Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tjutande missljud efter start

  1. #1

    Tjutande missljud efter start

    Har en SAAB 9-5 2.0T -06 där den efter start vid tomgång står och "gnäller/tjuter". Ljudet går sakta, sakta uppåt i tonläge och tonar samtidigt bort (blir tystare och tystare) tills det försvinner helt. Detta håller på runt 3-4min innan ljudet som sagt tonar bort.

    Vad kan detta vara?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tjutande missljud efter start

    Vart kommer ljudet ifrån? Jag gissar dock att det är något hjul till remdrivningen.
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: Tjutande missljud efter start

    Oljefiltret.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Tjutande missljud efter start

    Haft detta på två bilar, och båda ljuden försvann när jag bytte till ett orginal oljefilter... De filtrena som tjöt för mig var Bosch, satt väl nån reducering/backventil i dem som förde oljud antar jag.

    Kolla så det inte är för lite servoolja i bilen också, då kan det tjuta och vina kul. Brukar oftast bli värre när du vrider på ratten.

  5. #5

    Re: Tjutande missljud efter start

    Tack för svar! Ja, den ska snart in på standardservice då det var ett tag sedan så oljefilter el. dyl känns inte omöjligt. Jag är ju ganska bet på motorer tyvärr, men ljudet kommer från motorrummet långt fram mot fronten.

    Om det har med oljefiltret att göra, hur "farligt" är det då vi måste göra en resa på 45mil på måndag, tyvärr innan den hinner servas?

    Kan ju också passa på att ställa en fråga om mätstickan för oljenivån. Tycker den är helt konstig då den visar olja på själva kulan längst ned på stickan där sedan den räfflade mätdelen är torr och det sedan åter är lite olja på "kulan" ovan detta område. Har fyllt lite olja men tycker inte jag ser någon skillnad.

    Tack!

  6. #6

    Re: Tjutande missljud efter start

    Du behöver fylla c:a en liter olja om du bara har lite på kulan.

    Jag skulle byta olja och filter innan jag körde mer med bilen.
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Sv: Tjutande missljud efter start

    Kan bara +1 på oljefilter. Hade exakt samma symptom som försvann med nytt filter (och olja).

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Tjutande missljud efter start

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Oljefiltret.
    Har hänt mig en gång efter oljebyte. Snabbt byte av oljefilter fixade problemet. Har däremot aldrig haft något filter som börjat tjuta efter ett tag. Kör enbart originalfilter, förstår inte varför man ska chansa med en så billig detalj (för det är, ibland stor, skillnad på filter, även "märkes"-pirater).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Missljud vid start kall bil!
    Av Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •