Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: ny tjänstebil, vad ska man välja?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Ska välja tjänstebil, har väldigt svårt att bestämma mig...vill ha en tiguan men den kostar närmare 400kkr när jag har den så som jag minimum vill ha och det e lite för dyrt efter rabatten.

    Har kollat på volvo och dom går helt bort, dyra, obekväma och extrem fula innuti.
    Kia, honda, toyota, nissa, hyndai har inte heller något jag gillar.
    audi q3 e okej, men gillar tiguan bättre. Dock kan jag få en okej q3 för 370kkr.

    Har inte sett mazda live, men kolla lite på deras sida på nya 6serien och även cx-5...man får ju riktigt mkt för pengarna.

    e dom något att ha?

    några andra tips?
    vill ha automat och 4drift
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Har du tålamod att vänta (lång kö hos tillverkaren) skulle jag satsa på en V60 eller XC60 laddhybrid. kostar drygt 500tkr, men förmånsvärdet reduceras med 50% eftersom den kvalar in som supermiljöbil - det blir ganska billig månadskostnad för föraren, plus att du tankar den med el (=billigt) om du bara kör korta sträckor!

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Nya Subaru Forester?
    http://www.subaru.se/lineup/nya-forester/overview

    Garanterat fyrhjulsdrift och automatlåda finns.




    Alternativt XV när vi ändå pratar Subaru?

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Subbor är överlag jävligt mycket bil för pengarna. Kanske inte den absolut roligaste inredningen alla gånger men det är kvalitè på dem! Provade en Subaru Legacy 2.0D (150hk) och den var riktigt trevlig att köra! Bra tryck, bra ljud, bekväm men ändå rätt sportig. Din har ju hållt på med 4wd rätt länge så dom vet ju vad dom sysslar med.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Har du tålamod att vänta (lång kö hos tillverkaren) skulle jag satsa på en V60 eller XC60 laddhybrid. kostar drygt 500tkr, men förmånsvärdet reduceras med 50% eftersom den kvalar in som supermiljöbil - det blir ganska billig månadskostnad för föraren, plus att du tankar den med el (=billigt) om du bara kör korta sträckor!
    Ingen volvo, fula och obekväma. helt platta säten. var och prova en xc60 och d var skiit


    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Nya Subaru Forester?
    http://www.subaru.se/lineup/nya-forester/overview

    Garanterat fyrhjulsdrift och automatlåda finns.




    Alternativt XV när vi ändå pratar Subaru?


    Subaru har jag missat. dom får jag spana in!
    tack för tipset
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Har du tålamod att vänta (lång kö hos tillverkaren) skulle jag satsa på en V60 eller XC60 laddhybrid. kostar drygt 500tkr, men förmånsvärdet reduceras med 50% eftersom den kvalar in som supermiljöbil - det blir ganska billig månadskostnad för föraren, plus att du tankar den med el (=billigt) om du bara kör korta sträckor!
    Har den verkligen släppts? De första 400 beställdes/såldes under sommaren men jag har inte sett någon i trafik eller heller något större snack om V60 D6. Var lite sugen på den men man skulle vara glad för att få beställa och först hitta rätt säljare och sedan slicka denne säljare där varken sol eller måne lyser så jag la ner det. Förlängde leasingen ett år på "min" 9-5 xwd.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Jag har haft svårt att känna något för Mercedes innan men måste erkänna att jag vänder mig om efter GLK. Kanske lite i överkant av din budget men dom utannonseras ju för cirka 400000 så efter lite rabatt så...

    Fredrik J

  8. #8
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Har du verkligen kollat på Volvo? Jag var med en polare häromdan och provkörde en ny V70. Jag blev helt chockad över vad mjukt och komfortabelt den gick. Tyst också. Ska du köra långa sträckor så är det ju inte japanskt man ska ha, det är de inte byggda för.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Av alla bilar så kan man undra varför man skall ha en Tiguan, den duger ju inte till ett dugg mer än att frakta arslet i, och då kan man få snyggare bilar som t.ex Passat R-line m.fl.

    Själv rattar jag nya CC'n och är helnöjd med den. Dock ingen fjällenmaskin (lastmässigt) men eftersom vi är två i familjen så duger den bra. Men Går finare än samlitga Vw förrutom Phantom.

    Volvo är dyrt, men faktum är att du får en bra bil för pengarna. Vad beträffar komforten så är den enormt bra och sätena vettefan vad du provat. Chefens XC70 och kollegans V70 har helt fantastiska stolar.... Som Saab 9-5

    AUDI har parkbänkar till säten, så dom skulle ja direkt välja bort om man vill ha komfort. Q5 är bland det värsta jag åkt i Audi-samanhang och då tror jag inte Q3:an är så mycket bättre.

    BMW brukar köra grymt fina erbjudanden med jämna mellanrum. Kanske vänta lite om man kan?

    Hade jag fått köra två tjänstebilar så hade min andra bil blivit nya Ford "Aston martin" Mondeo, men enbart för utseendet!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Här är det samma dilemma. Min 320d går ut i maj så det är hög tid även om det går att slira lite i tiden på skiftet. Här är det under 135gram som gäller för att inte straffas så hårt ekonomiskt. Alternativen är Audi,BMW,Ford,VW och Volvo. Tydligen är MB på väg in igen.

    Jag tittar på en ny 320D F31. Den kommer med X-drive under våren och platsar under 135gram. Annars kanske V60,A4 Avant eller en Passat. Inga SUVar eller andra roliga vagnar :-(

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag har haft svårt att känna något för Mercedes innan men måste erkänna att jag vänder mig om efter GLK. Kanske lite i överkant av din budget men dom utannonseras ju för cirka 400000 så efter lite rabatt så...

    http://bytbil.se/ViewImage.aspx?Medi...663&type=main3
    Satan i gatan vilken ful bil!

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    [quote=Roger #2378]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":2whot6jl
    Jag har haft svårt att känna något för Mercedes innan men måste erkänna att jag vänder mig om efter GLK.
    Satan i gatan vilken ful bil![/quote:2whot6jl]

    Jag skulle kunna tänka mig en MB GLK alternativt en X3 eller Q5 om det var politiskt riktigt på min arbetsplats. Tycker GLK:n är lite råhäftig.

    Samtidigt kanske man skall fundera på hur en iögonfallande bil uppfattas av företagets kunder. En dyr Volvo V70 ser ingen men en billigare MB eller BMW sticker ut.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    orkar inte citera

    Provsatt en 2013 Xc60 D4 momentum med skinstolar. Helt platta stolar, kom från min 9-5 med inredning från 2009 sportsolar i skinn. Går itne att jämföra..kunde glida åt sidorna i xc60. går hel bort. V70 har f.d sambons föräldrar och den var bekväm men så sjukt trist innuti, precis som xc60. Provkörde dock aldrig så obekväm var fel ord, men den lockar inte alls. För platta säten och för fuuuul inredning. Ser förjävlig ut rent utsagt

    Passat 170dsg 4-driven R-line har jag med på listan. Den e super fin, underbar att köra och man får den riktigt trevligt utrustad för dom pengarna då vi har väldigt bra rabatt, e bara några få saker jag inte tog med på tillvalen. Den som jag hade bestämt mig för innan jag kollade runt typ.
    Tiguanen tycker jag e sjukt snygg å bekväm att sitta i när den står i hallen. Har dock inte kört den än. Tycker den e klart snyggare än CC och kombin. Och den e smidig att gå in och ur i. Finns ganska bra lastutrymme.


    Bmw sticker nog ut lite för mkt tyckte chefen, även om det är en 320...
    Audi e pågränsen för det men tyckte dom kändes mer ok. Kollegan har en A6 allroad och den e underbar att åka i. Dock en HELT annan prisklass. Tror inte q3 var något att ha när jag kollade närmare på den.

    Japanskt har jag ingen koll på. Men man får ju allt i en CX-5 för dom pengarna. Verkligen allt.
    Jag gillar lullull


    vill egentligen ha en riktigt bra miljöbil..men hittar ju inget intressant där och då jag e för bilnördig får d bli roligare än renare

    E mazda så obekväma tror ni?
    måste provköra en iaf
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Subaru Outback eller Legacy med gasdrift made in Trollhättan kanske kunde vara nåt? En kollega till mig har en Legacy som går på gas och han är väldigt nöjd.

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Gas är ju svarte Petter nu. Den rabatt som finns på förmånsvärdet är bara 2013. Sedan vet man ej. Är väl -40% idag. Miljöbil är inte längre max 120 gram. Idag är det en formel med faktor och vikt bland annat. Är väl precis så klenaste Golfdieseln går igenom.

    Tycker chefen att en 320 sticker ut blir det tufft för dig att välja

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    orkar inte citera

    Provsatt en 2013 Xc60 D4 momentum med skinstolar. Helt platta stolar, kom från min 9-5 med inredning från 2009 sportsolar i skinn. Går itne att jämföra..kunde glida åt sidorna i xc60. går hel bort. V70 har f.d sambons föräldrar och den var bekväm men så sjukt trist innuti, precis som xc60. Provkörde dock aldrig så obekväm var fel ord, men den lockar inte alls. För platta säten och för fuuuul inredning. Ser förjävlig ut rent utsagt

    Passat 170dsg 4-driven R-line har jag med på listan. Den e super fin, underbar att köra och man får den riktigt trevligt utrustad för dom pengarna då vi har väldigt bra rabatt, e bara några få saker jag inte tog med på tillvalen. Den som jag hade bestämt mig för innan jag kollade runt typ.
    Tiguanen tycker jag e sjukt snygg å bekväm att sitta i när den står i hallen. Har dock inte kört den än. Tycker den e klart snyggare än CC och kombin. Och den e smidig att gå in och ur i. Finns ganska bra lastutrymme.


    Bmw sticker nog ut lite för mkt tyckte chefen, även om det är en 320...
    Audi e pågränsen för det men tyckte dom kändes mer ok. Kollegan har en A6 allroad och den e underbar att åka i. Dock en HELT annan prisklass. Tror inte q3 var något att ha när jag kollade närmare på den.

    Japanskt har jag ingen koll på. Men man får ju allt i en CX-5 för dom pengarna. Verkligen allt.
    Jag gillar lullull


    vill egentligen ha en riktigt bra miljöbil..men hittar ju inget intressant där och då jag e för bilnördig får d bli roligare än renare

    E mazda så obekväma tror ni?
    måste provköra en iaf

    Kör du mycket stadstrafik är inte DSG-lådan att rekommendera. Träffat flera personer som fått byta sin låda pga haveri. Träffade sedan en som jobbar på VW som berättade att DSG-lådan är egentligen inte byggd för att gå massa stadstrafik. Är ju en jävligt schysst bil annars, men den inredningen om något är ju trist!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    orkar inte citera

    Provsatt en 2013 Xc60 D4 momentum med skinstolar. Helt platta stolar, kom från min 9-5 med inredning från 2009 sportsolar i skinn. Går itne att jämföra..kunde glida åt sidorna i xc60. går hel bort. V70 har f.d sambons föräldrar och den var bekväm men så sjukt trist innuti, precis som xc60. Provkörde dock aldrig så obekväm var fel ord, men den lockar inte alls. För platta säten och för fuuuul inredning. Ser förjävlig ut rent utsagt

    Passat 170dsg 4-driven R-line har jag med på listan. Den e super fin, underbar att köra och man får den riktigt trevligt utrustad för dom pengarna då vi har väldigt bra rabatt, e bara några få saker jag inte tog med på tillvalen. Den som jag hade bestämt mig för innan jag kollade runt typ.
    Tiguanen tycker jag e sjukt snygg å bekväm att sitta i när den står i hallen. Har dock inte kört den än. Tycker den e klart snyggare än CC och kombin. Och den e smidig att gå in och ur i. Finns ganska bra lastutrymme.


    Bmw sticker nog ut lite för mkt tyckte chefen, även om det är en 320...
    Audi e pågränsen för det men tyckte dom kändes mer ok. Kollegan har en A6 allroad och den e underbar att åka i. Dock en HELT annan prisklass. Tror inte q3 var något att ha när jag kollade närmare på den.

    Japanskt har jag ingen koll på. Men man får ju allt i en CX-5 för dom pengarna. Verkligen allt.
    Jag gillar lullull


    vill egentligen ha en riktigt bra miljöbil..men hittar ju inget intressant där och då jag e för bilnördig får d bli roligare än renare

    E mazda så obekväma tror ni?
    måste provköra en iaf

    Kör du mycket stadstrafik är inte DSG-lådan att rekommendera. Träffat flera personer som fått byta sin låda pga haveri. Träffade sedan en som jobbar på VW som berättade att DSG-lådan är egentligen inte byggd för att gå massa stadstrafik. Är ju en jävligt schysst bil annars, men den inredningen om något är ju trist!
    kör väldigt blandat...kommer rulla ca 6000mil/år troligtvis, så blir ju mest landsväg.

    detta e xc60 momentum för 410 000kr:

    http://www.google.se/imgres?um=1&hl=...12&tx=92&ty=74

    Passat R-line för 370 000

    http://personbilar.volkswagen.se/sv/...list_mediaitem

    smaken e som baken

    går säkert att välja annorlunda på xc60..men inte för dom pengarna om man ska ha 163hk Diesel, awd och automat...
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    93

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Ska du köra långa sträckor så är det ju inte japanskt man ska ha, det är de inte byggda för.

    Tycker du?
    Har inte märkt att varken bil eller förare blir trasig av långmil i japanskt?

    /N
    "Starka arbetare måste hafva godt öl om de skola uthärda, ty utaf vatten, thé och coffé bliva de utmärglade"

    - Carl von Linné

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    DSG'n strular typ för taxibilar, full-gas hela tiden och enormt mycket växlingar .

    DSG 7 VXL som utrustades på alla gasbilar var en underdimensionerad låda redan från början. (Torrkoppling) Jag fick byta koppling efter 4500mil. Dom flesta byter mellan 4-6tusen mil. Den lådan var typ specad till 230nm och bilen utvecklar 220nm

    Idag är Vw Tiguan M.fl utrustad med DQ500 som är fabriksspecad för maxvrid om 600nm så den lådan lär inte strula rent hårdvarumässit. Förhoppningen är att den går i som standard på hela VW-familjen.

    Övriga kör med DQ250 (6vxl) (oljebad) och de lådorna har sällan strulat, möjligen överhettade en sommardag i kökörning

    Så i det stora hela så är lådbekymrena historia nu för tiden.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: ny tjänstebil, vad ska man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    DSG'n strular typ för taxibilar, full-gas hela tiden och enormt mycket växlingar .

    DSG 7 VXL som utrustades på alla gasbilar var en underdimensionerad låda redan från början. (Torrkoppling) Jag fick byta koppling efter 4500mil. Dom flesta byter mellan 4-6tusen mil. Den lådan var typ specad till 230nm och bilen utvecklar 220nm

    Idag är Vw Tiguan M.fl utrustad med DQ500 som är fabriksspecad för maxvrid om 600nm så den lådan lär inte strula rent hårdvarumässit. Förhoppningen är att den går i som standard på hela VW-familjen.

    Övriga kör med DQ250 (6vxl) (oljebad) och de lådorna har sällan strulat, möjligen överhettade en sommardag i kökörning

    Så i det stora hela så är lådbekymrena historia nu för tiden.
    Det låter bra!

    blir en passat troligtvis då fick den riktigt jädra billigt. Men ska kolla tiguanen också....tycker ju den e snyggare och mysigare
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

Liknande ämnen

  1. När lönar det sig med tjänstebil?
    Av Bongobong i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 21:02
  2. Saab 9-3 SC som tjänstebil
    Av Lalas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 10:16
  3. Tjänstebil 9-5 2,3 Biopower SC
    Av CosmicAeroWagon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 23:02
  4. 9-5 BioPower som tjänstebil - kostnad?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 16:09
  5. Val av tjänstebil OG9-5 Sportkombi
    Av occe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •