Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte av ljud i Saab 9-5 -04

  1. #1

    Byte av ljud i Saab 9-5 -04

    Hejsan

    Ljudet i min pappas saab 9-5 -04 är sönderspelat !

    Om jag har fattat rätt så har jag AS1 tror jag har bara panelen och bakdörrar.(Bakdörrar en spelar men är helt trasig och en fungerar inte)
    Sen i panelen är dom som fungerar någonlunda okej.

    Nu undrar jag om man byter klarar orginalstereon att spela eller måste man skaffa ett slutsteg?
    Är inte ute efter lyx utan bara nått som fungerar bättre än det jag har nu.

    Byta dom i bakdörrar verkar ju relativt lätt ändå att byta.
    Men är det assvårt att byta uppe i panelen?!




    Tacksam för svar.

    PS: Länka gärna ljud och allt. och vilken stereo som passar till den!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byte av ljud i Saab 9-5 -04

    Det går att få till det bra, eller fungerande. Allt beror på budgeten. Vill du komma billigt undan så köp bättre begagnat orginal och byt rakt av.

    Kostar du däremot på pengar för en ny stereo, ett 4-kanalssteg, dämpmatta, nya högtalare till dörrarna och instrumentbrädan så går det att få ohyggligt bra. Allt detta går att hitta begagnat för halva nypriset.

    Jag hade hellre kopplat ur högtalarna bak än att kosta på nya där.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3

    Re: Byte av ljud i Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det går att få till det bra, eller fungerande. Allt beror på budgeten. Vill du komma billigt undan så köp bättre begagnat orginal och byt rakt av.

    Kostar du däremot på pengar för en ny stereo, ett 4-kanalssteg, dämpmatta, nya högtalare till dörrarna och instrumentbrädan så går det att få ohyggligt bra. Allt detta går att hitta begagnat för halva nypriset.

    Jag hade hellre kopplat ur högtalarna bak än att kosta på nya där.
    Slänger in en liten fråga jag med, har med samma sak att göra, sitter det ett slutsteg sen innan i As1?
    Hur stort behöver jag för att ha, panel, framdörrar, backdörrar samt bas, och kommer endast det batteriet som sitter i att orka det?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byte av ljud i Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av bearbetaren
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Det går att få till det bra, eller fungerande. Allt beror på budgeten. Vill du komma billigt undan så köp bättre begagnat orginal och byt rakt av.

    Kostar du däremot på pengar för en ny stereo, ett 4-kanalssteg, dämpmatta, nya högtalare till dörrarna och instrumentbrädan så går det att få ohyggligt bra. Allt detta går att hitta begagnat för halva nypriset.

    Jag hade hellre kopplat ur högtalarna bak än att kosta på nya där.
    Slänger in en liten fråga jag med, har med samma sak att göra, sitter det ett slutsteg sen innan i As1?
    Hur stort behöver jag för att ha, panel, framdörrar, backdörrar samt bas, och kommer endast det batteriet som sitter i att orka det?
    Hej! AS1 ska ej ha något serparat slutsteg.
    Vad du ska använda för slutsteg beror lite på vad du har för syfte, mål och förutsättningar. Ska du använda orginal stereon eller ska du byta till någon vettig med flera lågnivåutgångar och bättre filter??

    Kort och gott så kan jag säga att ett batteri räcker om du inte slänger i allt för saftiga slutsteg.

    Du kan få till ett riktigt roligt system med högtalarplaceringarna du nämner med 2st 4kanalssteg. Du kan dock få till ett mycket bättre och roligare system om du väljer ett 5-kanalssteg, skippar dörrhögtalarna bak, och sedan uppgraderar huvudenheten för de pengarna du spar in istället

    Det går att lösa systemet med t.ex ett 3kanalssteg också, om du kör kitsystem med passiva filter. Du får begränsade inställningsmöjligheter, men det kan bli mycket dunka dunka för pengarna. Det beror helt på vad du värdesätter
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    653

    Re: Byte av ljud i Saab 9-5 -04

    Sen beror det som jag sa innan också lite på budget såklart. Har du mindre begränsad budget så kan du slå till på en rejäl processor på en gång. Då kan du vraka och välja lite mer fritt hur det system ska se ut.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. vinande ljud efter byte avgassystem
    Av Heavymental i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-17, 22:22
  2. byte av ljud i 9-5 kombi
    Av spedy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 16:26
  3. VInande Ljud vid byte av tryckrör
    Av Mr.woosh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 20:38
  4. Mystiskt ljud vid byte av avgassystem?
    Av Pebben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •