Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Köra Biopower steg 1 på bensin

  1. #1

    Köra Biopower steg 1 på bensin

    Hej,

    Har en -07 2.0 BioPower med Maptun steg 1. Hur blir det att köra den på bensin istället för etanol? kan vara skönt att slippa tanka så ofta på långresor.
    SÅLD - 9-5 2.0T SC Vector Anniversary Edition -07. Steg 1.

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Du får väl lite mindre effekt, men inte direkt så jag tror du märker någon jätteskillnad vid vanlig "brukskörning".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Ska dra husvagn med den i sommar å det är jobbigt att behöva tanka efter 25-30 mil.
    SÅLD - 9-5 2.0T SC Vector Anniversary Edition -07. Steg 1.

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Ha med en 25L jeepdunk?

    Körde senast igår på bensin med vår steg 2 biopower och det gick utmärkt.

  5. #5
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    330
    Medlem#
    8312

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Biopower är väl gjord för att blanda etanol och bensin hur man vill? Dvs att 100% bensin funkar felfritt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Med Biopower kan man köra på bara E85, bara bensin, eller en blanding av båda.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Tror att TS vill veta om den märks slöare än vanligt på bensin om jag uppfattat det hela rätt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Det är inte så att det är samma effekt på steg1 till 2.0T ?
    så enda skillnaden blir att tanken räcker längre på bensin.

    Maptun har bara angett en effekt för steg 1 så det bör ju gälla båda bränsletyperna.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Vet inte hur MapTun har gjort men normalt kan man ta ut mer effekt på bensin i dessa bilar pga. att spridarna är så små så att effekten stryps på E85. Innan jag bytte mina spridare hade jag 250hk på bensin och ca 230hk på E85. Detta med hemmasnickrad programvara. Observera att vridmomentet på låga varv är högre med E85. Vill trådskaparen veta mer så föreslår jag ett telefonsamtal med MapTun.

    Edit: Kan väl förtydliga att trådskaparen har en GT17 turbo i sin bil och då är det inte möjligt med några 250hk på bensin. Det är troligtvis väldigt liten skillnad mellan bensin och E85 i en sådan motor.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Som T7Suite-användare kan jag meddela att skillnaden märks klart på min '06 2.0t BP.
    Det som skiljer är vridmoment, toppeffekt och spool up-varvtal.
    På E85 får du tidigare och rappare spool up, högre vrid och högre toppeffekt.
    Däremot går det finfint att köra bensin i vanlig söndagsbilism utan problem, och rekommenderas varmt på vintern om man inte kör motorvärmare.

    Man kan väl säga att på en 2.0t BioPower (St 1) ser väl siffrorna ut ca såhär beroende på firma:
    B98: 215 hk/325 Nm
    E85: 225 hk/350 Nm

    De vanliga bruna spridarna (2001->) levererar ca 270-280 hk på bensin innan man får höja bränsletryck eller byta spridare, medan de bottnar redan vid 230 hk på E85 pga den ~30% högre bränsleåtgången.

    En nackdel med att köra bensin är att bensin av lägre kvalitet knackar vid hård tändning till skillnad från E85. Dessutom har de som har programvara från större kända, svenska firmor (nämner inga namn) många gånger avstängd knack/misständningsavkänning för att bilen inte ska handikappa trimmet, vilket jag tycker är fel ände att jobba från. Det resulterar i att när folk kör 95 oktan och laddar stenhårt så känner inte DI'n av alla knackningar och missar, backar därför inte tändningen och med vissa tändkurvor som jag stött på så kan det vara mera "när" än "om" kolvarna går sönder...

    Jag har aktiverat min avkänning sen jag bytte mjukis senast och laddar nu fullt på 95 oktan. Ska ta och läsa ut mina misständningar någon dag när jag orkar...


    EDIT: Mer info.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    när jag hadde min 07 1.8t med maptun steg ett så fick jag samma efekt på både e85 och bf95
    9-5 2.0t 08 biopower

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Som sagt, det beror helt på vilka spridare som sitter i bilen. Har man tillräckligt stora spridare så går det att ta ut högre effekt med E85 än med bensin. Har man däremot spridare som ligger nära gränsen redan på bensin, så räcker dom inte ens till för att få samma effekt på E85 som på bensin eftersom E85 kräver större flöde för samma effekt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Jag hade några frågor till maptun som jag ville få besvarade. Dels var det att jag kört på E85 sen jag konverterade i juni förra året. Så jag undrade om det kunde ta skada i och med att biopower original har andra komponenter än vad bensinarna har. Frågade också om jag skulle ha samma effekt på BF95 eller om jag behövde tanka BF98. Fick följande svar:

    Vi kan såklart inte göra laboratorietester på samma sätt som Saab gjorde under utvecklingen av Biopower. Av någon anledning så fann de det nödvändigt att byta ut allehanda komponenter, t ex allt som har kontakt med bränslet; bränsleledningar, pump, tryckregulator etc.



    Våra empiriska ”studier” i verkligheten säger att det inte är strikt nödvändigt. Vi har konverterar bilar till Biopower så länge som det funnits (2005) och vi har gjort rena E85-bilar längre än så. Slutsatsen att E85-relaterade problem är ytterst få, åtminstone som vi får höra talas om. Det som kan vara är om man har en bränslepump som är halvdålig så kan E85 vara det som tar livet av den slutligt.



    E85 är ett strävt bränsle och smörjer inte på samma sätt som t ex bensin, så det kan göra att bränslepumpen ger upp.



    Generellt sett så är rekommendationen att man ska köra cirka var femte tank bensin för att undvika att man bygger upp avlagringar i bränslesystemet. Det är en rekommendation som kommer direkt från Saab och gäller även bilar som är Biopower original.



    Våra program är optimerade för 98, så det kan hända att du får lite lägre effekt om du kör 95. Det gäller främst varma sommardagar då högre krav ställs på bränslet eftersom allt går varmare. Nu under vintern är skillnaden mindre, om någon alls.
    Efter att ha läst detta tänkte jag att jag testar att tanka BF95 för att se om jag märkte någon skillnad. Nu var det dock en del etanol kvar i tanken så blandningen är kanske E20-30 något sånt nu. Men jag märkte ingen skillnad effektmässigt men en liten skillnad på bränsleförbrukningen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Våra program är optimerade för 98, så det kan hända att du får lite lägre effekt om du kör 95. Det gäller främst varma sommardagar då högre krav ställs på bränslet eftersom allt går varmare. Nu under vintern är skillnaden mindre, om någon alls.
    Det låter ju för mig som om att Maptun inte stänger av knack/miss avkänningen om de säger att man kan få lägre effekt när man kör på BF95.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Fast detta verkar ju bara gälla på sommaren. För just nu märker jag ingen skillnad men än så länge har jag en del e75 kvar i tanken. Så jag gissar att blandningen kanske är E20-30. Men jag kan återkomma nästa gång jag tankat BF95 för då lär det vara rätt rent i tanken.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-02 klockan 15:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Det låter ju för mig som om att Maptun inte stänger av knack/miss avkänningen om de säger att man kan få lägre effekt när man kör på BF95.
    Isåfall gör dom helt rätt. Det är bara dårar som vill förstöra sina motorer som stänger av de funktionerna av ren lathet.

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av bonecrime

    Det låter ju för mig som om att Maptun inte stänger av knack/miss avkänningen om de säger att man kan få lägre effekt när man kör på BF95.
    Fast detta verkar ju bara gälla på sommaren. För just nu märker jag ingen skillnad men än så länge har jag en del e75 kvar i tanken. Så jag gissar att blandningen kanske är E20-30. Men jag kan återkomma nästa gång jag tankat BF95 för då lär det vara rätt rent i tanken.
    Jag känner skillnaden på våra bilar. "Rytet" finns inte på BF95.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Får väl återkomma igen då när den går på ren BF95. För nu är det som sagt en liten blandning. Men att det skulle bli så jäkla stor skillnad har jag svårt att tro.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-02 klockan 15:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2003 2,3T

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 394
    Medlem#
    6935

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Det låter ju för mig som om att Maptun inte stänger av knack/miss avkänningen om de säger att man kan få lägre effekt när man kör på BF95.
    Är inte det ganska självklart?
    Varför skulle någon vilja stänga av knackdetekteringen?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20

    Re: Köra Biopower steg 1 på bensin

    I ett tidigare inlägg påstår en person att stora trimfirmor gör just detta. Personligen tycker jag det vore absurt att göra så.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-02 klockan 15:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  3. Frågor kring att köra 900 T16 på 30% E85 70% bensin
    Av rybbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •