Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000) LÖST

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13

    Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000) LÖST

    Tjena!

    Jag har en saab OG93 som inte alls ville starta i morse. Fungerade fint när jag ställde in den i garaget igår kväll.

    Har kollat säkringen till bränslepumpen och den är hel. Har även provat bytt till en annan DI som jag vet fungerar.

    Tankarna går mot att bränslepumpen gett upp eller vevaxelgivaren strular. Mest logiskt att det skulle vara bränslepumpen då har haft strul med givaren tidigare och då var det problem med att starta bilen när den var varm och då bytte jag till en begagnad givare jag hade hemma och efter det försvann det problemet.

    Input uppskattas!

  2. #2

    Re: Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000)

    Slå med handen några ggr på bränsletanken. Brukar få igång pumpen temporärt. Kolen i pumpen kan kärva. mvh
    loca

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13

    Re: Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000)

    Haft lite kvalitetstid med bilen nu och när jag försökte starta den nu på kvällen gick den igång direkt, pumpen hörs genom ett rejält surrande ljud när man står utanför bilen och när jag la örat mot den i baksätet. Testade att köra runt i en 20-30minuter utan problem och stängde av motorn för att en försöka starta igen och då är det samma visa igen. Bara står och tuggar med startmotorn.

    Vrider jag på tändningen så låter det inte ett skvatt om pumpen så problemet måste vara där?

    Tänkte ta och öppna en "servicelucka" i baksätet imorgon och ge mig på att byta ut pumpen mot en ny från Mekonomen alternativt att beställa en helt ny armatur via nätet då Saabverkstaden tycker det är rimligt att ta nästan 4000 för en originalarmatur.

    Känns enklare med en helt ny armatur men då blir bilen ståendes ett par dagar extra och behöver kanske inte alltid välja den enkla vägen heller

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Re: Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_MAd
    Haft lite kvalitetstid med bilen nu och när jag försökte starta den nu på kvällen gick den igång direkt, pumpen hörs genom ett rejält surrande ljud när man står utanför bilen och när jag la örat mot den i baksätet. Testade att köra runt i en 20-30minuter utan problem och stängde av motorn för att en försöka starta igen och då är det samma visa igen. Bara står och tuggar med startmotorn.

    Vrider jag på tändningen så låter det inte ett skvatt om pumpen så problemet måste vara där?

    Tänkte ta och öppna en "servicelucka" i baksätet imorgon och ge mig på att byta ut pumpen mot en ny från Mekonomen alternativt att beställa en helt ny armatur via nätet då Saabverkstaden tycker det är rimligt att ta nästan 4000 för en originalarmatur.

    Känns enklare med en helt ny armatur men då blir bilen ståendes ett par dagar extra och behöver kanske inte alltid välja den enkla vägen heller
    Testa att tvångsmata pumpen med 12v så får du iaf reda på den lever eller ej. Annars finns ny armatur från SP för 1600kr eller pump 700kr. Även biltema har en pump, kostar 400 spänn

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000)

    Rör sig varvräknaren när du försöker starta bilen?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13

    Re: Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000)

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Rör sig varvräknaren när du försöker starta bilen?
    Japp den rörde på sig, därav att jag antog att det var bränslepumpen.

    Har bytt till en ny pump idag. Tog mig cirka 4 timmar och följde denna fina guide som jag hittade: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=119759

    Nya pumpen hörs tydligt att den matar på när man slår till ON och låter mkt mindre än den gamla när bilen är igång.

    Hoppas denna håller 24000 mil till då :P

    Tack för all hjälp!

Liknande ämnen

  1. 9-3 årsmodell -99 som inte startar
    Av Lummesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 22:16
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 22:28
  3. [LÖST] Bilen startar inte efter motorbytet OG9-5
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 03:07
  4. Trimma 93 Årsmodell 01 185hk
    Av mackanmedkorv i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 04:20
  5. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •