Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

  1. #1

    Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Hej!


    Började med att när jag köpte bilen i sommras så skulle jag bort med ratten då den satt något snett efter byte av lite leder osv i framvagnen.

    Tänkte mig då inte för och lyckades förstöra coilspring/släpring/kontaktrullen så airbag lampan tändes, orkade vid tillfälle inte bry mig men nu när det är dags för besiktning så har jag bytt coilspringen och skulle låta en jag känner släcka lampan (vet inte vad han har för instrument, tech2 är väll vanligast iallafall?)

    Men nu till problemet, det gick inte att hitta airbag enheten med dator eller hur jag ska säga, så gick ju inte läsa av/ ta bort den gamla felkoden och släcka lampan.

    Så min fråga är varför inte datorn kunde hitta airbagen?, kan det va att personen i fråga inte visste hur man gör? nånting annat som kan ha pajat i samband med coilspringen?


    Skulle ju kunna åka in på någon märkesverkstad så dom får prova, men då kostar det ju onödiga pengar om det blir samma sak där.


    Bilen i fråga är en 9-5 2.3t -98

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Jag hade själv problemen med kontaktrullen i min 9-5. Den glappade så ibland vid färd kunde airbaglampan tändas. Bytte ut allt och då släckte sig lampan av sig själv. Man ska inte behöva släcka några såna lampor för bilen känner av om problemet är fixat så om din fortfarande lyser efter att du bytt ut delarna som gick sönder så är det något annat fel. Tech2 är inget vanligt instrument som de flesta har så förmodligen använde han något annat än tech2. Är du verkligen helt 100 på att du bytt ut alla delar som gått sönder?

    Nackdelen är ju också att om du skulle plocka lampan till airbagsymbolen så skulle det ändå komma fram när SBP gör obd test av bilen och få fram felkoderna där. Även skulle detta säkerligen hända om du släcker felkoden för den kommer garanterat tillbaka om inte felet är fixat. Så enklast är väl att låta en auktoriserad verkstad göra felsökningen med tech2.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Okej, ja jag har ingen koll på dessa instrument och tech2 har dykt upp rätt ofta när jag sökt runt på nätet, så tog bara för givet, fel av mig


    Det funkade alldeles ypperligt innan jag råkade förstöra kontaktrullen (kabeln gick av inne i "rullen") och har nu bytt kontaktrullen och efter byte av den fungerar bland annat tutan igen.

    Om det har nån betydelse så har det gått 4-5 månader sen lampan tändes tills jag bytte kontaktrullen.


    Men en felkod ligger ju lagrad så då borde ju inte lampan slockna av sig själv så länge felkoden ligger kvar?


    Vad tar en verkstad för en felsökning/släcka lampan/radera felkoden ungefär?


    Har besiktning 14:40 imorgon så känns som jag kommer få ta en irriterande tvåa på lampan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Jag åkte till Mechanum för att radera felkoder och när de väl kollade så fanns där inga felkoder så den hade försvunnit av sig självt så de tog inget betalt för det. Men vad kan det kosta, 200-500 kr kanske? Om du är smart så ändrar du din besiktningstid nu direkt istället så slipper du få anmärkning. Fast du kanske bara har till den 31a på dig att besiktiga? :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Har kört obesiktat sen 1 januari pga tidsbrist men då jag börjar jobba på måndag igen efter sjukskrivningen och kommer börja pendla 11-12 mil om dagen igen och åka igenom stan dagligen så känns det som att jag måste besikta imorgon, så får väll bita i det sura äpplet och ta en tvåa på lampan och åtgärda det senare, får ju köra en månad iallafall

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Åk in på närmaste verkstad med Tech 2.
    Har du tur så klarar du dig med lite fikabröd;-)
    Just airbagens felkoder slocknar inte självmant, inte heller "Norsk reset" fungerar.

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Min airbag lampa slocknade av sig själv när jag fixat felet men det är väl isf om det skulle vara annorlunda när det gäller felkoder mellan 98 och en 03. För på min 03 har alla felkoder alltid försvunnit när felet blivit åtgärdat.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Lampan och triangeln slocknade själv idag, dessvärre efter besiktningen så klart


    Läste nånstans att lampan slocknar av sig själv när man har startat bilen visst många gånger efter man har lagat ett fel i till exempel airbagsystemet för att bilen ska hinna känna att systemet är okej innan han raderar felkoden, tyckte det lät som bullshit men tydligen inte

  9. #9

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Citat Ursprungligen postat av _Glenne_
    Lampan och triangeln slocknade själv idag, dessvärre efter besiktningen så klart


    Läste nånstans att lampan slocknar av sig själv när man har startat bilen visst många gånger efter man har lagat ett fel i till exempel airbagsystemet för att bilen ska hinna känna att systemet är okej innan han raderar felkoden, tyckte det lät som bullshit men tydligen inte

    Jag var på Verkstan OK fittja de tog 995kr för att nolla felkoden 10 min jobb, så att airbag lampan slocknade. Är det verkligen ett rimligt pris. Hade själv bytt kontaktrullen på rattstången. Har en SAAB 95 se-98.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    [quote=Janne W]
    Citat Ursprungligen postat av "_Glenne_":7g0p6uuu
    Lampan och triangeln slocknade själv idag, dessvärre efter besiktningen så klart


    Läste nånstans att lampan slocknar av sig själv när man har startat bilen visst många gånger efter man har lagat ett fel i till exempel airbagsystemet för att bilen ska hinna känna att systemet är okej innan han raderar felkoden, tyckte det lät som bullshit men tydligen inte

    Jag var på Verkstan OK fittja de tog 995kr för att nolla felkoden 10 min jobb, så att airbag lampan slocknade. Är det verkligen ett rimligt pris. Hade själv bytt kontaktrullen på rattstången. Har en SAAB 95 se-98.[/quote:7g0p6uuu]
    Nej men det är ju inget nytt att verkstäder tar överpriser. Därför man försöker göra så mycket man kan själv. Finns ju flera här på forumet som har tillgång till tech2 i dagens läge som säkerligen hade hjälpt dig för en mindre summa än det där. Att det skulle ta 10 min känns också väldigt konstigt för att nolla en felkod kan inte ta mer än max 2 minuter.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Citat Ursprungligen postat av Janne W
    Jag var på Verkstan OK fittja de tog 995kr för att nolla felkoden 10 min jobb, så att airbag lampan slocknade. Är det verkligen ett rimligt pris. Hade själv bytt kontaktrullen på rattstången. Har en SAAB 95 se-98.
    Det kanske var många som ville vara med och dela......
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Problem med airbag lampa 9-5 AKUT

    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Det kanske var många som ville vara med och dela......
    101%

    PS! min tips är att du frågar innan , vad kostar att släcka error kod ...mer en 200 spänn är förr mycket...därefter du lämnar ALDRIG bil, du väntar medan han släcker framför dig ... ca 2min.

    PS2! Komihåg du lämnar aldrig bil, vad du en gör, ty priset kan vara chockerande efteråt.
    Att jag skrev så är att de florerar skrämmande historier av oseriösa mek.

    PS3! Min SRS lampa släktes på 2min och han vill inte ha betald, jag bjöd 200 spänn,
    och bil besiktades i okt-nov månad. Funkar bra även idag.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. airbag lampa 9-5 2005a
    Av doie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 06:08
  2. Airbag lampa lyser?
    Av Wirf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 15:40
  3. Airbag lampa..
    Av Rasul i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 18:15
  4. Släcka airbag lampa 9-5
    Av CoOLtiUM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •