Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Någon som är expert på Trionic 5?

  1. #1
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Någon som är expert på Trionic 5?

    Hej jag och min bror jobbar med en 9000 Aero 1997.

    När vi köpte den gick den lungt och fint men lukta illa och rök både svart och blått. Jag tar av toppen och konstaterar att kolv #4 är trasig med repor i blocket som följd. Vi byter motorn komplett. Den nya motorn har en oregelbunden tomgång och ryker vitt samt bygger enormt tryck i kylsystemet.

    Av med toppen på den nya motorn. Toppackningen är trasig på #4. Ny toppackning på och motorn fungerar nu ok. Den ryker inte och den luktar inte. Skönt.

    MEN så till problemet. Den har fortfarande en mkt oregelbunden tomgång. Den nästan tjuvstannar när man kopplar. Så fort man ger lite gas går den som en klocka. När man ger gas tvekar den för ett ögonblick och sen varvar den upp hur bra som helst. På tomgång går den som att den har tex extremt vassa kammar el dyl. Den liksom "fruppar" och missar hela tiden.

    Vi har provat med komplett fuel rail, tändkasset, tomgångsmotor och mapsensor från en donatorbil som går så fint så man kan ha en kaffekopp på ventilkåpan.

    Jag har ju satt timingen 2 gånger och det verkar långsökt att dem skulle komma lika fel varje gång. Jag vill tro att det är något givarfel men börjar få slut på realistiska ideer. Har lagt ner sjukt mycket tid på den här bilen sen vi köpte den. Ville ju eg bara rädda en Aero med taklucka från skrot.

    MVH Fredrik.
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    Hur ser vakumslangarna ut? Fräsha och nybytta?
    Luftläckage någonstans på insugssidan någonstans?
    Är det original styrprogram, eller är den chippad?
    /Johan

  3. #3
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    Slangarna och insugspackning är nya. Kan lite tjuvluft ställa till det när den har mapsensor? Jag kan heller inte höra något traditionellt "sug"-ljud på tomgång som när tex en vakumslang fallit av. Mjukvaran är speedparts steg 3. Har misstänkt den länge men den gick ok med gamla motorn. Har en box från en 2,3 ltt -95 men vet ej hur man gör med startspärren.

    Mvh Fredrik
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    I ditt läge hade nog jag lyft kåpan och kollat nollningen av kammarna igen,kan vara lätt att få dom fel. Speciellt om kedjan är lite sliten så halkar ju märkningen lite och får man då tex insugningskammen en kugge fel så får man dom symptomen du beskrev. Mät så överlappet på 4:an är lika vid 0,syns ju stor skillnad där om det inte stämmer.

  5. #5
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    Ja du menar att nockarna är lika mycket emot eller ifrån varandra? Det är svårt att ställa kedjan för antingen kommer märkena straxt före eller efter märkena i kamöverfallet. Har för mig att det blev minst fel med märkena på kammarna straxt före/på märkena på överfallen.

    Mvh Fredrik
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    Ja precis! kollar man där och jämnför med märkningarna så är man säker. Kan ju vara något annat som spökar för dig,ville bara göra dig uppmärksam på att det kan vara så för det stämmer med din beskrivning hur det beter sig.

  7. #7
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    Jag blev tvungen att åka o kolla på kammarna. Det är ju som ett V på överfallet som kammärket ska möta. Avgaskammen peka på högra benet i "V":et och insugskammen på det vänstra benet. Flytta nu insuget så att båda kammarna pekar på "V":ets högra ben. Nu går den som en klocka på tomgång och man kan ha kaffekoppen på ventilkåpan . Den tvekar dock någon millisekund när man gasar till. Kan hända att det bara är så det är. Annars undrar jag om det kan va så att veven står ett hack fel? Jag menar kan det va så att kammarna ska till "V":ets vänstra ben istället? Jag kanske bara krånglar till det nu...

    Och just det jag kolla nockarna. Har inte tänkt på det förut men de pekar inte helt emot varandra men däremot pekar de symmetriskt lite neråt mot varandra på fyran. Innan var nockarna något längre ner på insug 4 än avgaset.

    Tack så mycket för hjälpen, alltid bra att bolla ideer med andra insatta personer. (Min bror är plattsättare).

    Mvh Fredrik
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Någon som är expert på Trionic 5?

    Bra att det funkar nu! Aeron:n är räddad

Liknande ämnen

  1. saab/opel expert hjälp....
    Av hapsdoggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 18:13
  2. Kylvätske-expert, tack.
    Av 9-3a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 01:59
  3. Någon topp expert?
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 19:22
  4. Någon som har en beskrivning av hur Trionic fungerar?
    Av Tryggve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •