Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: 9-5 Aero tappar orken/laddtrycket på höga växlar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166

    9-5 Aero tappar orken/laddtrycket på höga växlar

    Har funderat mkt kring detta och måste nu skriva av mig. Har en 9-5 Aero -02. Problemet är att den ibland tappar laddtrycket/orken på de högre växlarna (4:an 5:an) Bilen har ett steg 3 från BSR (speedparts). Nu går den oftast mkt bra, men sviker ibland på 4:an och 5:an, orkar då bara ladda till gränsen mellan det gula och röda fältet. Jag får känslan av att den börjar ladda men sedan ställer ned/tappar trycket efter ca 1-2 sek. Har bytt följande:

    DI-kassetten - för ca 700-1000 mil sedan
    Tändstift - NGK PFR 7H-10, ca 1000 mil sedan
    Luftfilter - JR sportfilter (i orginal luftbox)

    Har testat att justra stången till wastegaten( ifall fjädern hade börjat tappa orken) bilen laddade då mera, men hade samma tendenser att tappa orken.

    Kan det vara brist på syre? inbillar mig att den går bättre på kvällen, ca 6 grader ikväll= går mkt bra. Tidigare idag på lunchen 10-12 grader vill den inte gå bra (hur ska det då bli till sommaren) kan det vara den fuktigare luften på kvällen= mer syre?. Ställer styrsytemet ned laddtrycket när den inte får rätt förutsättningar? om det är det som är problemet skulle rätt medicin vara en större intecooler(har orginal nu) vad rekomenderas då?

    Har letat mkt på forumet men inget stämmer riktigt. Tacksam för svar.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: 9-5 Aero tappar orken/laddtrycket på höga växlar

    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Har funderat mkt kring detta och måste nu skriva av mig. Har en 9-5 Aero -02. Problemet är att den ibland tappar laddtrycket/orken på de högre växlarna (4:an 5:an) Bilen har ett steg 3 från BSR (speedparts). Nu går den oftast mkt bra, men sviker ibland på 4:an och 5:an, orkar då bara ladda till gränsen mellan det gula och röda fältet. Jag får känslan av att den börjar ladda men sedan ställer ned/tappar trycket efter ca 1-2 sek. Har bytt följande:

    DI-kassetten - för ca 700-1000 mil sedan
    Tändstift - NGK PFR 7H-10, ca 1000 mil sedan
    Luftfilter - JR sportfilter (i orginal luftbox)

    Har testat att justra stången till wastegaten( ifall fjädern hade börjat tappa orken) bilen laddade då mera, men hade samma tendenser att tappa orken.

    Kan det vara brist på syre? inbillar mig att den går bättre på kvällen, ca 6 grader ikväll= går mkt bra. Tidigare idag på lunchen 10-12 grader vill den inte gå bra (hur ska det då bli till sommaren) kan det vara den fuktigare luften på kvällen= mer syre?. Ställer styrsytemet ned laddtrycket när den inte får rätt förutsättningar? om det är det som är problemet skulle rätt medicin vara en större intecooler(har orginal nu) vad rekomenderas då?

    Har letat mkt på forumet men inget stämmer riktigt. Tacksam för svar.

    /Per

    Tappar den orken även när du ligger på 4an och trycker till ,eller är det bara när du accar från stillastående och gått 1,2,3 och sen kommer tröttheten när det är dags för 4an? Är det de senare kan det vara att laddluften blir för varm och styrsystemet ställer ner trycket.
    Har den varit slö på 4an 5an sen du trimmade eller har det kommit nu på slutet ?
    Vad säger BSR ?
    Testa o kör 100-200 på 4an och ta tid,
    Jag har haft problem med igensatta JT 3" system, är det ett JT du har ?
    Vad är det för gnistgap på stiften ?


    Edit: Bara en dum tanke du har väl bytt kobran som man ska på BSR steg3 ?


    Markus

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Den tappar orken oavsett om jag accelererar igen växlarna eller ligger och smyger på 4:an. Det har varit ett snötäckt landskap härupp förut så några jättetester har det inte varit tal om, utan det är sista månaden man har testat olika saker. Som sagt så går den alldeles utmärkt ibland så det är lite skumt. Den har varit trimmad sedan i november. Har ett 3 tums rostfritt helsystem från BSR.

    Kobran: nu kommer du ångra dig. Jag började gräva i den historien förut men utan tillfredställande resultat. Svaret från BSR direkt var, -Du behöver inte byta kobran. Se länk.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 21&start=0
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Byt IC, inloppsrör & avgashus så har du de hk som BSR utlovar.

    Har haft samma fenomen själv på 2 olika bilar som var BSR "trimmade".
    Har mina teorier om för hög insugstemp&avgastemp, har dock aldrig mätt.

    Jag skulle nog byta de hårdvaror listade ovan samt skaffa ett program från någon annan leverantör.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Kobran: nu kommer du ångra dig. Jag började gräva i den historien förut men utan tillfredställande resultat. Svaret från BSR direkt var, -Du behöver inte byta kobran. Se länk.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 21&start=0
    Låter ju konstigt då de förmodligen gjort chipet på en bil som de har bytt till grövre kobra på, skulle tro att problemet ligger där, att det blir knas med orginalkobra. Det behövs så lite på en t7-bil för att det ska bli fel

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Har varit på Motorcentrum och beställt ett nytt luftrör till luftburken, se länk:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=81388

    Hoppas det blir skillnad. Dock får jag den på måndag tidigast.

    Har även en tanke om att skyddsplåten(i plast) från stötfångaren och bakåt skall styra (behålla ) den kylda luften. Dvs tillföra mer kyld insugsluft till motor än om den inte sitter där, som i mitt fall. Den sitter inte där för tillfället efter modifikation till -04:ans Aero front, varpå orginala plasten inte når ända fram. Kanske det räcker för att motorn inte skall få den luft den behöver.... bara en tanke, skall fixa en plåt innan helgen och testa...
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Hur ser man/fixar man ett igensatt JT 3" system?
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: ...

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Hur ser man/fixar man ett igensatt JT 3" system?
    Man byter ut det.

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Hehe...så enkelt!

    Men hur kan man kontrollera om det är igensatt då?
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: ...

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Hehe...så enkelt!

    Men hur kan man kontrollera om det är igensatt då?
    Är det bakre så lys in i dämparen och se om insatsen är hel dvs du ska se rakt igenom dämparen, mittersta blir det lite mer jobb.

  11. #11
    Hej !

    När jag en gång i tiden körde BSR steg 1 i min dåvarande Aero M00 så hade jag fenomenet att den tappade effekt succesivt. När man sedan gjorde bilen strömlös en stund så gick den bra att tag. Det kan ju vara värt att testa att lossa batterikabel.

    Tyvärr så va BSR helt odugliga att prata med, fick bara en massa idiotsvar (har en gammal mailkonversation kvar som skulle kunna få vem som helst att aldig mer titta åt BSR....) Fick tillslut hälp av Speedparts med nytt program men då hade jag redan tröttnat och bytt leverantör.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    När jag en gång i tiden körde BSR steg 1 i min dåvarande Aero M00 så hade jag fenomenet att den tappade effekt succesivt. När man sedan gjorde bilen strömlös en stund så gick den bra att tag. Det kan ju vara värt att testa att lossa batterikabel.

    Tyvärr så va BSR helt odugliga att prata med, fick bara en massa idiotsvar (har en gammal mailkonversation kvar som skulle kunna få vem som helst att aldig mer titta åt BSR....) Fick tillslut hälp av Speedparts med nytt program men då hade jag redan tröttnat och bytt leverantör.
    Att göra bilen strömlös löser inte problemet, men det kan berätta om det är ett mjukvarufel, om man har tur. Man ska inte behöva bryta spänningen i tid och otid. Då är det något som är galet.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Har nu monterat luftröret från 3.0 TID

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=81388

    samt monterat skyddsplåten. Ingen skillnad som förväntat. Skall något positivt hända så får man nog som tidigare nämnts i denna tråd, byta IC, inloppsrör & avgashus, iaf skaffa en riktig IC.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Har nu monterat luftröret från 3.0 TID

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=81388

    Skall något positivt hända så får man nog som tidigare nämnts i denna tråd, byta IC, inloppsrör & avgashus, iaf skaffa en riktig IC.

    /Per

    Eller leverantör

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Eller leverantör
    Jag tänkte det, men överlät det åt någon annan att skriva.

    Mvh Stoffe

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Hej,

    Du skrev att du hade bytt tändstift för ca 1000 mil sedan.
    Har det blivit nyligen så att den tappat orken?
    Kanske värt att stoppa i en ny omgång stift.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    har testat byta stift, ingen skillnad.

    Byta leverantör... är det bara snack eller kan det skilja såå mkt? är det någon som kan säga att det skiljer mkt och som verkligen själv har provat olika leverantörer (inga rykten, tror sig veta osv.), behöver jag säga att det ska vara opartisk info?
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    har testat byta stift, ingen skillnad.

    Byta leverantör... är det bara snack eller kan det skilja såå mkt? är det någon som kan säga att det skiljer mkt och som verkligen själv har provat olika leverantörer (inga rykten, tror sig veta osv.), behöver jag säga att det ska vara opartisk info?
    Hej,

    Jag tycker att du skulle ta in bilen för felsökning, antingen hos BSR/Speedparts eller hos Saab. Med Tech II går det att se om det är spikning som gör att bilen sänker trycket eller om du har någon felkod som ligger och spökar någonstans.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    har testat byta stift, ingen skillnad.

    Byta leverantör... är det bara snack eller kan det skilja såå mkt? är det någon som kan säga att det skiljer mkt och som verkligen själv har provat olika leverantörer (inga rykten, tror sig veta osv.), behöver jag säga att det ska vara opartisk info?
    Till att börja med håller jag nog med KK. Be någon göra en felsökning. Om det visar sig att den spikar ner sig pga programvaran så borde det vara det naturliga att vända sig till leverantören.
    Dock finns det de som anser att om det är mjukvarans fel så litar de inte längre på leverantören utan förspråkar byte till någon annan. Men det är ju helt upp till var och en hur man resonerar.
    Men visst är det så att det skiljer från leverantör till leverantör. De kan ha olika kunskaper, olika affärsinriktningar, olika policys osv. Om du frågar vilken som är bäst kommer du att få många olika svar. De som provat mer än en är dock inte så många.

    Mvh Stoffe

  20. #20
    jag har samma problem med att bilen tappar orken på 4:an

    problemet finns inte jämt utan mest när man uprepade gånger har accat, det blir bättre när den har fått svalna, va?

    i mitt fall blev det lite bättre med nya stift, men det löste inte problemet helt.

    har försökt kontakta leverantören som är en annan än trådskaparens för att se om dom har något uppdaterat eftersom mitt är från -01

    men dom gillar inte att svara på mail :-(

    du borde kanske höra med BSR om dom har gjort någon uppdatering

    så provar jag min leverantör
    9-5 Aero Steg 3

Liknande ämnen

  1. 9000 som tappar orken och dör
    Av tomas-900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 13:08
  2. Saab 9-5 2,0T -99 tappar orken ibland
    Av Talhagen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 15:42
  3. Trimmad 9-3 Aero -01 slår ifrån på höga växlar
    Av battis81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 17:04
  4. 9-5 tappar orken och går ryckigt på höga varv
    Av NEPTUNE GREEN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 15:27
  5. Aeron tappar orken
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 08:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •