Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Hej! Har precis tagit upp tändstiften från min bil. Men jag har ingen aning om dom är okej? Håller fortfarande på att lära mig mer om bilar (Saabar) Nu är det dags för mig att veta om hur tändstift ska se ut. Har googlat och letat. Men jag har inte riktigt hittat mitt svar.... Då provar jag och lägger upp bilder på dom här. Så skulle jag bli mycket tacksam om vad ni har att säga.

    Bilen gäller en Saab 900ng 2.0T - 1995


    Första till vänster är nummer 1, sen 2 ,3 ,4.

    Första till vänster är nummer 1, sen 2 ,3 ,4.

    Första till vänster är nummer 1, sen 2 ,3 ,4.

    Första till vänster är nummer 1, sen 2 ,3 ,4.

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 343
    Medlem#
    8644

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Tycker det ser väldigt normalt ut, kanske att treans stift får sig lite olja, men annars ser det ut som det ska enligt konstens alla regler

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Tycker det ser väldigt normalt ut, kanske att treans stift får sig lite olja, men annars ser det ut som det ska enligt konstens alla regler
    Den tredje stiftet märkte jag också... Men är det normalt annars är det är lite svart på tredje stiftet? Tycker annars att bilen går bra. Gick igenom besiktningen oa. Bilen står avställd under vintern. Hade tänkt byta stift och det innan bilen kommer ut på vägarna igen. Men det kanske inte behövs än? Läst att man ska ha NGK stift till Saab. Men det finns olika NGK stift. Vilken NGK är det jag ska ha till min bil? Mvh

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 343
    Medlem#
    8644

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Tycker det ser väldigt normalt ut, kanske att treans stift får sig lite olja, men annars ser det ut som det ska enligt konstens alla regler
    Den tredje stiftet märkte jag också... Men är det normalt annars är det är lite svart på tredje stiftet? Tycker annars att bilen går bra. Gick igenom besiktningen oa. Bilen står avställd under vintern. Hade tänkt byta stift och det innan bilen kommer ut på vägarna igen. Men det kanske inte behövs än? Läst att man ska ha NGK stift till Saab. Men det finns olika NGK stift. Vilken NGK är det jag ska ha till min bil? Mvh
    Det är så pass lite så det är lugnt... Vad fick du för HC-värde på besiktningen?

    Du ska ha NGK BCPR7ES-11

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987

    Den tredje stiftet märkte jag också... Men är det normalt annars är det är lite svart på tredje stiftet? Tycker annars att bilen går bra. Gick igenom besiktningen oa. Bilen står avställd under vintern. Hade tänkt byta stift och det innan bilen kommer ut på vägarna igen. Men det kanske inte behövs än? Läst att man ska ha NGK stift till Saab. Men det finns olika NGK stift. Vilken NGK är det jag ska ha till min bil? Mvh
    Det är så pass lite så det är lugnt... Vad fick du för HC-värde på besiktningen?

    Du ska ha NGK BCPR7ES-11
    Deras utrustning var ur funktion. Så dom kunde inte kolla HC-Värde. Men är det säkert att stiften såg bra ut? Så att jag inte behöver oroa mig för bilen. Kan även till lägga att bilen är Steg 2 trimmad. Går det ändå med NGK BCPR7ES-11?

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 343
    Medlem#
    8644

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Jadå du kan gott sova lugnt. Alla utom trean ser exemplariska ut, och på trean kan du ha nån trött kolvring eller ventilstyrning, men det är ingen direkt fara nu. Men det kan ju vara bra att ha det i bakhuvet inför framtiden.

    Ja du ska ha 7:or även med steg 2

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Jadå du kan gott sova lugnt. Alla utom trean ser exemplariska ut, och på trean kan du ha nån trött kolvring eller ventilstyrning, men det är ingen direkt fara nu. Men det kan ju vara bra att ha det i bakhuvet inför framtiden.

    Ja du ska ha 7:or även med steg 2
    Är det svårt att byta dom? Kollade upp vad dom kostade. Var rätt billigt. Men det är nog mycket jobb med att byta dom sakerna. Det blir nog i framtiden att byta dom. Om inte det blir värre förstås. Tackar för hjälpen!

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Jadå du kan gott sova lugnt. Alla utom trean ser exemplariska ut, och på trean kan du ha nån trött kolvring eller ventilstyrning, men det är ingen direkt fara nu. Men det kan ju vara bra att ha det i bakhuvet inför framtiden.

    Ja du ska ha 7:or även med steg 2
    Är det svårt att byta dom? Kollade upp vad dom kostade. Var rätt billigt. Men det är nog mycket jobb med att byta dom sakerna. Det blir nog i framtiden att byta dom. Om inte det blir värre förstås. Tackar för hjälpen!
    Håller med övriga, de ser helt ok ut, bilen är ändå 18 år gammal. Hur långt har den rullat? När byttes stiften senast? Går bilen som den skall?
    Du behöver inte oroa dig bara o tuta och köra iaf. Man öppnar inte upp en motor och byter nåt när inget fel finns. När jag bytte min maskin förra året på min 9-5 så såg de stiften sju resor värre ut.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987

    Är det svårt att byta dom? Kollade upp vad dom kostade. Var rätt billigt. Men det är nog mycket jobb med att byta dom sakerna. Det blir nog i framtiden att byta dom. Om inte det blir värre förstås. Tackar för hjälpen!
    Håller med övriga, de ser helt ok ut, bilen är ändå 18 år gammal. Hur långt har den rullat? När byttes stiften senast? Går bilen som den skall?
    Du behöver inte oroa dig bara o tuta och köra iaf. Man öppnar inte upp en motor och byter nåt när inget fel finns. När jag bytte min maskin förra året på min 9-5 så såg de stiften sju resor värre ut.

    //B
    Den har rullat nu 24 XXX Mil. Senaste gången så bytes dom 22 900 mil ca. Haft bilen snart i 3 år. Vad jag tycker så är bilen frisk och går som den ska. Rätt pigg för sina 220-230 hästar. Men vad vet jag? Har inte kört en annan Saab med Steg 2.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Det kan även vara att topplockspackningen inte håller 100% tätt. Det är snarare regel än undantag att topparna sitter dåligt dragna. På min satt ett par skruvar helt lösa och det är inte helt ovanligt...

    Oavsett är det inte fel att dra toppen om inte det gjorts. Speciellt om man kör trimmat.

    Mer info här: viewtopic.php?t=74131

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Det kan även vara att topplockspackningen inte håller 100% tätt. Det är snarare regel än undantag att topparna sitter dåligt dragna. På min satt ett par skruvar helt lösa och det är inte helt ovanligt...

    Oavsett är det inte fel att dra toppen om inte det gjorts. Speciellt om man kör trimmat.

    Mer info här: viewtopic.php?t=74131

    Har aldrig skruvat i en motor. Sen har jag inte ens en momentnyckel. Vilket kostar som fan på vissa ställen. Kollade på biltema, var lite billigare där . Någon som har köpt där ifrån och kan säga om dom är bra eller inte? Har även köpt nya tändstift till bilen. Vågar inte dra dom ordentligt eftersom jag inte vet hur hårt man ska dra åt dom. Har som sagt ingen momentnyckel.

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Har för mig det står på förpackningen... typ dra för hand tills det tar emot sedan ett halvt varv... men kolla förpackningen till stiften.

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 017
    Medlem#
    1540

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    en -95'a??
    25000 mil??
    Orenoverad motor??
    värde typ 10.000 spänn??


    Men va faan. Lite sot e väl inget att hänga upp sig på.
    Tycker det ser bättre ut än man kanske kan vänta sig. Helt OK!

    Sov du gott om natten, den kommer rulla många tusen mil till om bara ser till stiftens kondition.

    Att börja fundera på tätningar och topplockspackning, va fasen, man lagar det när det händer, man oroar sig inte innan. Kör så det ryker! Och att renovera motorn på en bil värd 10.000 gör man väl inte?? Snacka om pengarna i sjön.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av perr
    en -95'a??
    25000 mil??
    Orenoverad motor??
    värde typ 10.000 spänn??


    Men va faan. Lite sot e väl inget att hänga upp sig på.
    Tycker det ser bättre ut än man kanske kan vänta sig. Helt OK!

    Sov du gott om natten, den kommer rulla många tusen mil till om bara ser till stiftens kondition.

    Att börja fundera på tätningar och topplockspackning, va fasen, man lagar det när det händer, man oroar sig inte innan. Kör så det ryker! Och att renovera motorn på en bil värd 10.000 gör man väl inte?? Snacka om pengarna i sjön.
    Renovera var inte alls min tanke om du tror det Jag ska byta tändstift. Thats it! Ville nu helst bara veta om dom såg bra ut, och veta hur hårt man ska dra åt dom.

    Kollade nu också på förpackningen till stiften. Står 1/16 och 1/2, 2/3. Vad betyder det?

  15. #15

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Om det är nya stift gör du som Börne skriver, då blir det perfekt.
    Signaturlös

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Kollade nu också på förpackningen till stiften. Står 1/16 och 1/2, 2/3. Vad betyder det?
    Hur menar du... vad tex 1/2 betyder?

    Det betyder ett halvt varv om vi pratar hur mycket du ska dra stiftet.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Kollade nu också på förpackningen till stiften. Står 1/16 och 1/2, 2/3. Vad betyder det?
    Hur menar du... vad tex 1/2 betyder?

    Det betyder ett halvt varv om vi pratar hur mycket du ska dra stiftet.
    Då vet man det. Men 1/16 och 2/3 betyder också ett halvt varv? Men jag gjorde som du skrev. Drog dom ett halvt varv nu, och bilen funkar som den ska också. Tackar för hjälpen allihopa

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Då vet man det. Men 1/16 och 2/3 betyder också ett halvt varv?
    Nä... 1/16 är en del av sexton delar... du får ju då dela upp varvet i 16 delar & 1/16 är då 1 del av dessa 16. 2/3 är 2 delar av dom 3 du delar upp varvet på.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: Hur ska tändstiften se ut? (BILDER)

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Att börja fundera på tätningar och topplockspackning, va fasen, man lagar det när det händer, man oroar sig inte innan. Kör så det ryker! Och att renovera motorn på en bil värd 10.000 gör man väl inte?? Snacka om pengarna i sjön.

    Grejen är väl att det är sååå mycket enklare att enbart dra toppen jämfört med att byta topplockspackning. Kostar på sin höjd en ventilkåpspackning. På köpet får man se om oljebyten sköts eller om oljan koxat t.ex.. När det är så många som upplevt att topparna i princip sitter löst, känns det konstigt att vänta tills det händer nåt. Lite som att vänta med att borsta tänderna tills man fått värk....

Liknande ämnen

  1. Bästa tändstiften?
    Av crille93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 15:26
  2. startproblem tändstiften?
    Av bjornhen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 21:40
  3. Knacka ner tändstiften
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 12:43
  4. Vart sitter tändstiften på en 9-5 2,3t -04?
    Av Fidde73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 14:37
  5. Motorolja vid tändstiften.
    Av 900T16! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •