Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Jag är ju Saab-vän men skall sanningen fram är det egentligen bara 9000 och 900:an som tillverkades under främst 80-talet jag känner till.

    Idag skulle min kompis mer eller mindre panikköpa en bil för max 50'. Först tittade vi på 9-5 2006. Blev nästan lite chockad - trots att den hade någon slags paket lyste all premiumkänsla med sin frånvaro. Motorljudet hade en trist spinkig ton. Allt gick i mörkt. För att stå ut i baksätet måste man nog äta lyckopiller. Som att sitta i en svart grotta. Deprimerande.

    Åkte sen och tittade på en V70 170 hk 2004. Lite orättvist hade den ljus inredning men upplevde den spontant som betydligt modernare och mer premium. Skönare att åka med som passagerare. Ett mustigt skönt motorljud. Han slog till och jag hade inga invändningar.

    Kanske orättvist. Borde jämfört mot en 2.3 t också den med ljus inredning. förstås men jag undrar om det förändrat bilden?

    Blev faktiskt lite besviken och förstår att man var ganska elak mo den i tester de sista åren.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Visst känns 9-5 uråldrig och visst är V70 en trevlig bil och inte minst praktisk å modern.
    Jag hade en 2011 års V70 som jag köpte ny,behöll den i drygt 1 1/2 år innan jag i vansinnestillstånd bytte bort skiten mot en 9-3 2011 efter 9 verkstadsbesök på 14 månader. Kvaliten på volvon jag hade var under all kritik tyvärr.

    9-3an jag har nu känns inte direkt modern den heller trots rejält utrustad och så men den krånglar inte iaf . Nöjd med bilen i sin helhet men saknar dock volvons moderna design å de praktiska detaljer volvon hade.

    I jämförelse 9-5 å 9-3 känns 9-3 an avgjort bättre på allt.

  3. #3
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Kul att din kompis blev nöjd!

    Det där med "uråldrig" är ord som kommer från motorjournalister. Visst, og9-5 är ingen ny bil direkt, men den känns inte "uråldrig" på nåt sätt. I ett miljöbilstest som teknikens värld publicerade 2007 vann t.o.m. Ford Focus Flexifuel över og9-5 BioPower 2.0t. Jag har ägt båda bilarna, och Forden är inte bättre på något. Forden kanske var "modern" men allt kändes som det var köpt på ÖoB. Jag lyssnar inte på motorjournalister efter detta.

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    I jämförelse 9-5 å 9-3 känns 9-3 an avgjort bättre på allt.
    Farsan har en ng9-3, jag en og9-5. 9-5:an känns betydligt mer välbyggd...

    V70är en bra bil, speciellt den nya modellen som kom runt 2008. Grym komfort, bra stolar låg ljudnivå. Kanske blir en sådan nästa gång. Volvos turbofemma är också trevlig, men den där brölande femman utan turbo är hopplös...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Medveten om att jag skrev lite provocerande men det var mina spontana snabba intryck
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Nja 9-5 06 och framåt är ingen höjdare enligt mig.
    Som du säger med mörk inredning blir det fruktansvärt mörkt.
    Och känns som allting, speciellt i inredningskvalité, gått bakåt sen 1998.

    Därför föredrar jag äldre 9-5or före nyare.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 455
    Medlem#
    11937

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Ni kollade ju på en 2006a (dame edna-faceliften), och då har man gjort om interiören till en ganska plastig amerikansk historia tycker jag. Om exemplaret ni provsuttit dessutom var en snålt utrustad 9-5 med standardsäten i tyg (och inte sportstolar) håller jag med om att det känns allt annat än premium. Saab levde ju verkligen i ett "snåla snåla snåla"-förvaltarskap under slutet på 2000-talet i GMs ägo.

    Beträffande motorljudet så har onekligen volvos 5-cylindriga maskin ett ganska unikt motorljud (oavsett om man gillar det eller ej) och givetvis kommer en 4-cylindrig maskin - som i saab 9-5 - aldrig få samma ljud.

    Själv trivs jag bra med 9-5ans motorljud, just för att man kan få en motor att bli så tyst och ändå pressa ut så mycket kraft ur den... ;-)

    Inredning från en og9-5 2006 och nyare:
    http://static.cargurus.com/images/site/ ... 54282.jpeg
    Inredning från en og9-5 2002-2005:
    http://static.cargurus.com/images/site/ ... 40641.jpeg

  7. #7
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    397
    Medlem#
    8896

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Inredning från en og9-5 2002-2005:
    http://static.cargurus.com/images/site/ ... 40641.jpeg
    Bra med bandare faktiskt, då kan jag lyssna på farsans blandband från 1985...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Jag åkte bara med som passagerare och det är möjligt att hade jag suttit vid ratten att upplevelsen blivit en annan. I fram upplevde man den inte lika svart och mörk som från baksätet. Med ett annat paket med tex ljusa skinnstolar och ljusa paneler kanske skillnaden varit mindre. Konkurrensen var stenhård även 2006 men även om Saab sparade hårt så har jag för mig att priset anpassades och var ganska konkurrenskraftigt.

    Nu råkade det bli en Volvo jag jämförde. Vet inte hur den stod sig mot dåtidens Ford, Opel, BMW, VW och Audi?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    425

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Jag stiger fortfarande in i min 9-5, med ljust helskinn, med ett leende på läpparna :-)
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  10. #10

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Jag är ju Saab-vän men skall sanningen fram är det egentligen bara 9000 och 900:an som tillverkades under främst 80-talet jag känner till.

    Idag skulle min kompis mer eller mindre panikköpa en bil för max 50'. Först tittade vi på 9-5 2006. Blev nästan lite chockad - trots att den hade någon slags paket lyste all premiumkänsla med sin frånvaro. Motorljudet hade en trist spinkig ton. Allt gick i mörkt. För att stå ut i baksätet måste man nog äta lyckopiller. Som att sitta i en svart grotta. Deprimerande.

    Åkte sen och tittade på en V70 170 hk 2004. Lite orättvist hade den ljus inredning men upplevde den spontant som betydligt modernare och mer premium. Skönare att åka med som passagerare. Ett mustigt skönt motorljud. Han slog till och jag hade inga invändningar.

    Kanske orättvist. Borde jämfört mot en 2.3 t också den med ljus inredning. förstås men jag undrar om det förändrat bilden?

    Blev faktiskt lite besviken och förstår att man var ganska elak mo den i tester de sista åren.
    Vectorstolarna i senare 9-5:or är betydligt skönare än standarstolarna. Baksätet i den aktuella volvoversionen är sannerligen inte rymligt i förhållande till bilstorleken. Här anser jag att SAAB:en är betydligt bättre, även om det finns andra bilar som också har schysta säten bak i den storleksklassen. I övrigt kan jag hålla med det som skrivits om besparingar i inredningskvalitet på senare 9-5:or. Största nedköpet tycker jag var när man ersatte materialet i inre dörrhandtagen till hårdplast. Tror det var just till årsmodell 2006. Tror dock att exempelvis Speedparts säljer satser med nya dörrhandtag av läder. Det höjer intrycket en smula och är inte särskilt svårt att byta.

    Vägegenskaperna är emellertid mycket kvickare i SAAB;en jämfört med Volvon. Jag kanske är färgad men jag skulle aldrig byta ut en 9-5:a till förmån för en V70.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Jag stiger fortfarande in i min 9-5, med ljust helskinn, med ett leende på läpparna :-)

    Jag tror dig. En snyggare inredning gör underverk. Provsatt inte Volvon bak men tyckte själva utrymmet var bra bak i 9-5. Hade inte allt varit så svart hade jag trivts trots mina 191 cm och 105 kg
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    893

    9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Det måste vara något fel på mig som gillar inredningen mer i 06- än den jag har i min aero 04? Speciellt ratten och mätarklustret är bra mycket snyggare.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  13. #13

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Det måste vara något fel på mig som gillar inredningen mer i 06- än den jag har i min aero 04? Speciellt ratten och mätarklustret är bra mycket snyggare.
    Jag håller med dig om mätarklustret och ratten. Tillhör väl också den gruppen som gillar ansiktslyftningen som kom 2006. Kritiken riktas väl främst mot vissa materialval som "uppgraderas" from årsmodell 2006. De redan nämnda dörrhandtagen exempelvis, men även plasten runtomkring mätare och reglage på instrumentpanelen och vid mittkonsolen. Det känns tunnare, enklare och billigare helt enkelt.

    Tycker dock man får vansinnigt mycket bil för pengarna. Vad sägs om en fullutrustad 07:a för 29 lax exempelvis?
    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1

    Visserligen med rätt ansenlig körsträcka, men det visar ju bara på att grejerna håller
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Anledningen att jag la upp tråden var den nästan chockartade känslan av "non premium". Med just det paketet med svarta tygstolar och en 2006:a. Det kändes och lät inte som om man åkte i en dyrare bil.

    Dock har alla märken har olika utrustningsnivåer. Golf tex finns troligen med pergamoiddörrsidor ( heter det så?) och handvevade fönsterhissar. Samtidigt finns den med sexa och allt lull lull. En annan bil blir det. Fast Saab borde ha en viss grundnivå. Enda lyxen här var mittarmstöd bak..... En "finess" man tydligen helt skrotade på senare 9-5 av billigare varianter. Helt otroligt att sälja en bil med rak bänk som vill vara premium även om det är en instegsmodell. Tanken är nästan stötande men sägs vara sann
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    425

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Det har modellsnikats och tagits bort en hel del saker genom åren på 9-5, listan finns här: viewtopic.php?f=18&t=209625&hilit=modellsnik
    Vissa saker var verkligen bättre förr ser man när man läser listan.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  16. #16
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    203

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Men han köpte alltså en 9 år gammal bil istället för en 7 år gammal? Hade volvon gått längre också?
    Det tråkiga med begagnade Volvo (i Sverige) är ju att de värderas som om de hade hållbarheten hos de gamla bakhjulsdrivna modellerna men med alla moderna bekvämligheter. På andra bilar än saab är det renovering av framvagn fler agånger under bilens livstid vilket din kompis lär bli varse.
    Inredningen märker jag knappt av -min kropp känner av hur skön stolen är, annars tittar jag framåt genom rutan...?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Men han köpte alltså en 9 år gammal bil istället för en 7 år gammal? Hade volvon gått längre också?
    Det tråkiga med begagnade Volvo (i Sverige) är ju att de värderas som om de hade hållbarheten hos de gamla bakhjulsdrivna modellerna men med alla moderna bekvämligheter. På andra bilar än saab är det renovering av framvagn fler agånger under bilens livstid vilket din kompis lär bli varse.
    Inredningen märker jag knappt av -min kropp känner av hur skön stolen är, annars tittar jag framåt genom rutan...?

    Jag är inte alls säker på att han gjorde bästa köpet på sikt. Inte alls. Båda hade gått ca 19' och båda kändes och såg fräscha ut. Fullservade. Skulle inte alls förvåna mig om Saabens sista mil blir billigare och mer bekymmersfria.


    Men det var inte det frågan gällde, inte denna gång, utan att jag spontant trivdes bättre i Volvon. Den kändes mer "premium" om man ställde dessa mot varandra. Att tillbringa tid i det mörka baksätet inget jag vill göra trots fina utrymmen

    Häng inte upp dig på V70. Kunde lika gärna stå " min kompis tittade på en " fyll i valfritt märke" förutom japaner kanske
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Anledningen att jag la upp tråden var den nästan chockartade känslan av "non premium". Med just det paketet med svarta tygstolar och en 2006:a. Det kändes och lät inte som om man åkte i en dyrare bil.

    Dock har alla märken har olika utrustningsnivåer. Golf tex finns troligen med pergamoiddörrsidor ( heter det så?) och handvevade fönsterhissar. Samtidigt finns den med sexa och allt lull lull. En annan bil blir det. Fast Saab borde ha en viss grundnivå. Enda lyxen här var mittarmstöd bak..... En "finess" man tydligen helt skrotade på senare 9-5 av billigare varianter. Helt otroligt att sälja en bil med rak bänk som vill vara premium även om det är en instegsmodell. Tanken är nästan stötande men sägs vara sann
    Volvo V70 II som kom 2008 hade inte mittarmstöd bak om man inte kom ihåg att beställa mugghållare bak. På en helt nyutvecklad premiumbil.. Tror de rättade till detta 2010 eller 2011.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  19. #19
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 685
    Medlem#
    2378

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Volvo V70 2004 med ljus inredning.
    http://www.netcarshow.com/volvo/2004-v7 ... per_24.htm

    Det enda positiva jag kan säga om den är att den har just ljus inredning. Materialen på t.ex. ratten ser ut som nåt man hittar i gamla japsar... Plast med struktur som avlägset ska påminna om läder. Plasten runt stereo, ventilationsgaller mm har samma utseende och känsla som en enklare plastleksak för sandlådan. Handbromsen som sitter så dumt att den gör röda märken i låret känns inte heller som "premium". Nej Volvo V70 är en väldigt ful bil. Särskilt på utsidan.

    Smaken är som baken men jag och Volvo passar inte ihop. Åker ofta i senaste V60 då en på jobbet har en sån(som han haft i två månader och som snart ska in på verkstad för tredje gången sen han fick den) och den är väldigt(!) trång bak. Man får inte ens får in fötterna under förarstolen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: 9-5 2.0 t vs Volvo V70. Inte kul för Saab tyckte jag

    Kan understryka en gång för alla att volvo INTE är premium vare sig kvaliten eller körkänslan av min egna erfarenhet.

    Min V70 2011 hade följande problem under 1 1/2 år jag stog ut med den

    Allmänt gnek å oljud i kupen
    Oljud/trasig ac kompressor/ventil
    Returfjäder kopplingspedal gick av efter 1300 mil
    Ryckig gång på motorn, bytte egr,mjukvara mm flera gånger
    Radion och displayen la plötsligt av, lagade sig själv
    Givare spolbehållare bytt
    Oljud kopplingen, verkstan kunde inte laga
    Airbag lampa började lysa utan felkod flera gånger

    Min nuvarande saab 9-3 2011 som gått 2800 i skrivande stund har inte krånglat alls, dock en bil som inte känns lika modern i design och funktioner och materialkänslan även om saaben varken knarrar eller låter.

Liknande ämnen

  1. Volvo 740 -88 Automatlådan lägger inte i växlar?
    Av Spawn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 18:51
  2. I dag tyckte jag extra mycket om 9-5an...
    Av andreas2251 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 19:17
  3. Konstigt tyckte jag.. (9000 A50 värdering)
    Av Mr J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 16:19
  4. Expressen hackar på Saab men inte Volvo
    Av Psycho Dave i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:15
  5. Vad tyckte Bilsport?
    Av Nightfly i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •