Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Hej!

    Bytte termostat för två veckor sedan. Temperaturen är enligt Open SID helt normal, öppnar vid 89-90 C.

    Ibland händer det dock att värmen i kupen helt plötsligt försvinner, efter 5-10 minuter återkommer värmen. Har testat att hålla ett högt motorvarv (3-4000 rpm) vid ett tillfälle när värmen försvunnit med resultatet att värmen kom tillbaka nästan omedelbart.

    Får inga felkoder på ACC. Nivån i kylvätskebehållaren är normal och jag kan inte se något att annat fel än detta.

    Ideer?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Va det en original termostat du köpte?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Va det en original termostat du köpte?
    Tror det, köpte denna:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 22025.html

    Försökte vrida termostaten rätt också, dvs få det lilla hålet längst upp.
    Som sagt var, motortemperaturen i Open SID har jag kikat rätt mycket på. Den verkar vara helt normal.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Har du kollat ev. felkoder från ACC-enheten?
    http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Japp. O, zero, zip, nada.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Va är det för årsmodell på 9-5an?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    -99:a, mig veterligen kom felet efter termostatbytet.

    Har också noterat att problemet med utebliven värme i kupen sker när termostaten är öppen, dvs vid motortemp över 89-90° C. Vilket alltså, med nuvarande årstids utomhustemperatur, endast sker vid längre tomgångskörning.

    Enligt WIS är kylslingan som går genom värmepaketet stängd när termostaten är maximalt öppen och flödet reducerat vid normalt öppen termostat. Funderar på om jag fått en taskig termostat av speedparts.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Hej!

    Minns inte ifall det sitter någon värmeventil på 99an, den som sitter vid torpedväggen.
    Kolla den om du har en.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Ok, felet uppstår helt klart så fort termostaten öppnar ordentligt.

    Dvs vid längre stunds tomgångskörning. Kommer bara kalluft fast vattentemperaturen i motorn sticker upp emot 95- 98° C.
    Så fort jag börjar köra och termostaten stänger igen (temperaturen sjunker under 87-89° C) så återkommer värmen.

    Eftersom jag efter turbobytet har bytt kylvätska, och denna gång luftade jag precis enligt WIS, och problemet kvarstår så bör det ju vara något knas med termostaten?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Din ACC-enheten är den som ska fixa varmt eller kallt, gör inte det då blir som du har.
    Klaffen ligger i fel läge. En luftbubbla kan vara boven och givare ger fel värde.
    Om man kalliberar ACC då kan man gå förbi denna fel, men den kan återkomma igen efter par månader.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Jag har kalibrerat ACC och kollat felkoder. Inga felkoder finns och kalibrering hjälper inte.
    Felet uppstår varje gång motorn blir tillräckligt varm.

    I samband med turbobyte tömde jag ut all kylvätska och hällde i ny, är det en luftbubbla igen så har jag alltså misslyckats med två luftningar. Fast jag följde proceduren som står angiven i WIS. Kan ju vara så att jag inte fått "hålet" i termostaten att hamna uppåt, det är en möjlig orsak.

    Som sista åtgärd innan jag river ner termostaten ska jag försöka mäta temperaturen på kylarslangen in till kupen om den är lättåtkomlig.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    De var tråkigt att felet är kvar.
    På min bil-9000-94, har jag grävt i allt som de gäller värme/kyla.
    Man kan säga att man har en värmepaket och en kylpaket.
    Värme paket får alltid värme även sommartid ( saab-9000) men klaffen spärrar den då och ACC ställer den i läge för sommar.De blir som en vägg och fläkten kan inte blåsa genom vägg men helt öppet för kyla/ytterluft.

    Har inte din bil en ventil just för att släppa vatten genom till V-paket?
    Sådan ventil finns inte på min bil.

    Om ACC hittar inga error koder då dina klaffars rörelse är helt OK.

    Jag skulle försöka komma till slangar till V-paket och se om dom blir varma? Har även gjort på andra bilar att lossa en slang på V-paket och spola bakåt med trädgårdsslang för att få flöde genom.
    Du behöver inte mäta temp i vatten ty , normalt ska man ha "lite"värme i bilen efter par minuter, även om de är - 30 grader ute. Felet ligger att du inte får flöde genom V-paket
    enligt mig, därefter mitt svar om lufttbubbla,( mitt fall) men i ditt fall tror på den "dolda" ventil eller täppt V-paket.

    Lycka till
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Funderar på om min termostat är konstig, motortemperaturen svänger mellan 89-88 och 81-82 grader. Har jag fått en för "aggressiv" termostat?


    Edit:
    http://www.ladda-upp.se/image.php?id=48295&size=full

    WIS säger så här om termostatens öppningslägen:
    http://www.ladda-upp.se/image.php?id=48296&size=full

    Kan jag råkat ut för en termostat som öppnar för "mycket"?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    I WIS stor tydligt "genom termostathuset" och inte genom TERMOSTAT.
    Men har man inte termostat eller fastnat i helt öppet läge då kommer värme mkt långsamt
    pga att den kyls direkt av kylare och hela systemet har samma temp, dvs låg vintertid.

    Vid starten av motor vatten cirkulerar enbart i motor, värmepaket och spelhuset=termostat stängt. Alltså termostat kan aldrig förhindra att vatten INTE går till
    V-paket, den väg är alltid öppet, precis vad jag skrev ovan.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Hm?
    Det står att vid maximalt öppen termostat kommer ingen kylvätska gå via värmepaketet. Jag tror detta diskuterats tidigare här på forumet innan av folk som velat ta bort termostaten på hårdtrimmade bilar.


    Edit:
    Japp. H-Engine skriver om detta, vad som händer om flödet genom termostaten blir för stort. För stort flöde genom kylaren minskar flödet genom värmepaketet, precis som WIS säger.

    viewtopic.php?f=3&t=236443&hilit=punktkoka&start=1 75

    Känns som om det enda jag kan göra är att testa en annan termostat. Problemet uppstod trots allt precis efter termostatbytet.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Jag har upplevt / testat alla varianter ang. vattenkylning/värme om motor eller kupe.
    Har även ritat vattens väg genom motor och olja väg genom toppen men alla bilder
    försvann i flera omgångar här på forumen, tyvärr.
    Kanske finns kvar i min gamla dator så kan jag lägga ut och då förstår man bättre.

    En fråga bara, varför bytte du termostat just nu ?

    @H-engine: Kupé värme med, minne blott. (I avsaknad av termostat eller med vidöppen termostat, som jag skrivit om tidigare, rubbas ballansen i kylvätskeflöde. Vätska tar sig där det är minsta motstånd, dvs, till över 90% igenom kylen.

    Allt detta nästan stämmer vad jag skrev och inte vad du tolkat/skrev sist:
    @Det står att vid maximalt öppen termostat kommer ingen kylvätska gå via värmepaketet.
    Detta påstående är falskt eftersom som du tolkat fel. Enligt dig du kan inte få värme i kupe sommar tid, viket är fel…testa nu på sommaren.

    PS! V-paket fungerar också som kylare av mindre format och används flitigt , som komplement, sommar tid vid drifning , de gör min dotter i sin BMW..





    .
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Termostat bytte jag för att motortempen pendlade kring 78-83º.

    Well, frågan är om WIS också har fel?
    Maximalt öppen termostat ska man förmodligen inte åka omkring med.
    Jag antar att termostaten inte bara har två lägen, öppen eller stängd, utan att den öppnar mer ju varmare den blir.

    Hur som helst, felet uppkom efter termostatbytet, antingen har jag klantat mig grovt med något eller så är det fel på termostaten.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av George
    I WIS stor tydligt "genom termostathuset" och inte genom TERMOSTAT.
    Men har man inte termostat eller fastnat i helt öppet läge då kommer värme mkt långsamt
    pga att den kyls direkt av kylare och hela systemet har samma temp, dvs låg vintertid.

    Vid starten av motor vatten cirkulerar enbart i motor, värmepaket och spelhuset=termostat stängt. Alltså termostat kan aldrig förhindra att vatten INTE går till
    V-paket, den väg är alltid öppet, precis vad jag skrev ovan.
    Faktiskt om man är petig, så står det att termostaten STÄNGER den nedre passagen vid maximalt öppen termostat. Den infon som finns i länken jag skickade kommer från Saabs egna verkstadssystem.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av George
    I WIS stor tydligt "genom termostathuset" och inte genom TERMOSTAT.
    Men har man inte termostat eller fastnat i helt öppet läge då kommer värme mkt långsamt
    pga att den kyls direkt av kylare och hela systemet har samma temp, dvs låg vintertid.

    Vid starten av motor vatten cirkulerar enbart i motor, värmepaket och spelhuset=termostat stängt. Alltså termostat kan aldrig förhindra att vatten INTE går till
    V-paket, den väg är alltid öppet, precis vad jag skrev ovan.
    Faktiskt om man är petig, så står det att termostaten STÄNGER den nedre passagen vid maximalt öppen termostat. Den infon som finns i länken jag skickade kommer från Saabs egna verkstadssystem.
    I praktiken är inte så. Den nedre passargen är retur från V-paket och den är aldrig
    helt stängt, inte ens vid full öppet termostat, den minskar retur flöde annars skulle man inte kunna få värme i bilen en sommar dag, eller som alla andra som tävlar driftning inte haft nytta att köra full värme på sommaren vid tävlingen.Själva matning till V-paket är raka rör från pumpen även på samma stam ligger spelhuset.Vid helt stängt termostat, kall start, då ska komma lite värme i bilen efter par minuter vinter tid.
    Kan nämna jag har en motor med nerplockat topp i bilen och en till lös på pallen dvs ser allt vad jag pratar om.
    Var inte lustig och tala om 2 läges av termostat, öppet eller stängt, de vet vem som helst att de är inte så.
    Jag värmer mina termostat i kastrull vatten med termometer och mäter resistans( kortis eller avbrott) om jag undrar vilken temp ska vara öppet
    eller stängt eller rent av vill få bekräftelse om funktionen.

    Hoppas du skriver vad du kom framme efter en till byte av termostat.
    Som sist du skriver, nu, att värme pendlar och jag tänkte att du inte alls har värme.
    Kan vara svårt att hjälpa någon om man inte skriver allt.

    Lycka till
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Värmeproblem efter termostatbyte 9-5

    Jag får värme fort i bilen, problemet är som sagt att den försvinner efter en längre tids tomgångskörning. Problemet uppstår alltså väldigt sällan, men det är ändå ett fel.

    Kikar jag i WIS ser det ut som om:
    Spjällhuset matas från utloppet som kommer från turbon.
    Värmepaketet matas från toppen.
    Returen från värmepaketet och spjällhuset verkar gå direkt tillbaka till pumpen.

    Så ser det ut min WIS iaf, verkar som om du vänt flödet i din beskrivning?


    På tisdag ska jag sätta tillbaka den gamla trött termostaten och koka den som sitter i nu tillsammans med en helt ny original Saab-termostat. Återkommer med resultat!

    Tack för att du diskuterar med mig, även fast vi kanske inte tror samma sak.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-19, 20:59
  2. Illaluktande efter termostatbyte?(Väldigt konstigt)
    Av Spetan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •