Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Positiva försäkringshistoria

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Positiva försäkringshistoria

    Oftast läser man ju om tråkiga erfarenheter med försäkringsbolag.
    För omväxlingens skull kan jag bidra med det raka motsatta - en riktigt positiv erfarenhet gällande Länsförsäkringar.

    Jag ville byta försäkringsbolag för min 900 Aero. Från Länsförsäkringar (LF) till Saabs egen försäkring (SF).
    Problemet var bara att mitt förfallodatum hos LF inte var förrän i december, så fram tills dess skulle jag alltså vara tvungen att betala mer än jag behövde för bilens försäkring innan skifte kunde ske. Att ställa av bilen fram tills denna tidpunkt hade inte gjort någon nytta, då förfallodatumet automatiskt flyttas framåt under den period bilen är avställd (åtminstone hos LF).

    Då tipsade handläggaren vid SF mig om att jag kunde ställa av bilen minimum en månads tid. Då skulle jag kunna byta bolag innan förfallodatumet och utan att göra falska ägarbyten.

    Sagt och gjort. Jag fick hem en massa papper från SF om min nya (betydligt billigare) försäkring. Så, bara någon dag senare, ringer en handläggare från LF upp mig.
    Och ungefär här inträffar det oväntade.

    Handläggaren = H
    Jag = J

    H "Jag ser här att du vill skifta försäkringsbolag."

    J "Ja, det stämmer. Skulle tydligen gå om man ställde av bilen minst en månads tid."

    H "Hm, ja. Det är lite gamla regler. Men är det så att du vill lämna oss så ska vi självklart inte hindra dig."

    J "?!?!?"

    H "Om du vill kan vi genomföra skiftet till det nya bolaget rätt omgående, utan att det medför några extra kostnader för dig."

    J " ...eh ... Jaha ... Fastän förfallodagen inträffar först i december?"

    H "Ja, inga problem. Varför skulle vi tvinga dig att vara kvar om du inte vill det?"

    Kontentan av det hela är att jag nu får byta bolag nästan 6 månader innan förfallodagen inträffar. Behöver bara ställa av bilen i drygt en vecka och därefter sätta den i trafik igen.
    Betydligt smidigare än väntat alltså ... Och mer pengar kvar i plånboken varje månad, när försäkringspremien är betald!

    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 577
    Schysst av LF där, verkar vara min typ av bolag.

    Får man fråga varför du bytte bolag? Prisfråga eller?

    Mvh
    Mangan
    ExMedlem 3351
    Från 9-3 TypeR till Porsche 924 till Alfa GTV 2000, hur ska det sluta...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Jupp. Fick en klart bättre deal med Saabs egen försäkring.
    Så det var en besparingsåtgärd.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    ....och nu har dom firmafest på LF när dom blev av med ännu en sån där lättstulen Saab...
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ....och nu har dom firmafest på LF när dom blev av med ännu en sån där lättstulen Saab...

    9000 A50 - 98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    ....och nu har dom firmafest på LF när dom blev av med ännu en sån där lättstulen Saab...
    Hehe ...
    Ja, fullt möjligt. Låsen på og900 är ju ärligt talat ett skämt.
    Fast jag har ju både larm och rattkrycka på den samt ett garage att förvara bilen i, så (peppar, peppar) den är fri från stöld/inbrottsförsök och otroligt nog även parkeringsskador ...
    Parkerar väldigt sällan Aeron utomhus.

    Bäst av allt är ändå att jag fortsättningsvis slipper bekosta deras firmafester med min tidigare skyhöga premie!
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    608
    Vad fick du betala på LF? Och med den nya?
    Jag får punga ut me 1000kr/mån för min T16 -85 på LF
    Volvo V70 -01
    Opel Kadett 1.2S -73
    Nissan 300zx TT Svart -90

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Peppe:

    Egentligen är det rätt ointressanta uppgifter, då försäkringar är högst individuella.
    Min premie för Aeron hos LF skulle sannolikt många andra ta med glädje (eftersom det säkert finns de som tvingas betala uppemot det dubbla), men för min egen del fann jag den alldeles för dyr.
    Och kan man sänka kostnaden så gör man ju självklart det. Finns ju roligare saker att lägga pengar på.

    Men Du har iaf pm med ett utförligare svar.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    126

    försäkringsbolag

    en annan fundering angående bilförsäkringar.....det blir billigare om man låter tjejen stå på bilen?
    det vart så när polaren ställde sin bil på tjejen...tål att tänkas på...ska självringa och kolla upp detta
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Svårt för bolagen att kontrollera men försäkringspremien skall beräknas på vem som huvudsakligen använder bilen.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Positiva Saabnyheter!
    Av SS9000K i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •