Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

  1. #1

    SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Har nyss införskaffat mig min första saab, vilket inte blev så bra.
    Motorn är renoverad av tidigare ägare så den har gått ca 500mil sen den blev renoverad.
    annars har motorn gått ca 25000>.
    Jag tänkte att jag drar hela historian så att jag inte glömmer något, till en början gick bilen jätte bra utan några som helst bekymmer, det var ca efter 2 veckor som allt började, först började den läcka vatten, vilket var att vattenpumpen hade gett sig, så då fick vi byta ut den, strax efter detta så började den rycka vid start, hoppar och studsar och sen en dag så ville den inte starta, gick heller inte att låsa bilen, alla lampor bara stog och blinkade i bilen ifall man försökte starta den, bogserade den till en verkstad som läste ut några felkoder som jag inte fick reda på vilka det var, rengjorde tändstiften och sen så gick bilen igen som vanligt.
    efter någon vecka monterades det in ett motorvärme element och dagen efter så började generatorn att låta, så vi åkte in till verkstaden igen och dom konstaterade att generatorn började bli dålig och att det såsmoningom kommer att behövas en ny.
    Kan även tillägga att ibland när vi har försökt starta den har det inte gått till en början utan man har fått stå och försökta ett par gånger innan den hoppar igång, samt att det inte har gått alls och sen har man provat en liten stund senare så har det funkat.
    Låg inne på sjukhuset nu i fredags och skulle hämta saker hemma, bilen startar inte, då har den stått i ett värmegarage hela natten, kompisen kommer och ger starthjälp, inget händer, startmotorn går runt men batterilampan lyser, får skjuts hem. dagen efter blir vi utskrivna och ska hämta barnvagnen i bilen, tänkte att vi testar starta den en gång och då hör jag att den verkligen försökter, ger lite gas och VIPS! den startar och gjorde även nu när tjejen skulle till jobbet, men nu verkar den trög vid gaspådrag.

    Har ju förståt så mycket som att ny generator hade inte löst mitt problem, men har lagt ut mycket pengar på bilen redan och vill inte slänga hur mycket som helst utan vill lösa problemet.

    Är väldigt novis då det gäller bilar så att ordna detta själv kanske inte är det lättaste.

    Men vad kan problemet vara?
    Styrbox?
    batteri?
    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Tändkasett och vevaxelgivare är väl två saker som brukar kunna ge sig sägs det, har själv inte drabbats (än, men det är nog bara en tidsfråga

    Soppapump borde du kunna höra om den funkar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Låter som ett dåligt batteri med tanke på alla startproblem.
    För att felsöka kan du testa att mäta upp batterispänningen med en multimeter, både då bilen är avslagen samt när motorn går och generatorn laddar.
    Mitt batteri stendog förra sommaren utan någon som helst förvarning. Bilen blev helt strömlös med noll kräm till startmotor. Det gick dock att starta med startkablar vilket gjorde att jag kunde ta mig hem och byta batteri.
    Svart 9-3 Coupé -98

  4. #4

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    funkade ju inte med starthjälp igår, men idag utan starthjälp och lite gas på pedalen så startar den, i eftermiddas starta den utan problem.
    Ska in och byta generator, får be dom kolla igenom hela bilen då, vill bara ha lite info från folk som redan vet eller haft liknande problem så att man kan säga det till mekarn sen..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Som risig9000 skrev, så är det säkert tändkassett och vevaxelgivare som behöver bytas. Jag hade också problem med att starta bilen. Det var lite varannan gång som det funkade, så att säga. Tyvärr testade jag inte att byta den ena före den andra, utan bytade både kassett och givare samtidigt.

    Sen funkade bilen som den ska igen!!!
    Tror givaren gick på 800-900:-, och kassetten kostade väl rund 5000. Tror jag!
    Detta är nya delar. Tänkte först köpa en begagnad kassett, men kom fram till att man vet ju inte hur länge den kommer att hålla. Kanske 10.000 mil, kanske bara 100. Vem vet!
    Så det var lika bra att köpa en ny, anser jag!

  6. #6

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av oreda
    Som risig9000 skrev, så är det säkert tändkassett och vevaxelgivare som behöver bytas. Jag hade också problem med att starta bilen. Det var lite varannan gång som det funkade, så att säga. Tyvärr testade jag inte att byta den ena före den andra, utan bytade (på korrekt svenska heter det bytte // forumets sökfunktion) både kassett och givare samtidigt.

    Sen funkade bilen som den ska igen!!!
    Tror givaren gick på 800-900:-, och kassetten kostade väl rund 5000. Tror jag!
    Detta är nya delar. Tänkte först köpa en begagnad kassett, men kom fram till att man vet ju inte hur länge den kommer att hålla. Kanske 10.000 mil, kanske bara 100. Vem vet!
    Så det var lika bra att köpa en ny, anser jag!
    Okok, har ju som sagt lagt ut ca, 5000:- på bilen redan efter knappt en månad, kan ju testa med något billigare begagnade saker ifall detta löser problemet som jag har så kan man köra med dom tills det blir dåligt och sen kosta på sig helt nya delar, plånboken svider något enormt just nu om man säger så, beställde nyss en generator..
    men kan dom på verkstaden kolla på något sätt ifall detta skulle kunna vara mitt bekymmer?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Verkstan ska kunna kolla det när dom kopplar in som dator till bilen. Jag fick några koder när jag besiktigade bilen hos Bilprovningen.
    Ska se om jag kan hitta både koderna, och kvittot på delarna jag köpte!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    28
    Medlem#
    12030

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av oreda
    Som risig9000 skrev, så är det säkert tändkassett och vevaxelgivare som behöver bytas. Jag hade också problem med att starta bilen. Det var lite varannan gång som det funkade, så att säga. Tyvärr testade jag inte att byta den ena före den andra, utan bytade (på korrekt svenska heter det bytte // forumets sökfunktion) både kassett och givare samtidigt.

    Sen funkade bilen som den ska igen!!!
    Tror givaren gick på 800-900:-, och kassetten kostade väl rund 5000. Tror jag!
    Detta är nya delar. Tänkte först köpa en begagnad kassett, men kom fram till att man vet ju inte hur länge den kommer att hålla. Kanske 10.000 mil, kanske bara 100. Vem vet!
    Så det var lika bra att köpa en ny, anser jag!
    *TIPS*


    http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx

    Hyfast mkt bättre pris än 5000:-
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  9. #9

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Låter som spjällhus i limp home. Lyser ce-lampan?

    Finns klipp på youtube om hur man återställer.
    Glöm inte att rycka säkring 17 för att radera felkoder.
    Signaturlös

  10. #10

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av Tarasus
    Citat Ursprungligen postat av oreda
    Som risig9000 skrev, så är det säkert tändkassett och vevaxelgivare som behöver bytas. Jag hade också problem med att starta bilen. Det var lite varannan gång som det funkade, så att säga. Tyvärr testade jag inte att byta den ena före den andra, utan bytade (på korrekt svenska heter det bytte // forumets sökfunktion) (på korrekt svenska heter det bytte // forumets sökfunktion) både kassett och givare samtidigt.

    Sen funkade bilen som den ska igen!!!
    Tror givaren gick på 800-900:-, och kassetten kostade väl rund 5000. Tror jag!
    Detta är nya delar. Tänkte först köpa en begagnad kassett, men kom fram till att man vet ju inte hur länge den kommer att hålla. Kanske 10.000 mil, kanske bara 100. Vem vet!
    Så det var lika bra att köpa en ny, anser jag!
    *TIPS*


    http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx

    Hyfast mkt bättre pris än 5000:-
    Hyfsat mycket sämre kvalitet?
    Signaturlös

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Original tändkassett kostar kring 2800:-
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    28
    Medlem#
    12030

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Tarasus

    *TIPS*


    http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx

    Hyfast mkt bättre pris än 5000:-
    Hyfsat mycket sämre kvalitet?
    "Hyfsat" ? Skulle vilja påstå att det inte är överdrivet bra kvalitetsgrejor ö.h.t med tanke på att orginal kan gå sönder efter 100 mil om man har otur samt allt strul det faktiskt verkar vara med just tändkassetter, iaf till T7?!
    Garanti finns på denna som det gör på "orginal" för närmare 3000:- eller fiffel och båg för 5000:-. Så kan man räkna till 5 så är det här bra mkt bättre än en orginaldito som det inte lär skilja mkt alls på.
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  13. #13

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Tarasus

    *TIPS*


    http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx

    Hyfast mkt bättre pris än 5000:-
    Hyfsat mycket sämre kvalitet?
    "Hyfsat" ? Skulle vilja påstå att det inte är överdrivet bra kvalitetsgrejor ö.h.t med tanke på att orginal kan gå sönder efter 100 mil om man har otur samt allt strul det faktiskt verkar vara med just tändkassetter, iaf till T7?!
    Garanti finns på denna som det gör på "orginal" för närmare 3000:- eller fiffel och båg för 5000:-. Så kan man räkna till 5 så är det här bra mkt bättre än en orginaldito som det inte lär skilja mkt alls på.




    Mycket strul? Har du behövt byta så många tändkassetter?
    Själv har jag hittils inte behövt byta någon på mina 3 T7-bilar, men troligtvis är en på g nu.

    Att en gång under bilens livlängd behöva byta en kassett motsvarande tändspole, tändkablar och fördelare till det facila priset av 2800 kr. tycker jag inte är mycket att bråka om.

    Ang. kassetten på Skuvat, vet du att den klarar av knackövervakningen som originalkassetten gör?
    Jag vågar i alla fall inte köpa en sådan innan det är bevisat.

    Blev nåt fel med citaten. Jäkla surfplatta. :-(
    Signaturlös

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Kvaliteten har väl varierat över tiden, jag har haft 2st saabar med tändkassett, en röd från 1990 (första året tändkassett fanns?) och den bilen gick 39.000 mil (innan jag sålde den) och kassetten gick sönder en gång tror jag vid ca 20.000... en svart som jag har fått utbytt gratis en gång på kampanj. Den bilen har nu snart gått 26.000. Båda bilarna har jag koll på sen de var nya.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  15. #15
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Jag har en tändkassett från Skruvat i min bil. Funkar hur bra som helst än så länge Har iofs bara kört drygt 150 mil sedan bytet men so far so good
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av Tarasus
    Citat Ursprungligen postat av oreda
    Som risig9000 skrev, så är det säkert tändkassett och vevaxelgivare som behöver bytas. Jag hade också problem med att starta bilen. Det var lite varannan gång som det funkade, så att säga. Tyvärr testade jag inte att byta den ena före den andra, utan bytade (på korrekt svenska heter det bytte // forumets sökfunktion) (på korrekt svenska heter det bytte // forumets sökfunktion) både kassett och givare samtidigt.

    Sen funkade bilen som den ska igen!!!
    Tror givaren gick på 800-900:-, och kassetten kostade väl rund 5000. Tror jag!
    Detta är nya delar. Tänkte först köpa en begagnad kassett, men kom fram till att man vet ju inte hur länge den kommer att hålla. Kanske 10.000 mil, kanske bara 100. Vem vet!
    Så det var lika bra att köpa en ny, anser jag!
    *TIPS*


    http://www.skruvat.se/Tandkassett-P112179.aspx

    Hyfast mkt bättre pris än 5000:-
    Jag kom ihåg fel!!! Tändkassetten kostade 2880,25, och givaren kostade 812,23. Dessa priser gäller/gällde BilPartner i Trelleborg 2011-09-09.
    Totalt gav jag då alltså 3692:- Bra eller dåligt, men det är vad det kostade mig i alla fall!!

  17. #17

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Låter som spjällhus i limp home. Lyser ce-lampan?

    Finns klipp på youtube om hur man återställer.
    Glöm inte att rycka säkring 17 för att radera felkoder.
    Någon lampa lyser inte, men runt 4000 för delar och jobbet kan gå på runt? Fån blir ju ruinerad av Saaben

  18. #18

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Lyser inte lampan är det troligen inte spjällhuset, även om några av dina symtom pekar åt det hållet.
    Signaturlös

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Lyser inte lampan är det troligen inte spjällhuset, även om några av dina symtom pekar åt det hållet.
    Tycker dock fler symtom pekar mot vevaxelgivare alt. DI...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #20

    Re: SAAB 9-5 AERO -01 med stora problem.

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Lyser inte lampan är det troligen inte spjällhuset, även om några av dina symtom pekar åt det hållet.
    Tycker dock fler symtom pekar mot vevaxelgivare alt. DI...
    Ska in med bilen snart när generatorn kommer, får be dom felsöka då.. DI?

Liknande ämnen

  1. Bakluckan med den stora aero vingen og900 t16 - problem.
    Av dresen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 21:03
  2. stora problem med 95 aero 00
    Av fredrik.tern i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 20:45
  3. Stora problem med min 900 -94
    Av Goran13194 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 15:30
  4. Hur stora fälgar på en Saab 9-3 Aero 2002
    Av JockeK i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •