Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9000R stendog?

  1. #1

    9000R stendog?

    Idag skulle jag byta olja och stift för att försöka få igenom kärran på SBP.
    Jag har haft problem med höga avgasvärden som jag skrivit om i annan tråd.
    Jag kör in på OK's gör det själv och tvättar bilen under tiden oljan kallnar något. Sedan byter jag olja och filter, byter även några gummin i avgasupphängningen.

    När jag sedan startar för att backa ut bilen från liften så känns det som jag behöver ge gas för att hålla igång motorn. Jag kör fram till bommen för att stanna och där självdör motorn på tomgång för att sedan vara helt livlös.
    Bilen gick helt ok till GDS hallen inget onormalt. Jag har dock haft en del avgassmällar senaste veckan vid start av motorn.

    Det kändes som bilen inte tålde att vara i hallen eller också så hände något i motorn när ny olja kom in.
    Eller också är det bara slumpen att det hände just då.
    Kan det vara något som har orsakat mina höga avgasvärden som nu helt gett upp? Alla säkringar är hela.

    En gissning kanske är DI-kassetten? Den har aldrig varit bytt, 20 000 mil.
    Kan det vara den som orsakat höga avgasvärden?
    Vad kostar den? Kan jag testmäta den eftersomjag inte kan låna någon och testa med.

    Har haft ett liknande stopp för 2 år sedan då var det ny bränslepump som behövdes, men den kan ju inte vara slut redan, eller?
    Måste erkänna att det var längesedan jag bytte bränslefilter, jag vet inte om det kan ha med det hela att göra.
    Kan det vara så enkelt som trasig startspärr? Hur kollar man den?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    1 En gissning kanske är DI-kassetten? Den har aldrig varit bytt, 20 000 mil.
    2 Kan det vara den som orsakat höga avgasvärden?
    3 Vad kostar den?

    1 Bra gissning
    2 Absolut(tillsammans med tändstiften)
    3 2300 kr ungefär

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  3. #3
    Absolut(tillsammans med tändstiften)
    Har alltid fräscha stift, bytte dem ändå och de såg nya ut,
    kör på sjuor.

    2300 kr ungefär
    Var hittar man den billigast i Gbg-området.
    Hittar ingen på SP hemsida, trodde de hade den faktiskt.

    Går den inte att funktionstesta via anslutningsstiften?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Enklaste är väl att masa sig iväg till Saab och låna deras test-kassett...

    Exempelvis mekonomen har, men de är lika dyr (eller till och med lite dyrare) än vad Saab är, så vad jag vet så är det bara att bita ihop och köpa en på Saab. Alternativt köpa en på nån skrot, men på en sån så vet man ju aldrig hur bra den mår. Hur det än är så är DI kassetter tyvärr något av en förbrukningsvara, och köper man en så är det lika bra att köpa nytt, anser jag i alla fall...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Enklaste är väl att masa sig iväg till Saab och låna deras test-kassett...

    Exempelvis mekonomen har, men de är lika dyr (eller till och med lite dyrare) än vad Saab är, så vad jag vet så är det bara att bita ihop och köpa en på Saab.
    Fortfarande hävdar jag att det är exakt samma produkt på Mekonomen som på SAAB men att Mekonomen lämnar 3 års garanti medan SAAB lämnar 2 år. Kan vara bra att ta det med i beräkningen när man jämför pris också.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Fortfarande hävdar jag att det är exakt samma produkt på Mekonomen som på SAAB men att Mekonomen lämnar 3 års garanti medan SAAB lämnar 2 år. Kan vara bra att ta det med i beräkningen när man jämför pris också.

    Ja, självklart är det samma produkt. (har inte sagt annat)
    Men senast jag kollade så kostade den knappt 2300 på Saab och lite drygt 2300 på Mekonomen. (Även om det nu bara skiljde säg max 20-50 spänn eller så). Därav mitt råd att handla på Saab.

    Visste inte att det är ett år längre garanti på Mekonomen...

    Synd att jag inte visste det för ett halvår sen när min DI-kassett dog.

    1 års längre garanti för säg 20 spänn kan det ju lätt vara värt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    112
    SP säljer DI-kassetter även om dom inte finns på sidan...
    Köpte en där för ett tag sedan... Men billigast är att köpa
    på ANA om du känner någon som har saabrabatt.
    9000 Aero -95 300+HK

  8. #8
    SP säljer DI-kassetter även om dom inte finns på sidan...
    Köpte en där för ett tag sedan... Men billigast är att köpa
    på ANA om du känner någon som har saabrabatt.
    Vet du ca priset på SP med STCS rabatt?

    Enklaste är väl att masa sig iväg till Saab och låna deras test-kassett...
    Det visste jag inte om. Får man låna en och deponera pengar eller hur funkar det? Kanske enklare att ta med min och testa på deras bilar.
    Så om det inte är kassetten så kostar det inget?

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Det visste jag inte om. Får man låna en och deponera pengar eller hur funkar det? Kanske enklare att ta med min och testa på deras bilar.
    Så om det inte är kassetten så kostar det inget?

    Ja, de brukar ha en testkassett som är blå istället för röd och så ser den lite grann annorlunda ut. Man får ta med sig den och prova. Då jag var dit så behövde jag inte deponera nått utan bara uppge namn och sådär.

    Lämpligt så slipper man köpa en kassett bara för att upptäcka att nått annat var fel...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Enklaste är väl att masa sig iväg till Saab och låna deras test-kassett...

    Exempelvis mekonomen har, men de är lika dyr (eller till och med lite dyrare) än vad Saab är, så vad jag vet så är det bara att bita ihop och köpa en på Saab.
    Fortfarande hävdar jag att det är exakt samma produkt på Mekonomen som på SAAB men att Mekonomen lämnar 3 års garanti medan SAAB lämnar 2 år. Kan vara bra att ta det med i beräkningen när man jämför pris också.
    Det är 3 års reklamationsrätt sedan 1/4-05, vilket gör saken aningen dunklare. Men om nu SAAB hävdar att det är en slitdetalj, vilket inte är helt orimligt, har du svårt att åberopa denna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Rigde 2 Saabverkstäder idag och de hade inga lånekassetter men däremot kanske de kunde testa min mot en mindre summa.
    Om det nu finns en blå testkassett för utlåning så tycker jag det är väldigt innovativt av Saab, hög servicefaktor.
    Kolade priset idag, Saab tar 1 kr mer än Mekonomen.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    9000 stendog

    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Rigde 2 Saabverkstäder idag och de hade inga lånekassetter men däremot kanske de kunde testa min mot en mindre summa.
    Om det nu finns en blå testkassett för utlåning så tycker jag det är väldigt innovativt av Saab, hög servicefaktor.
    Kolade priset idag, Saab tar 1 kr mer än Mekonomen.
    Undrar bara en sak; Om du tvättade i motorn, täckte du över di-kasetten då?
    Eller du tvättade inte alls där?
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Rigde 2 Saabverkstäder idag och de hade inga lånekassetter men däremot kanske de kunde testa min mot en mindre summa.
    Om det nu finns en blå testkassett för utlåning så tycker jag det är väldigt innovativt av Saab, hög servicefaktor.
    Kolade priset idag, Saab tar 1 kr mer än Mekonomen.

    Jaa. Efter tips från nån här på forumet för ett halvår eller nått sen (Visste inte jag heller att det fanns kassetter att låna) så åkte jag till Saab här i Söderhamn (Bilcity), och joovisst. De hade en blå testkassett som det bara var att låna... Bra service med vänlig personal där i alla fall.

    Om man säger såhär så är det ju inte direkt ovanligt att det går sönder Di-kassetter på våra kära Saabar så visst är det en bra idé de har att att låna ut.

    Varför de verkstäder du har varit på inte har denna testkassett är lite knepigt. Jag trodde alla seriösa verkstäder hade det, som service.

    Att de inte har en kassett att låna ut verkar nästan lite oseriöst tycker jag. Att de dessutom inte kan ställa upp på att prova din kassett på nån av deras bilar utan att betala en "mindre" summa (Hur lite är det då? 500:-?) tycker jag också är lite anmärkningsvärt... Vad är det som kostar i så fall? Bensinen som det drar att provstarta? Tiden det tar att lossa de fyra skruvarna?

    Ska vara en mycket liten summa då för att jag ska tycka att det är ok. Särskillt med tanke på att det på de flesta(?) andra ställen går att låna med sig en kassett alldeles gratis...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Väldigt konstigt tycker jag, med tanke på att en testkassett bara kostar 1000Kr (tidigare kostade den bara 750Kr men det såldes väldigt många till "verkstäderna"), så om nu kunden skulle vara oseriös och sticka med kassetten så är det en smal sak, med tanke på hur många kunder dom kanske vinner på att låna ut en kassett då och då.

  15. #15
    Nej jag tvättade inte i motorutrymmet.

    Jag kostar på bilen en ny DI-kassett.
    Det är ju en viktig slitagedel som behöver vara fräsch.
    Och bilen har ju gått snart 21000 mil utan byte så den är väl inte i vägen kan jag tänka. Vi får väl hoppas att den hjälper.

    Angående lånekassett så kanske det går att få låna om man går in i verkstaden och presenterar sig m.m
    Jag ringde bara reservdelsavdelningen och frågade men egentligen borde väl de veta om det också isåfall.
    Saker och ting är ju inte gratis direkt och de vill väl överleva de med.

  16. #16
    Då fick jag i en ny kassett men icke det hjälpte inte, nu gör det ju inte så mycket för bilens kassett har hängt med ett tag.

    Bilen har stått 1-2 veckor i garaget nu.
    Efter att jag bytt kassetten så startade jag och bilen tände till direkt under någon sekund, sedan var den tyst. Den startade dock aldrig.Detta att den tände till kanske kan vara en ledtråd?

    Någon som kan ge ett tips var jag skall fortsätta leta?
    Bränslepumpen är ju ett vanligt fel men den bytte jag för 1,5 år sedan
    kan den ah gått igen? Finns det något smart sätt att testa den?
    Sist bytte jag på chansning men det gör jag inte denna gången.

    Kan det vara kallstartsventilen som duschar för mycket?
    Hur testar man den?

    Startspärren? Hur testar man den?

    Felsökningstips mottages tacksamt

Liknande ämnen

  1. Saab 9000R Quafie 6 växlad rakskuren
    Av saab_9000 i forum Projekt
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 22:26
  2. 9-3 T5 Stendog, felet icke hittat.
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 21:03
  3. [LÖST] Stendog under färd och startar ej 9000 2,3t -98
    Av conan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 16:47
  4. [LÖST] Stendog på väg här om dagen ng900 T
    Av adnoctum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 12:45
  5. Tips om billig 9000R-98
    Av Janneman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •