Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: ny tjänstebil, vad ska man välja?

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    for lite mer an en vecka sedan bestalldes en Volvo V60 D4 Awd De R-design (18", sportchassi, inredningsdetaljer och "kjolpaket") med avtagbar krok, 7" skarm, mobilapp styrd dieselvarmare, taklucka, navigation, parkvaranare fram och bak, adaptivfarthallare, bi-xenon, skinnstolar, varme i baksatet, blatands handsfree (kan streama musiken med) keyless.....svart metallic

    Sa nu ska bara sista veckorna i thailand avnjutas och sedan blir d lite seg vantan i gbg innan den kommer. Har inget leverans besked men innan snackades d om 2 manader. Sa borjan av Maj kanske.

    Hoppas det blir en bra bil for mig.
    Det är en mycket fin och trevlig bil du har beställt , tror du kommer bli helnöjd
    Tror med det, snygg bil och var rolig att kora. Inredningen hoppas jag att jag kommer uppskatta mer och mer
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    for lite mer an en vecka sedan bestalldes en Volvo V60 D4 Awd De R-design (18", sportchassi, inredningsdetaljer och "kjolpaket") med avtagbar krok, 7" skarm, mobilapp styrd dieselvarmare, taklucka, navigation, parkvaranare fram och bak, adaptivfarthallare, bi-xenon, skinnstolar, varme i baksatet, blatands handsfree (kan streama musiken med) keyless.....svart metallic

    Sa nu ska bara sista veckorna i thailand avnjutas och sedan blir d lite seg vantan i gbg innan den kommer. Har inget leverans besked men innan snackades d om 2 manader. Sa borjan av Maj kanske.

    Hoppas det blir en bra bil for mig.
    Kunde man beställa faceliften redan? Det är väl i dagarna?
    Nej det ar inte faceliften. Hade inte fatt allt detta for ca 7,5basbelopp om d inte var pga ny FL pa G...
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #42
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    själv har jag nu hamnat i ett företag som bara godkänner bilar med max 129 gr/km....

    Gas o sånt skit går bort eftersom det inte är utbyggt i norden.
    Vi har samma regler på mitt jobb. Vi har några Passat gasbilar som poolbilar och visst funkar det med gas. Finns två(snart tre) mackar i stan och de går ju även på bensin så det är inga problem egentligen. Passaterna(senaste modellen) är verkligen inte roliga att köra men det finns ju t.ex. Subaru gasbilar (som monteras i Trollhättan).

    Snart kan vi köpa el-Saabar och då blir det ju ändå lättare att komma under 129g/km...

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Dra på trissor, 129g/km är ganska tungarbetat. Vi har 170 och jag tycker det ställer till det en del. Men volvo kommer med en ny motorgeneration nästa år, vilket sänker deras utsläpp en del.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Poängen med tjänstebil försvinner ju om man måste ha en privat familjebil också. Att ha ett krav på 129g sänker ju det reela värdet på förmånen särskilt om man inte får rabatt på förmånsvärdet. För det räcker väl inte 129g till?
    Fredrik J

  5. #45
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av perr
    själv har jag nu hamnat i ett företag som bara godkänner bilar med max 129 gr/km....

    Gas o sånt skit går bort eftersom det inte är utbyggt i norden.
    Vi har samma regler på mitt jobb. Vi har några Passat gasbilar som poolbilar och visst funkar det med gas. Finns två(snart tre) mackar i stan och de går ju även på bensin så det är inga problem egentligen. Passaterna(senaste modellen) är verkligen inte roliga att köra men det finns ju t.ex. Subaru gasbilar (som monteras i Trollhättan).

    Snart kan vi köpa el-Saabar och då blir det ju ändå lättare att komma under 129g/km...
    NJa, Subaru är inget alternativ, gas-passaten har alldeles för liten bensintank för att det skall vara kul.
    Eller så köper jag en 5-serie sedan, sänkt med feta 20-tummare. Eller så slantar jag upp privat.
    Dagens i-landsprobelm.

    Och 129gr/km-gränsen har inget med miljöbil/inte miljöbil att göra, utan är min arbetsgivare som tycker en miljöprofil är viktigt, och sänker sina krav från år till år...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Och 129gr/km-gränsen har inget med miljöbil/inte miljöbil att göra, utan är min arbetsgivare som tycker en miljöprofil är viktigt, och sänker sina krav från år till år...
    Hur ställer man sig till att de anställda förmodligen måste ha en större privatbil också? Eller attraherar man bara barnlösa som anställda?
    Fredrik J

  7. #47
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    for lite mer an en vecka sedan bestalldes en Volvo V60 D4 Awd De R-design (18", sportchassi, inredningsdetaljer och "kjolpaket") med avtagbar krok, 7" skarm, mobilapp styrd dieselvarmare, taklucka, navigation, parkvaranare fram och bak, adaptivfarthallare, bi-xenon, skinnstolar, varme i baksatet, blatands handsfree (kan streama musiken med) keyless.....svart metallic

    Sa nu ska bara sista veckorna i thailand avnjutas och sedan blir d lite seg vantan i gbg innan den kommer. Har inget leverans besked men innan snackades d om 2 manader. Sa borjan av Maj kanske.

    Hoppas det blir en bra bil for mig.
    Bra val , jag tog precis beslutet att byta min V70 D5 till en likadan V60-r-design som du, tog dock en vit D5.
    Skövde femman går in i samma historieböcker som b2x4. En grym motor!!!
    Synd bara att Volvo inte smiskar ut 250hk OEM (225hk polestar) som den lätt orkar med,
    Vill du ha mer byt turbo, stakar kolvar spridare och bränsle så fixar den +1000hk :-)
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    for lite mer an en vecka sedan bestalldes en Volvo V60 D4 Awd De R-design (18", sportchassi, inredningsdetaljer och "kjolpaket") med avtagbar krok, 7" skarm, mobilapp styrd dieselvarmare, taklucka, navigation, parkvaranare fram och bak, adaptivfarthallare, bi-xenon, skinnstolar, varme i baksatet, blatands handsfree (kan streama musiken med) keyless.....svart metallic

    Sa nu ska bara sista veckorna i thailand avnjutas och sedan blir d lite seg vantan i gbg innan den kommer. Har inget leverans besked men innan snackades d om 2 manader. Sa borjan av Maj kanske.

    Hoppas det blir en bra bil for mig.
    Bra val , jag tog precis beslutet att byta min V70 D5 till en likadan V60-r-design som du, tog dock en vit D5.
    Skövde femman går in i samma historieböcker som b2x4. En grym motor!!!
    Synd bara att Volvo inte smiskar ut 250hk OEM (225hk polestar) som den lätt orkar med,
    Vill du ha mer byt turbo, stakar kolvar spridare och bränsle så fixar den +1000hk :-)
    D4 awd e samma motor som D5, fast strypt. Med RICA far man 245hk och 500Nm tror jag d var. Men far se om jag ska trimma något eller skippa det. Hade gärna haft Polestar, men dom säljer inte till d4 awd pga att ingen hade kopt d5 da.
    Tycker det var en mkt rolig bil att kora aven om effekten saknas lite i högre hastigheter. Men i gbg dar jag korde var den rolig och inbjöd till att skoja lite.
    Tror d kommer bli en kanon fin bil

    Ska du gora något skoj med den?
    Jag sag att man kunde eftermontera tex backkameran, kameran for att se runt hornen osv..helt meningslösa saker men d e kul med lull lull
    Nya lampor till helljuset sa d blir xenon och nya till skylt-belysningen ar det enda jag vet jag vill gora direkt nar den kommer.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    D4 awd e samma motor som D5, fast strypt. Med RICA far man 245hk och 500Nm tror jag d var. Men far se om jag ska trimma något eller skippa det.
    D5 med Rica går ruskigt bra, och orret från den motorn är det vackraste dieselknattret på rätt sida av 500kkr-strecket.
    Mötte en V50 D5 med Rica i ett tiotal repor i somras (nedcabbat, automat och 270hk/370nm). Det gick inte att skilja bilarna åt prestandamässigt, vilket jag tycker är ett riktigt gott betyg till Volvon. Den rasade dock vid ett toppfartstest några månader senare, svårt att säga om det var för hårt påställt eller mekaniskt fel, men det såg ut som att det varit osunt hög EGT på den cylindern som var borta.

    För att återgå till topic så tycker jag 320d är en trevlig skapelse, betydligt spetsigare karaktär än i Volvon, men helst vill man använda öronproppar vid pådrag i den. På Bmw-fronten tycker jag att 320i bjuder på både körglädje, gott ljud och bra bränsleekonomi. Den klarar dock inga 129g...
    Där 320d känns hyffsat rapp och alert så känns 520d som ett lastfartyg som man skulle behöva putta på bakifrån för att komma upp i motorvägsfart.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Har inte sett mazda live, men kolla lite på deras sida på nya 6serien och även cx-5...man får ju riktigt mkt för pengarna.

    e dom något att ha?

    några andra tips?
    vill ha automat och 4drift
    Mazda 6 är grymma bilar. Ser okej ut, roliga att köra, går inte sönder och du får mycket för pengarna.

    Bör väll släppas en ny Mazda 6 MPS snart. Kan du få reda på när den går att få tag i så kan de vara värt att vänta lite.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  11. #51
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av NP

    Bra val , jag tog precis beslutet att byta min V70 D5 till en likadan V60-r-design som du, tog dock en vit D5.
    Skövde femman går in i samma historieböcker som b2x4. En grym motor!!!
    Synd bara att Volvo inte smiskar ut 250hk OEM (225hk polestar) som den lätt orkar med,
    Vill du ha mer byt turbo, stakar kolvar spridare och bränsle så fixar den +1000hk :-)
    D4 awd e samma motor som D5, fast strypt. Med RICA far man 245hk och 500Nm tror jag d var. Men far se om jag ska trimma något eller skippa det. Hade gärna haft Polestar, men dom säljer inte till d4 awd pga att ingen hade kopt d5 da.
    Tycker det var en mkt rolig bil att kora aven om effekten saknas lite i högre hastigheter. Men i gbg dar jag korde var den rolig och inbjöd till att skoja lite.
    Tror d kommer bli en kanon fin bil

    Ska du gora något skoj med den?
    Jag sag att man kunde eftermontera tex backkameran, kameran for att se runt hornen osv..helt meningslösa saker men d e kul med lull lull
    Nya lampor till helljuset sa d blir xenon och nya till skylt-belysningen ar det enda jag vet jag vill gora direkt nar den kommer.
    Inget meck för min del, enda bilen som bara tankas och körs enl. Svenssonprincipen.
    Btw Mazda 6 är ju inget budgetalternativ längre, kostar ju som en Volvo :-) har Mazda hittat telefonnummret till de som säljer ljudisolering? Annars är det inget alternativ jag hade rekomenderat. Tidigare 6an var bullrig!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95

    D4 awd e samma motor som D5, fast strypt. Med RICA far man 245hk och 500Nm tror jag d var. Men far se om jag ska trimma något eller skippa det. Hade gärna haft Polestar, men dom säljer inte till d4 awd pga att ingen hade kopt d5 da.
    Tycker det var en mkt rolig bil att kora aven om effekten saknas lite i högre hastigheter. Men i gbg dar jag korde var den rolig och inbjöd till att skoja lite.
    Tror d kommer bli en kanon fin bil

    Ska du gora något skoj med den?
    Jag sag att man kunde eftermontera tex backkameran, kameran for att se runt hornen osv..helt meningslösa saker men d e kul med lull lull
    Nya lampor till helljuset sa d blir xenon och nya till skylt-belysningen ar det enda jag vet jag vill gora direkt nar den kommer.
    Inget meck för min del, enda bilen som bara tankas och körs enl. Svenssonprincipen.
    Btw Mazda 6 är ju inget budgetalternativ längre, kostar ju som en Volvo :-) har Mazda hittat telefonnummret till de som säljer ljudisolering? Annars är det inget alternativ jag hade rekomenderat. Tidigare 6an var bullrig!
    den e tystare än förra...jag gillade den skarpt...den e ju billigare än en v70?
    fick fullsmetad för 345kkr med 19", nav,backkamera, stora diesel och automat..ja allt...fast det fanns ju inte med awd och motorvärmare
    hade lätt köpt en sådan annars..mkt fin bil som gick riktigt bra. Men vill ha både awd och motorvärmare
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Nya bettan! underbar bil! Har hunnit med 10mil och det var ren fröjd!

    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  14. #54
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Jag var och hämtade min idag förmiddags, 15mil körda :-)
    Bullrar mer än V70in, svänger dock när man vrider på ratten, bravo Volvo
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Jag var och hämtade min idag förmiddags, 15mil körda :-)
    Bullrar mer än V70in, svänger dock när man vrider på ratten, bravo Volvo

    Jag tycker den e tyst
    i 110 på nya motorvägen mellan thn och gbg där jag körde var den tyst och fin iaf
    jag älskar den, riktigt rolig att köra och fin.

    12mil har jag hunnit med, var ute och körde lite nu ikväll i gbg....jag e kär
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  16. #56

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Köp en X3 med M-paket. Du kommer inte ångra dig.
    http://www.garaget.org/?car=278991

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av myself_johan
    Köp en X3 med M-paket. Du kommer inte ångra dig.
    http://www.garaget.org/?car=278991
    Jättefin bil
    Har dock redan bestämt mig och får en underbar bil. Klarar man en sådan på 8 basbelopp?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  18. #58

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    Citat Ursprungligen postat av myself_johan
    Köp en X3 med M-paket. Du kommer inte ångra dig.
    http://www.garaget.org/?car=278991
    Jättefin bil
    Har dock redan bestämt mig och får en underbar bil. Klarar man en sådan på 8 basbelopp?
    Haha såg det nu! Beror på om man tar manuell eller automat. Landar väl runt 500 med hyfsad utrustning och 184hk dieseln.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Jag var och hämtade min idag förmiddags, 15mil körda :-)
    Bullrar mer än V70in, svänger dock när man vrider på ratten, bravo Volvo
    Uppdatera signaturen då för böveln. Ingen ordning alls på dig och dina bilar...
    Fredrik J

  20. #60
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Så, signatur fixad :-)

    För övrigt, har kört en hel del idag också, bilen växer på mig, faan detta är bättre än jag hadde hoppats på. Jag var inställd på samma bil som V70in fast lite mindre, men detta känns mer än så.
    Riktigt jävl@ nöjd är jag!!

    Edit: ett plus att Volvo låtit motorn morra liite mer i denna bil, femman är en juvel!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. När lönar det sig med tjänstebil?
    Av Bongobong i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 21:02
  2. Saab 9-3 SC som tjänstebil
    Av Lalas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 10:16
  3. Tjänstebil 9-5 2,3 Biopower SC
    Av CosmicAeroWagon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 23:02
  4. 9-5 BioPower som tjänstebil - kostnad?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 16:09
  5. Val av tjänstebil OG9-5 Sportkombi
    Av occe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •