir slak och i det läget accelererar slitaget. 23mm tyder på att man mätt fel sak, här framgår hur man ska mäta: viewtopic.php?f=3&t=326099
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Att antaga och få svar på om kedjan med kringarrangemang slits sas linjärt verkar vara svårt , iaf är det ännu ingen på detta forum som har berättat om erhållna mätresultat efter jämna körda 1000-mila intervaller med tillhörande god service.
    I mitt fall vet jag att spännaren har vandrat 7,7 mm på 21k körda mil , detta ger ca 0,36 mm / 1000 mil , om det slits linjärt då skulle detta innebära att bilen kan rulla ytterligare ca 6k mil innan det är dags.Eftersom man inte kan antaga att spännaren vandrar linjärt då skulle man helst vilja veta hur den vandrar , dvs hur många mm från ny och upp till ?????? körda mil samt hur många mil därefter fram till 19 mm , man kan antaga att den rör på sig i början för att sedan stoppa en god stund men efter hur många körda mil , i mitt fall så kan den ju stoppa på dessa 16,7 en riktigt lång stund , vem vet , samtidigt så lutar man sig då mot saab's rekommendationer att byta efter 15 mm och då kan man ju hoppas att saab menar att efter 15mm så går det relativt snabbt alt att dom tar till en väldigt god marginal för att dom inte litar på oss bilägare att vi utför service.

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Citat Ursprungligen postat av lust
    Att antaga och få svar på om kedjan med kringarrangemang slits sas linjärt verkar vara svårt , iaf är det ännu ingen på detta forum som har berättat om erhållna mätresultat efter jämna körda 1000-mila intervaller med tillhörande god service.
    I mitt fall vet jag att spännaren har vandrat 7,7 mm på 21k körda mil , detta ger ca 0,36 mm / 1000 mil , om det slits linjärt då skulle detta innebära att bilen kan rulla ytterligare ca 6k mil innan det är dags.Eftersom man inte kan antaga att spännaren vandrar linjärt då skulle man helst vilja veta hur den vandrar , dvs hur många mm från ny och upp till ?????? körda mil samt hur många mil därefter fram till 19 mm , man kan antaga att den rör på sig i början för att sedan stoppa en god stund men efter hur många körda mil , i mitt fall så kan den ju stoppa på dessa 16,7 en riktigt lång stund , vem vet , samtidigt så lutar man sig då mot saab's rekommendationer att byta efter 15 mm och då kan man ju hoppas att saab menar att efter 15mm så går det relativt snabbt alt att dom tar till en väldigt god marginal för att dom inte litar på oss bilägare att vi utför service.
    Problemet är sannolikt att mäta det med tillräckligt god noggrannhet. Men jag har fått uppfattningen att det är någorlunda linjärt efter det inledande slitaget, så i ditt läge skulle jag antagligen mäta igen senast om 3k mil och dra slutsatser därefter. Samt hålla koll på oljudet från kedjan, den är inte särskilt tyst om spännaren är fullt utsträckt, och även balansaxelkedjan kan bli utsliten (de slits ungefär lika).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Problemet är sannolikt att mäta det med tillräckligt god noggrannhet. Men jag har fått uppfattningen att det är någorlunda linjärt efter det inledande slitaget, så i ditt läge skulle jag antagligen mäta igen senast om 3k mil och dra slutsatser därefter. Samt hålla koll på oljudet från kedjan, den är inte särskilt tyst om spännaren är fullt utsträckt, och även balansaxelkedjan kan bli utsliten (de slits ungefär lika).
    Hur många mm går kedjesträckaren ut på balansaxelkedjan? Är det också 19mm? Tänkte mest på att min kamkedjesträckare var ute 16,5mm vid bytet för några månader sen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Köpte min första 9000 2,0t -92 den hade gått 42k mil, rullade till 45k innan den slogs sönder av nån som var avundsjuk. Kamkedjan var aldrig bytt.

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    Långmilare skrev:

    Problemet är sannolikt att mäta det med tillräckligt god noggrannhet. Men jag har fått uppfattningen att det är någorlunda linjärt efter det inledande slitaget, så i ditt läge skulle jag antagligen mäta igen senast om 3k mil och dra slutsatser därefter. Samt hålla koll på oljudet från kedjan, den är inte särskilt tyst om spännaren är fullt utsträckt, och även balansaxelkedjan kan bli utsliten (de slits ungefär lika).

    Jaha ok , jovisst har jag samma funderingar som du säger och dessutom låter det på många som att ' kör tills det börjar rassla ' då vet man med säkerhet , sträckaren/spännarens position får man läsa som en varningslampa i kombination med antal körda mil och som sagt göra en bedömning efter det.

  14. #54

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    9-5 2.0t

    Sålde vid 20 000 mil. Ej bytt kedja, och inget missljud heller. Vevhusventen var INTE uppgraderad.

    Däremot Garretten rök vid ca 19000
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Hur långt går en saab utan kedje byte?

    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

Liknande ämnen

  1. Byte av ventilkåpspackning B2x4/B2x5
    Av idaivika i forum FAQ
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2022-06-03, 09:50
  2. Recept för B2x4/B2x5 motor?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2020-12-29, 21:13
  3. B2x5-startmotor på B2x4?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 16:33
  4. Köpa kamtransmission B2x4 B2x5
    Av NP i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 23:32
  5. Bränsleförbrukning B2x5 vs B2x4
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •