Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trimma utan att riskera ras OG9-3 T5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    261

    Trimma utan att riskera ras OG9-3 T5

    har bilen i signaturen under och funderade som såhär idag.

    Jag har varit sugen på att trimma bilen med ett steg 1 från antingen maptun eller nordic. bilen har gått 15500 mil och jag känner inte att jag direkt har råd med en renovering av eventuellt kopplingsras eller annat som kan ske (förmodligen kommer man inte köra med lätta foten ju )

    Min tanke var då att visst är det enda som skiljer mellan en 9-3 154 hk från en 185/200 hk är annan programvara och magnetventil, har jag rätt där? är det isåfall möjligt att "trimma" min bil till antingen 185 hk eller 200 hk genom att låta nån trimfirma byta boxen och slänga in magnetventil? om det är möjligt, kan maptun eller nordic fixa det?

    kanske låter som en riktig fegis men jag vill inte laga eventuella ras, vilket förstås även kan ske med 185/200 hk men förmodligen mindre risk.

    Tack på förhand
    MVH Rikard
    Scarabégrön 9000 2.3i

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    Så du kan trimma upp den till över 200 hk men så länge du kör med huvet så klarar sig kopplingen med.
    Steg 1 bör en kopping klara de.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: fegtrim? saab 9-3 T5

    Citat Ursprungligen postat av Rikard.S
    har bilen i signaturen under och funderade som såhär idag.

    Jag har varit sugen på att trimma bilen med ett steg 1 från antingen maptun eller nordic. bilen har gått 15500 mil och jag känner inte att jag direkt har råd med en renovering av eventuellt kopplingsras eller annat som kan ske (förmodligen kommer man inte köra med lätta foten ju )

    Min tanke var då att visst är det enda som skiljer mellan en 9-3 154 hk från en 185/200 hk är annan programvara och magnetventil, har jag rätt där? är det isåfall möjligt att "trimma" min bil till antingen 185 hk eller 200 hk genom att låta nån trimfirma byta boxen och slänga in magnetventil? om det är möjligt, kan maptun eller nordic fixa det?

    kanske låter som en riktig fegis men jag vill inte laga eventuella ras, vilket förstås även kan ske med 185/200 hk men förmodligen mindre risk.

    Tack på förhand
    MVH Rikard
    Borde gå att köra med ett chip från en 200 hästare om du har magnetventil. 200 hästaren har crossflowintercooler också, även en starkare fjäder i wg:n har jag för mig

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    Det finns ju ett antal här som har testat båda varianterna, d v s "Saab originaltrim" resp. "eftermarknadstrim".

    Spontant känner jag nog att man inte bör trimma om man inte kan tänka sig att byta koppling. If you can't do the time, don't do the crime...

    När det gäller trim så har du större möjligheter att "välja" vridmomentskurva om du går på eftermarknadstrim. Att lägga på vridet lite högre i varvtalsregistret samt dra ner på lägre växlar och ev. 5:an skonar kopplingen ordentligt. När du sedan byter koppling kan man lägga på ett lite saftigare program.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har en likandan bil som du. Vid 8000 mil slängde jag in BSR steg 1 och i slutet av förra året, med ca 15000 mil på mätaren slängde jag på 3"-system och ett MapTun steg 3. Nu har bilen gått 18300mil och än har jag varken bytt koppling, växellåda eller DI-kassett. Visserligen kör jag rätt snällt och mest landsväg, men nog sjutton testar man ibland.

    Du kan _inte_ ta ett program från en 185a eller 200a då 154orna är miljöklass 1 och har därför 2 lambdasensorer och slutet bränslesystem med kolkanister. Ett program från en 185a eller 200a kommer resultera i att CE-lampan tänds samt att bränsletanken kommer implodera (ja, nästan, den sugs ihop iaf) eftersom ventilen för att lufta tanken in i insuget aldrig kommer öppna sig.

    Mitt tips är ett steg 1 från Nordic om du funderar på att trimma mer än steg 1, annars BSR faktiskt, deras steg 1 funkade superperfa på min bil, bränsleförbrukningen sjönk drastiskt (även om man bör köra på 98 oktan för att få ut effekten så den ekonomiska vinsten var nog nära 0) och körbarheten var mycket bra.
    Nu kanske du undrar varför jag inte rekommenderar MapTun som jag själv har, men det kan vi ta via PM. Inte för att jag inte är nöjd med MapTun! Inget flamewar här, tack.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Jag har åkt med både BSR och Maptun i en sådan bil utan några problem hållbarhetsmässigt. Drygt 5000 mil rulade bilen i min ägo med en bra bit över 200 hk (Ständigt ökande hela tiden)

    Tycker maptun är ett bra alternativ för dom fixar trimet så som du vill ha det. Mitt Maptun steg 3+ hade maxladd på 1,4 bar och runt 400 Nm i maxvrid. Men vridet kom rätt snällt (max vid 4500 rpm) och tack vare det håller kopplingen.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    Den omtalade ventilen för tanke är öppen då den är spänningslös.
    Ingen risk för "ihopsugna tankar" alltså.

    Vidare, genom att "klippa o klistra" lite i ledningsnätet så funkar B204L (185 hk) eller B204R (200 hk) OK i en B204E (154 hk).
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Österbybruk
    Inlägg
    344
    klart det går att köra hur långt som helst med trim utan att byta koppling om man kör med huvudet istället för jr där nere
    Peugeot 607 2.2 -06.

  9. #9
    Hej !

    Jag kan intyga att DrBoosts "klippa o klistra"-konfig funkar. Har själv kört med B204R (200 hk), i min tidigare B204E (154 hk), nu i 2 år utan några som helst problem.

    Tanken rymmer lika mycket som tidigare och CE-lampan är lugn.

    Möjligen vore en xflow att önska, men det lär vara svårt att få tag på slangarna till ett rimligt pris.

    Det vore kul att testa skillnaden mellan orig 200 och en steg-1. Någon som har kanske?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 173
    Hej!

    Äger en 9-3 200hk -99 som jag först hade steg 1 på nu steg 3!

    Har en sträcka jag brukade testa mina bilar på neråt tyskland...

    Orginal hade samma om inte högre slutfart än steg1 på den sträckan, däremot om man inte orkar växla så var steg1 bra då man hade bättre vrid, fanns bra kraft redan från 2-2500 varv.... som tycker steg 1 på en 200hk är att kasta pengarna i sjön...

    mvh matte

Liknande ämnen

  1. Snälla snabb hjälp, ng900 utan trionic. Trimma?
    Av roxxfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 20:43
  2. Trimma billigt??? Utan stora ingrepp!!!
    Av JkpgMackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 13:15
  3. Vad kan jag ladda utan att riskera för mycket på en og900
    Av Saabcrazy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 14:06
  4. Trimma en 9000i cc 2,0 utan turbo...
    Av descrator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 01:56
  5. Trimma 9-3 T7 utan chip?
    Av Lightning Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •