Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

  1. #1

    Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Tjo!

    Motorlampan lyser på bilen, kan va något orolig på tomgång IBLAND, kan även känna ibland när man ligger och kör att man känner att han smårycker litegrann samt att jag TROR det fattas nån häst.

    Men i det stora hela går han endå ganska bra, inte så man stör sig på att han går illa eller dylikt, mest bara att motorlampan lyser man stör sig på..


    Läste av en felkod (enda felkoden) på motorn i samband med att jag skulle släcka airbag lampan inför bes efter byte av kontaktrullen och fick denna felkod om jag minns rätt, det är iallafall den felkod som innehåller mest bekanta ord av felkoden vi fick ut, hehe...

    P0107 - Manifold Absolute Pressure Sensor Circuit Open/Short To Ground


    Vad tror ni, är det mappsensorn som är väck eller har jag elfel till mappsensorn?


    Bilen är en 9-5 2.3t -98 med speedparts programvara (har även provat med originalboxen men samma sak där, motorlampan tändes efter ett tag)


    MVH//Glenn

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    kolla denna om det är oxid på inlopps röret. Kolla även wastegate så den inte kärvar med.



    p0107= Absoluttryckgivare Inloppsrör. kortslutning jord/Avbrott.

  3. #3

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Kollade kablarna till mappsensorn på insuget och någon tidigare ägare hade skarvat dom, troligtvis har kontakten gått sönder nån gång så dom har tagit en passande kontakt från nån annan saab/årsm för kablarna på kontakten stämde inte överrens med kablarna på bilens härva, men det är nog rätt kopplat iallafall då jag hade haft bilen ett par månader innan motorlampan började lysa.

    Men iallafall, skarvarna dom hade gjort var inte fina, dom hade tvinnat ihop kablarna som skulle ihop med varandra och sedan trätt på oisolerade flatstift kabelskor som "skarvhylsor", dvs det var 3st sånna kabelsko skarvar iomed att det är 3st kablar sedan hade dom eltejpat ihop dom, så dom kan ju ha legat innanför tejpen och haft kontakt med varandra,

    Samt att när jag petade på ena kabeln på ena skarven så lossnade den rätt lätt, dvs den satt inte speciellt bra i kabelskon plus att det var ganska oljigt där runt också då vevhusventelations slangen som går in i ventilkåpan hade hoppat av för mig för ett tag sen då "gummi ringen" runt hålet i ventilkåpan hade torkat sönder.


    I vilket fall som hellst skarvade jag om kablarna, klippte av dom och skalade fram ny fin tråd på kablarna och använde riktiga skarvhylsor samt att jag tog lös kontakten på mappsensorn och sprutade i kontaktspray, satte tillbaka kontakten och rekade på den lite fram och tillbaka för säkerhetsskull..


    Efter detta har jag kört ca 5-6 mil och även slagit av och startat bilen ett par gånger utan att motorlampan har tänts, så hoppas att jag hittade felet..


    Återkommer med svar om hur det funkar, om den kommer tändas igen eller inte

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Skoj när hemma fixare gör det halvdant. Men felet gick ju snabbt att isolera och åtgärda.

  5. #5

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Jo men visst..

    Ja, bara hoppas det var det som är felet, men har nu kört 17 mil, ett antal stopp och starter samt två kallstarter och än har inte lampan tänts, så får hoppas den är lika svart och fin imorgon när bilen har stått över natten

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Lika illa som det är att hitta såna klåparlösningar, lika skönt är det att få fixa till dem själv ordentligt och få felet att försvinna.
    Bra jobbat...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    46

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Skönt att det löst sig. Har lite jobb på min med lite broms och byte. Men det hör ju till det normala.

  8. #8

    Re: Motorproblem (motorlampa lyser) 9-5 2.3t

    Idag tändes motorlampan igen! *suck*


    Så blir väll att byta mappsensor och funkar inte det får man följa kablarna från mappsensorn till sin ände för att utesluta kabelbrott eller liknande

Liknande ämnen

  1. Motorlampa lyser 9-3 -04
    Av Slanerislana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 09:42
  2. motorlampa lyser!
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 09:22
  3. [LÖST] Lysande CE och felkoder OG9-3
    Av MITNIC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •