Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Clips till halvljusglödlampa på ng9-3

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Clips till halvljusglödlampa på ng9-3

    Jag har fått ett problem. Det verkade som ett litet skitproblem, men har visat sig bli ett jätteproblem.

    Jag behöver ett clips som håller fast halvljusglödlampan på ng9-3 med halogenstrålkastare. På själva glödlampans tre flatstift trycker man på ett kontaktblock i svart plast som sitter fast i kablarna. Runt det här kontaktblocket sitter ett plåtclips med två vingar som sedan används för att låsa fast lampan med kontaktblocket i armaturen.

    Det här plåtclipset finns inte att köpa som reservdel och har tydligen inte ens ett artikelnummer. Nu kan jag inte få fast halvljuslampan och kör med bara ett fungerande halvljus i vintermörkret. Alltså därav ett stort problem.

    Ungefär så här ser clipset ut:


    Pratar man med SAAB så hänvisar dom bara till en plasthållare som heter 93166870 och har tre "fästvingar". Det stämmer inte alls med min bil... Har även ringt med ANA i Thn utan resultat. Bara hänvisning till plastgrejen med tre vingar.

    Dom skrotar jag försökt med i närheten, säger att dom inte har några ng9-3 inne. Dessutom verkar det finnas flera varianter på såna. Helljuset ser liknande ut och dessutom kan dom se annorlunda ut på MY08 och framåt där det är annorlunda strålkastare. Så ska man verkligen få rätt sak från en skrot utan att själv vara där, så behövs ett artikelnummer som inte finns...

    Är det någon som vet vad sjutton det är frågan om och kan lysa upp mitt mörker (bokstavligen)?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 456
    Medlem#
    6988

    Re: Clips till halvljusglödlampa på ng9-3

    Denna kanske?

    http://www.xenonkungen.com/se/xenon/lam ... -hd09.html

    Denna är till Xenon, men passar på vanliga också.
    Har också letat efter detta.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Clips till halvljusglödlampa på ng9-3

    Precis! Problemet är löst. Det var därifrån som min bild kom. Först verkade det som att det inte skulle funka. Men med lite vändande plus böj och bänd så gick det att få dit. jag vill minnas att originaldelen såg liite annorlunda ut i "vingarna" och trodde att det var det som ställde till problem. Det är säkert små skillnader mellan fabrikaten trots att det ska vara samma.

    Men det är ändå väldigt konstigt att det inte ö.h.t går att få tag i en sån orginal... Det kostade mig en j*kla massa tid och detektivarbete.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •