Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Tjena!

    Var ett tag sedan jag skrev här nu, har inte haft några problem med bilen på länge. Men såklart kommer allt på en gång, och lite ironiskt nog när jag precis varit och avtalat tid med en mekaniker för andra fel.

    Så jag körde från mekanikern som ska byta bromsar, fjädrar och annat som de så noga upptäckte på besiktningen igår. Jag tycker att bilen går seg när det kommer till acceleration, så jag trampar lite på gasen. Hör ett vinande ljud från motorn, och ser samtidigt vit rök komma ur avgasröret. Kör lite till, lugnt, och då var det inga konstigheter, men nära hemma gasade jag till igen och hör det vinande ljudet, samt att det kommer mer vit rök ur avgasröret. Går ut och luktar lite, luktar bränt. Kör hem, parkerar bilen, gasar lite i garaget: vit rök, luktar bränt. Röken är definitivt vit.

    Enkel fråga kanske; har turbon gett upp? Sitter en vanlig Garrett i den, och bilen har varit chippad sedan många år tillbaka och har nu gått nära 16000 mil.

    Tack på förhand,

    Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Lägger på en fråga: oljan har emellanåt lite vitt slem i sig; koks kanske det heter och brukar väl bero på oil sludge om jag inte missminner mig helt? Var är beroende av vad här, är det turbon som kan orsaka kokset i oljan, eller är det oljan med koks som gjort att turbon pajat? The chicken or the egg liksom?

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8831

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Tycker det låter som kass toppackning? Imed vit rök och tendens till vatten i oljan. Hur ser kylvattnet ut?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Jag tänkte på det med och var precis nere och kollade i kylvattnet och luktade och hade mig, och det ser och luktar helt normalt, samt att det inte saknas något vatten. :/ Röken kan väl iofs vara mer åt det blå hållet, svårt att se i garaget med kasst ljus.
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Tycker det låter som igensatt vevhusventilation.

    Försvinner det kylarvatten?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Alltså, det har inte försvunnit än, men jag har ju inte kört så långt alls sedan symptomen. Borde jag köra lite med den för att testa menar du?

    Och det vinande ljudet, det är väl inte vhven som är igensatt?

    Tack för alla svar!
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    160

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Jag har varit med om när vv är igensatt så ryker det mycket vitt men inte vid gas utan när man släpper pedalen efter gaspådrag.Även att oljan geggar och blir vit/gul
    Är det just det du upplever?

    Ang vinet så kan jag inte svara på det..
    Borde ju komma från turbon
    Har du märkt att en större mängd olja försvinner så skulle jag tippa på det isf.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Lossa på downpipen och känn efter hur mycket axeln i turbon glappar, både axiellt och radiellt.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Mja, jag får nog göra det imorgon. Kan återkomma med resultat. Hoppas på det bästa, antar att vevhusventilen/ventilationen är lite lättare att byta, har fortfarande den gamla varianten på bilen då jag aldrig haft problem. Eller är det för sent redan? :|
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    248

    Sv: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Att turbon ger sig runt 15-20000mil med garrettagg är inte ovanligt tyvärr, beror ju klart på körcykler osv. Hoppas på nåt enkelt iaf!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Kraftig vit rök brukar tyda på att kylarvätska kommer in i förbränningsrummet. Det vita slemmet i oljan kanske är vatten som hamnat där?

    Både kass turbo och läckande toppackning kan ge dessa effekter. Men säger att du har orginalgarrettsnurra som gått 16000k mil, varav en del trimmat så sätter jag pengarna på att det är turbon som tacka för sig. Jag skulle iaf börja felsökningen där!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9999

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Håller med de flesta här. Vinande + kraftig rök tyder definitivt på turbon.
    Är det stora mängder olja som förbränns så upplevs röken mer som vit, mindre mängder upplevs blåaktiga.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Okidok, tack för alla svar. Ska montera bort kobran imorgon och känna på impellern, kan återkomma med lite resultat efter felsökning.

    Till ett annat bekymmer om det nu är så att det är turbon: finns det någon i malmötrakten med möjlighet att byta den för en peng? Har inte tillgång till garage, men har förstått att det inte är ett jättekrångligt ingrepp?

    Tack för alla svar, ni är bäst!

    /Thomas
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Okidok, tack för alla svar. Ska montera bort kobran imorgon och känna på impellern, kan återkomma med lite resultat efter felsökning.

    Till ett annat bekymmer om det nu är så att det är turbon: finns det någon i malmötrakten med möjlighet att byta den för en peng? Har inte tillgång till garage, men har förstått att det inte är ett jättekrångligt ingrepp?

    Tack för alla svar, ni är bäst!

    /Thomas
    Inte är jättekrångligt? Ja allt är ju relativt.. För en som inte gjort det förut så räkna med att det tar en bunt timmar + svordomar och trasiga knogar innan det är klart..

    Har du dessutom kört ras så rekommenderas det att du tar ur och gör rent tryckrör och intercooler + tar ner tråget och gör rent silen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Absolut, jag menade givetvis "för någon som gjort det förut" Jag vet att det är långt ifrån ett enkelt ingrepp, men har man gjort det förut så kanske det inte är världens grej. Så jag bara hör mig för om någon kanske gjort det förut, och vill tjäna en slant på att göra det igen.

    Fråga kan man väl alltid?

    /T
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    147

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Min kära bil verkar inte dricka någon olja, och kylvattnet försvinner inte (har dock inte köra långt, det vågar jag inte riktigt). Accelererar man snabbt låter det som det sitter en elmotor som varvar upp i motorn. Detta hörs inte när man står i friläge och varavar upp? Det kommer vit rök, tunnare vid start om tomgång, tjockare när man varvar.

    Någon som har något smart här?
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  17. #17
    Puttra
    Guest

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Hade liknande symtom på min 9-5a. Vitrökte vid kallstart samt när man släppte på gasen efter gaspådrag. Var turbon som gett upp.

  18. #18
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    185

    Re: Är det ett turboras? Saab 9-3, 2001, Nordic Steg 1

    Såhär ser det ut vid ett turboras. Jag låg bakom en 9-5 med turbohaveri en gång, gick fan inte att se någonting, röken hängde kvar flera hundra meter och det stank olja. Det var mest vit rök. Men det enda sättet att vara säker är att känna på turbinhjulet.

    http://youtu.be/g66Jw4Vt-fw
    http://youtu.be/eH7q_jwgZRw

    Såhär ska inte impellern röra sig.

    http://youtu.be/1-gh3BNVBgY
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

Liknande ämnen

  1. 9-3 SE 2.0T -2001 ryker blått. Turboras?
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:39
  2. Saab 9-5 2.3t -99 Nordic steg 2
    Av stong i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 11:50
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •